Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2014 kl. 05:23 #174007YoghurtDeltagare
@Prix 76493 wrote:
Tror du blandar ihop ångerrätt och garanti. Kunden har alltid minst 2 års garanti och inom 6 månader är det alltid att anta som ursprungligt fel om du som säljare inte kan bevisa annat. Exempel på sådant bevis skulle kunna vara en klocka som inte tål vatten och du informerar kunden om detta men som använts under vatten.
Skulle kunden däremot tappa klockan så glaset går sönder så har denne orsakat en skada på produkten och då är det snarare en försäkringsfråga.
Skulle kunden vilja ångra köpet gäller väsentligt oförändrat skick (fram till Juni i år då ”väsentligt oförändrat” stryks”). Och 14 dagars ångerrätt gäller.
Läs på i distans & hemförsörsäljningslagen samt konsumentköpslagen om skillnaderna. Båda lagarna är tvingade om inte annat anges i dina villkor som är till konsumentens fördel (ex. 90 dagars ångerrätt och 5 års garanti).
Hoppas du förstod skillnaderna annars kan du slängs iväg ett mejl till mig så ska jag hjälpa dig
Tänkte bara nämna att du blandar ihop garanti och reklamationsrätt.
Garanti är något som är frivilligt av säljare att erbjuda. Man har alltså varken 6 månader eller 2 års garanti, utan det beror på vad du avtalat med butiken.
Däremot har kunden alltid 3 års reklamationsrätt. Kunden kan alltså reklamera produkten efter så lång tid som 3 år. De första 6 månaderna är det butiken som ska bevisa att felet inte är ”ursprungligt”, men månad 6-36 är det upp till kunden själv att bevisa att felet är ”ursprungligt”.
Den bevisningen behöver dock inte vara speciellt avancerad. Tar man som exempel en TV som plötsligt går sönder efter 35 månader, så brukar det räcka med att kunden visar att ingen ”yttre påverkan” skett för att reklamationen ska anses vara giltig.
27 februari, 2014 kl. 10:49 #173234YoghurtDeltagareRäknar du på priset som står på deras hemsida som ditt inköpspris? Handlar du i större mängder så får du garanterat ett bättre pris. Dina konkurrenter gör säkert större inköp och kan därför sälja produkten billigt till konsument.
En annan sak du får tänka på är att priserna på deras hemsida inkluderar 20% moms, så ditt egentliga inköpspris ligger på 16.60. Ett allmänt tips är att försöka räkna på priserna exkl moms och att inte blanda in momsen förrän när du sätter priset ut mot kund.
20 januari, 2014 kl. 12:50 #172114YoghurtDeltagareBäst pris får du antagligen om du köper produkter direkt från Media Markt eller Elgiganten, det finns inga marginaler på de flesta elektronikprodukter. Ett alternativ är att importera från utlandet, vilket många butiker gör, som NetOnNet och andra som ligger högt upp på prisjakt.
14 januari, 2014 kl. 14:05 #171951YoghurtDeltagareDu har 3 år på dig att fakturera kunden. Om jag går till mig själv så kontaktar jag alltid ett företag om en faktura inte dyker upp, men då har jag också koll på mina inköp, så antingen handlar detta om kunder som inte har koll på sina inköp eller hoppas att företaget ska glömma bort att fakturera. Av min erfarenhet så handlar det oftast om kunder som hoppas på att slippa betala om ingen faktura skickas ut och frågan är om det verkligen är en kund som man vill behålla.
Så skicka fakturan men ange möjligtvis 30 dagars betalningstid för att vara schysst.
10 januari, 2014 kl. 13:55 #171778YoghurtDeltagareHandlar nog mycket om att de stora jättarna har så bra fraktavtal att man inte behöver bry sig om volymen. Beställde själv en kamera från Electroworld som inte hade en förpackning större än vad en iPhone levereras i, men emballaget skulle lika gärna kunnat innehålla ett komplett hemmabiosystem.
