Forumsvar skapade

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #162663
    wow
    Deltagare

    Har uppdaterat mitt tidigare inlägg och förtydligat det hela.

    http://www.ehandel.se/forum/betalsystem/6226-mastcard-strul.html#post63194

    #162632
    wow
    Deltagare
    #162630
    wow
    Deltagare

    Detta problem är relaterat till ogiltiga certifikat hos Teller.

    Teller har helt enkelt ”fuckat upp” och det tar tydligen lång tid att få dessa certifikat utfärdade och installerade. Alla Teller kunder måste även omregistreras med det nya certifikatet hos Mastercard vilket tar tid.

    Enda lösningen på detta problem är att inaktivera 3D-secure, men detta tillåter inte alla banker. Tillåter inte din bank att du inaktiverar 3D-secure (exempelvis tillåter inte Euroline att du inaktiverar 3D-secure) ska du så klart byta inlösande bank. Men kom ihåg att det är du som säljare som i så fall får stå för risken vid bedrägerier om 3D-secure inte används för den aktuella transaktionen. Men denna risk kan ju vara värd att ta för sådana här tillfällen.

    Tyvärr finns det inget besked tillgängligt när problemet är löst utan det kan fortsätta under lång tid framöver.

    Det stämmer även som någon ovan skrivit att Auriga/Nets inte går med någon förlust under tiden detta problem existerar. De ökar snarare sina intäkter då kunden gång på gång försöker genomföra sitt köp, men misslyckas, p.g.a. att 3D-transaktionen kontinuerligt misslyckas.

    Tycker att Ehandel.se borde göra en artikel på detta då problemet drabbar en stor del av alla e-handlare i Sverige.

    #153145
    wow
    Deltagare

    Det låter positivt att man får behålla samma priser men slipper betala för misslyckade 3D-secure verifieringar. Detta är ju det enda minuset med Auriga i nuläget.

    Men oavsett så finns det en stor risk att många kunder ser över vad övriga betalväxlar erbjuder då utveckling ändå måste göras mot en helt ny plattform.

    När det gäller kostnaden för misslyckade 3D-secure verifieringar så förlitar sig Auriga plattformen på extern leverantör medan Nets plattformen kör något internt (om jag har förstått saken rätt).
    Detta skall vara anledningen varför misslyckade 3D-secure verifieringar kostar pengar i Auriga men inte i Nets.

    Men det borde väl inte vara omöjligt för Auriga/Nets att bara byta ut den externa 3D-secure verifieringen i Auriga till den som Nets använder internt. Då skulle Auriga plattformen kunna leva kvar och avgifterna för misslyckade 3D-secure verifieringar i Auriga plattformen skulle kunna tas bort och man skulle då inte förlorar en endaste Auriga kund.

    Men det kanske blir för kostsamt i det korta loppet för Auriga/Nets att ta denna utvecklingskostnad och man väljer istället att stänga ner hela Auriga plattformen för att enbart satsa på Nets plattformen.

    #153141
    wow
    Deltagare

    Om butiker blir tvingade att byta från Auriga plattformen till Nets plattformen så kommer nog många kunder att lämna Auriga/Nets helt och hållet.

    Självklart kommer bytet inte att bli kostnadsfritt för kunderna då en ny integration måste göras mot Nets plattformen. Detta kommer garanterat att irritera samtliga kunder som har en fungerade integration mot Auriga plattformen i dagens läge.

    En ny integration är ofta förenat med stora utvecklingskostnader och den stora risken blir att existerande kunder som använder Auriga plattformen kommer i samband med bytet att se över vad Auriga/Nets konkurrenter erbjuder.

    Det kan nog bli en kostsam historia för Auriga/Nets om man börjar tvinga över butiker från Auriga plattformen till Nets plattformen.

    De stora vinnarna på detta blir nog DIBS och övriga betalväxlar.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)