Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2010 kl. 13:19 #113782usbgrossisten.seDeltagare
Vi kör Klarna och är helnöjda. Vi körde faktureringen själva i början och där lyckades det slinka igenom folk som precis börjat sin brottsliga karriär så för oss lönade det sig ganska snabbt att använda oss av Klarna.
26 augusti, 2010 kl. 13:36 #113570usbgrossisten.seDeltagareJag vet inte hur det är i cykelbranschen generellt men om jag går till den bransch där jag handlar en del motocrossbranschen så är det väldigt lätt att det blir fel reservdelar man får hemskickat. Givetvis finns det undantag då det gäller de absolut vanligaste delarna såsom plastskärmar och kopplingshandtag.
Detta beror i de flesta fall på att de renodlade ehandlarna inte har samma möjligheter till databaser innehållande ramnummer etc etc där de kan plocka upp den cykel jag kör och hitta delen eller att man själv inte är helt 100 på att beskriva den del jag behöver.
Det kanske är bättre i cykelbranschen för det är aldrig kul att skicka ut en del och sen få plocka hem den för att man skickat fel, marginalen sjunker dramatiskt.
Ska man sedan kunna kombinera sitt intresse med ehandel så ska man ha en del anställda. Om nu intresset inte består i att tejpa och packa produkter i kartonger eller kuvert.
Innan vi kom så pass långt så vi kunde anställa folk som sköter packning och frakt så tyckte inte jag att det kändes som jag jobbade med mitt intresse då man mer eller mindre packade paket dag ut och dag in.
28 juni, 2010 kl. 05:19 #112241usbgrossisten.seDeltagareHej!
Ber man om kritik på ehandel.se ja då får man just kritik
Jag tycker er sida ser mycket bra ut!
Hela grejen med ehandel är att få folk att hitta till just din butik. Får man till SEO och är lite aktiv på nätet så ger det mycket mer än en speciell färgnyans någonstans.
Vår sida är inget under av designskönhet direkt men oj vad folk handlar. Allt beror på att folk hittar till oss och därmed har de ett alternativ när de ska handla kablar och tillbehör.
Mvh
Tommy
Usbgrossisten.se
21 maj, 2010 kl. 11:21 #110974usbgrossisten.seDeltagareVi körde faktura i egen regi i början. Vi har förlorat ca 5.000:- på detta, de två första personerna hade enorma skulder hos KFM vilket inte vi hade koll på då vi inte tog kreditupplysning (se läropengar).
Person nr 3 hade inga anmärkningar utan var en kille som när han valde faktura i vår butik även hade bestämt sig för att nu shopppar jag loss och tänker inte på morgondagen… Det är nu två månader sen den killen handlade hos oss och nu har han förlorat alla kreditvärdighet både hos Klarna och även Profina som vi samarbetar en del med…
Nu har vi valt Klarna och för oss fungerar det utmärkt, visst det kostar en del per order men oj vad skönt det är att slippa sitta med fakturor på kvällarna när man har fullt upp med att packa ordrar.
10 maj, 2010 kl. 09:11 #110665usbgrossisten.seDeltagare@Aer 5215 wrote:
Hej!
Vi undersöker också detta med E-handel och vad man skall välja för lösning.
Vi behöver en kalender i butiken där kunderna kan ange vilka dagar man önskar leverans, vi har även att att vissa varor skall beställas några dagar innan leverans.
Vet Ni någon som har detta eller lätt kan fixa det.
Butiken i övrigt skall vara lätt att underhålla.
Jag själv har bara ideér hur det skall vara.Någon som har tips, skicka gärna ett PM.
/Anders
Jag har varit i branschen sedan i Januari 2010 då jag kom igång på riktigt och jag har lärt mig otroligt mycket på denna korta tid. När det gäller den kalenderfunktion ni vill ha så är iallafall mina kunder så att när de lagt en order så vill de kunna gå ner till brevlådan direkt och hämta paketet. Nu säljer jag iof väldigt små saker där kunden inte behöver vara hemma (förutom de som köper tex 19″ rack som vi kör ut på lastbil) medan ni kanske har sådant som måste tas emot.
I övrigt tycker jag Textalks ehandelslösning fungerar väldigt bra och var enkel att komma igång med.
5 maj, 2010 kl. 13:01 #110541usbgrossisten.seDeltagareVi har kört faktura i egen regi och det har fungerat sådär. Dels så finns det ingen funktion i Textalk (vi har butiken där) så att man kan plocka ut en faktura direkt ur adminläget vilket borde vara en enkel funktion att få till då tom Tradera har den funktionen…
Sen har vi det här med kreditupplysning, vi tar alltid kreditupplysning på fakturahandlare men det finns folk som trots 0 anmärkningar ändå inte betalar. Här tror jag vi ehandlare har oss själva att skylla genom att vi kanske inte anmäler dessa oseriösa köpare till Kronofogden pga kostnaden för att göra detta.
Vi kommer hoppa på Klarna tåget nu då vi tröttnat dels på att hantera faktureringen själva men framförallt på att vi blir lurade ibland.
5 maj, 2010 kl. 12:55 #110540usbgrossisten.seDeltagareSer ut som varubrev kräver 100 försändelser i en sändning vilket kan vara svårt i en nystartad butik. Eller tolkar jag postens tjänstebeskrivning fel?
5 maj, 2010 kl. 12:44 #110539usbgrossisten.seDeltagareNu har vi äntligen fått tummen ur och valt Klarna.
Efter tredje fakturan som gick till inkasso så kände vi att det var dax…
Sen är ju erbjudandet genom Textalk ganska ok 995:- för ett år istället för 2995:-
Vi hoppas vara implementerade och klara tills på Fredag.
31 mars, 2010 kl. 11:37 #109641usbgrossisten.seDeltagareVilket inkassobolag är bra att använda? vi har än en gång blivit blåsta trots att kunden i fråga inte har någon anmärkning. Är det för att vi ehandlare tycker det är för dyrt att ta dom till inkasso som de inte får någon anmärkning eller råkar vi bara ut för alla förstagångsförbrytare?
Om det är något register på gång så är vi gärna med, vi har en hel del info att dela med oss av.
Mvh
Usbgrossisten.se
16 februari, 2010 kl. 22:01 #108721usbgrossisten.seDeltagareDet får nog bli läropengar. Vi har åkt på en del fakturaköp som inte blir betalade men nu tar vi kreditupplysning alltid. Senast idag var det en med 71 betalningsanmärkningar som la en stororder…
Lite tråkigt så här i början när vi får skjuta in egna pengar i verksamheten för att betala andra människors prylar.
Men vi lär oss som alla andra i branschen hur viktigt det är med kontroll.
-
FörfattareInlägg