11 september, 2013 kl. 12:45 #167742YoghurtDeltagareVad anger ni för leveranstid på eran hemsida? Anger ni t.ex 1-2 dagar leveranstid och det nu har tagit över 5 dagar så måste du väl förstå att kunden blir irriterad? Kanske finns varan billigare hos någon av era konkurrenter, men att kunden valde er pågrund av att ni leverade snabbare?
Sen reagerar jag även att du har friskrivit dig från allt ansvar vid föreseningar av leverans. Om det är privatpersoner som handlar ifrån dig så gäller alltid konsumentköplagen och den går inte att avtala bort om det är till nackdel för konsumentet. Och har du angett en viss leveranstid i dina köpvillkor så går det inte att avtala bort ditt ansvar, oavsett om det är du eller dina underleverantörer som gör fel.
9 september, 2013 kl. 15:15 #167599YoghurtDeltagareHur långt har du kvar tills du fyller 18 år? Allt blir nämligen ganska invecklat i och med att du är mindreårig, så om du snart fyller 18 år skulle jag nog vänta. Problemet med att starta företag som mindreårig är att du behöver ta kontakt med den överförmyndare som finns i din kommun. Den personen måste ge ett godkännande för att du ska kunna starta ett eget företag. Den kollar upp dig och din situation så att du inte blir utnyttjad av någon vuxen människa, t.ex någon som låter dig starta ett företag för att sedan skuldsätta dig. Sen kommer problemet med att skriva avtal med företag. Räkna med att de flesta företag du vill skriva avtal med kommer kräva att dina föräldrar står med som borgensmän.
En annan viktig detalj är att du behöver hitta en bra bank som förstår din situation. Problemet är nämligen att allt kommer krångla, enligt min erfarenhet iaf, då allt blir fel med kombinationen företag och mindreårig i allt från att skaffa en bankdosa till att få ett bankgironummer.
Själv startade jag företag samma dag jag fyllde 16 år i princip och hade inte mer än någon tusenlapp i total förmöghet. Men jag började sälja varor som jag tog hem på beställning, därav behövde jag inte något större kapital. På den marknad jag etablerade mig så var de flesta kunderna vana vid c:a 1 veckas leveranstid, så jag fick kunder ändå då jag hade låga priser jämfört med mina konkurrenter.
Så försök hitta en marknad där e-handeln inte riktigt slagit igenom eller där den fortfarande drivs av företag som inte har utvecklats för att vara anpassade för internet.
Framförallt tror jag att man ska rikta in sig på en specifik varugrupp, t.ex Hörlurar – Headler, Sveriges största hörlursbutik. Då kan man bli riktig duktig på det man säljer och det finns en stor kundgrupp som efterfrågan den sortens butiker.9 september, 2013 kl. 13:38 #167596YoghurtDeltagareSjälv tycker jag Paypal har blivit intressant på senare tid då de inte kräver att man anger sin 3D-Secure kod. Har blivit ett par avbrutna köp på flertalet sidor som kräver 3D-Secure den senaste tiden för egen del.
Man behöver inte heller ange sina kortuppgifter, utan man loggar in, klickar på bekräfta och sen är betalningen klar.
Synd bara att avgifterna fortfarande är alldeles för höga jämfört med eget inlösenavtal.
9 september, 2013 kl. 13:30 #167595YoghurtDeltagareResurskrävande är det nog inte, det krävs bara att scriptet kontrollerar två adresser med jämna mellanrum. (Säg var tredje sekund) Däremot måste detta kopplas ihop med er kassa på något sätt och lättast där är väl att placera kassaadressen i en extern konfigurationsfil som scriptet kan ändra adressen i (Beroende på vilken av adresserna som fungerar). Borde inte ta mer än 2-3 timmar att knåpa ihop en sådan lösning för någon som kan sina saker.
9 september, 2013 kl. 11:53 #167591YoghurtDeltagareHur menar du med backup? Att du aktiverar den inbyggda kassan och har andra leverantörer av faktura, kort och delbetalning som står standby?
Tror ingen har ett allmänt script att dela med sig, utan du måste nog specifiera vad du kör för system och vad syftet med scriptet ska vara.
-
FörfattareInlägg