Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #166868
    verngren
    Deltagare

    Kan inte svara för hur Posten hanterar reklamationer.
    Rent generellt så gäller samma regler för alla transportörer:
    Är det ingen synlig skada på yttre emballage är det ingen ersättning.
    Det skall dessutom finnas tillfredsställande inre emballage.
    Som regel ska paketet kunna trilla av sorteringsband/tappas från en meter ner på betonggolv utan att innehållet går sönder.

    Oftast finns ett nedre gränsvärde där regleraren inte debatterar utan endast betalar ut.
    Därför kan reklamationer gått igenom fastän emballaget ej varit trasigt.

    #166172
    verngren
    Deltagare

    @Rikard 67248 wrote:

    Jag tror att det sitter för många som Verngren (inget ont om dig) på fraktbolagen och säger att det här är så mycket om och men att det går inte.

    Det är mycket möjligt… Ska inte säga att det inte är så :)

    Men samtidigt så sitter vi med det dagligen. Vi ser problemen med det. Precis som dom som önskar tjänsten ser fördelarna med det.

    @Rikard 67248 wrote:

    Även om Posten och Schenker mfl säger att de jobbar på detta och de förstår att det är efterfrågat så måste det ändå vara så att de inte förstår hur viktigt detta är för att driva e-handeln framåt.

    Även om dessa bolagen säkerligen tjänar bra med pengar på e-handeln, så är det fortfarande inte deras ansvar att e-handeln drivs framåt. E-handeln är fortfarande endast en bråkdel av transportföretagens inkomst. (utan att veta detaljerade siffror)

    Jag vidhåller att om det fanns ett system som med säkerhet kunde göra det ni vill ha så hade alla transportfirmor använts sig av det. Det är ingen slump att ingen använder sig av nåt liknande.
    Pengar hade sparats på bomkörningar och kundtjänsten. Väldigt mycket pengar.

    #166167
    verngren
    Deltagare

    @Pelmered 67242 wrote:

    Har man inte redan idag ett system som räknar ut den bästa rutten för varje körning så fort man vet vilka paket som lastats?

    Inte så vitt jag vet. Jag har hört och läst något om att UPS har det i USA..
    Men jag har aldrig stött på något.
    Problemet med DHL/UPS/FedEx är att dom bara inte har leveranser under dagen. Dom ska även göra upphämtningar. Om vi tar storstäderna som ett exempel (Malmö/GBG/Sthlm) så är upphämtningsfönstret min 1 timme.
    Så om Kurir A är ute och levererar paket. Så bokar Kund X en upphämtning inom en timme på en plats bakom Kurir A’s runda. Kuriren har redan de fasta hämtningarna bokade sedan morgonen, men det tillkommer alltid hämtningar från privatpersoner och/eller företag som inte har fast hämtning.

    #166161
    verngren
    Deltagare

    @Parvelito 67240 wrote:

    När leveransbilen åker ut för att påbörja sin leveranskedja som skall ske mellan 17-21 så ligger ju redan körordningen något så när fast.

    Nu pratar vi en specifik tjänst (hempaket)..
    Jag ser poängen i det du skriver för den tjänsten. Dels för att det inte är så många stopp per runda, dels för att det finns möjlighet för att turen kan förberedas långt innan 17.00 när kuriren utgår.

    Däremot kan jag inte se den appliceras för internationella fraktbolag eller DHL’s nationella tjänst.

    Dels har du en tightare deadline.. Paketet landar 4-5 på morgonen. Det ska transporteras till terminal, ibland klareras innan utkörning. Ibland tillkommer paket som legat för klarering.

    Chauffören vet inte vilka paket han/hon ska köra innan klockan 9 då de ligger på bandet och de ska lastas in i bilen. Då är det väldigt svårt att ge ett specifikt intervall.

    Sen att kurirerna kan sina rundor (ofta väldigt bra) så finns möjligheten att ta reda på ungefär när dom ska vara där. Men jag har svårt att se hur det skulle kunna ske med en tillförlitlig automation. För att en tjänst i en sån miljö ska fungera måste den vara automatiserad och inte gå på ”gefühl”..

    Jag hade själv önskat en sån tjänst.. Det hade underlättat i mitt nuvarande jobb samt för beställningar man gör.. Men jag har spenderat tillräckligt mycket tid i terminalen och i datasystemen för att se att det just nu finns inget bra sätt att ordna en sån tjänst.

    #166155
    verngren
    Deltagare

    Tror inte att det är företagsleveranser/hämtningar som är problemet.

    Oftast så bryr sig företag inte om när deras saker blir lämnade (med undantag såklart). Så länge det sker inom deras öppettider.

    Sen är det skillnad på en kurir som kör 90% företagspaket kontra 90% privatpaket.
    Det är väldigt sällan samma privatpersoner som är mottagare av paketen. Dock är det väldigt ofta som det är samma mottagare av företagspaketen.

    Det skapar en osäkerhet i leveranstiden med privatpaketen och en större säkerhet med företagspaketen.

    #166151
    verngren
    Deltagare

    Stora problemet med en sån här lösningen är väl estimerad leverans vs faktisk leverans samt automationen av det hela.

    Utan automation förlitar du dig på att varje gång en leverans sker så ska budet ringa kund/skicka sms osv.. Man kan gott och väl säga att det ska ingå i dina arbetsuppgifter.
    Men transportindustrin fungerar inte så… ”Vi jobbar inte inom kundtjänst… Mitt jobb är att leverera varan”… Hur ser det ut med automation då? Där beräknas leveranstiden utefter ett par givna parametrar (avstånd, antal stopp, pauser etc…) Men i trafiken sker oväntade händelser dagligen. Sen har du pratglada kunder…

    Man tycker inte att det borde vara raketforskning.. men jag kan garantera att om ett av dom 3 stora FedEx/UPS/DHL hade lyckats med det på ett lönsamt sätt så hade de tagit så stora marknadsandelar att alla andra varit tvungna att haka på. Man hade sparat så oerhört mycket pengar på kundservicecenter. 75% av samtal som kommer in handlar om vilken tid kommer min försändelse..

    #159431
    verngren
    Deltagare

    Jag kan inget om priser eller värde för pengar…
    Kan dock säga att i min erfarenhet med reklamationer på transporter, så har IF varit absolut flitigast använda bolag. Samt så är de ganska behagliga att ha att göra med

    #159408
    verngren
    Deltagare

    Kan aldrig tänka mig att det skulle vara ett krav.. Men jag jobbar ju inte på DHL så kan inte vara säker..

    Det absorberande materialet har ju inget att göra om det är DHL’s fel eller ej om varan har gått sönder i transporten.. Det skyddar däremot annat innehåll / andra paket. Har du kollat deras transportvillkor.

    Fortsätt bråka med dem,jag vet av erfarenhet att man hellre betalar till en bråkig kund än tar onödig diskussion,

    Det kostar mer med tiden man använder för att debattera än utbetalningen kostar.

    #159396
    verngren
    Deltagare

    Lunarmys.. OT:
    Returhantering – iPhonebutiken.se

    Verkar vara ett kodningsfel.

    Läs igenom våra köpvillkor för att veta vad som gäller med Öppet köp, garantier och reklamationer. Om du fortfarande är osäker efter ha läst igenom köpvillkoren, kontakta oss på RETURN_EMAIL.

    #159392
    verngren
    Deltagare

    Det känns lite som det absorberande materialet är ovidkommande.
    Problemet är ju att det inte ska gå sönder från början, går det inte sönder behövs ej heller absorberande material. Kan inte tänka mig att reklamationer ej godkänns på grund av avsaknad av absorberande material.

    För så ömtåliga varor hade jag möjligen rekommenderat Box-in-box packning. Med fillers emellan boxarna och fillers mellan andra boxen och varan.

    Reklamationsavdelningar är en gråzon och ofta handlar det om vilken handläggare man får. Generellt kan man säga om det är en skada som inte syns (tryck, uppriven kartong etc) så får man ingen ersättning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 38 totalt)