Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #187034
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Hej!
    Hej, det behöver inte vara spårbart, det går bra att skicka med vanliga brev.

    Något enstaka svinn får man räkna med (även spårbart kan försvinna), men den kostnaden kan man baka in som en ”intern fraktförsäkring”:
    Intern fraktfoersaekring – Taeck foerluster foer foersvunna/foerstoerda brev – liljankoski.SE

    Sedan 2006 har jag skickat mycket ospårbart. Idag skickar jag ca 11 ospårbara brev per dag och endast ca 2 brev/ÅR försvinner.

    Sedan får man avgöra från fall till fall om det kanske är viktigt att skicka spårbart.
    Produkter som är lätta och billiga att ersätta kan man lika gärna skicka på nytt.

    Om en kund skulle säga att ett brev försvunnit så kan du inte motbevisa det. Då krävs någon typ av rekommenderat brev, eller att paketombudet kräver legitimation. Alla spårbara brev kräver inte legitimering.

    #179554
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Det tycks vara så att både dstrombe och pete missförstår allstars, trots allstars förtydligande:

    ”Det står ”Klicka här” på en knapp. Ingen avsändare och ingen indikation om vad som kommer att hända om jag väl klickar.
    Skulle ju kunna vara vadsomhelst som händer.

    Hade varit desto tydligare om budskapet visades direkt, menar jag på.”

    Jag håller fullständigt med allstars att det är en väldigt otydlig annons. Första gången jag såg den läste jag övriga att ”Det här är en annons”. Men sen såg jag inget mer än en knapp där det står ”Klicka här”.
    Min första tanke var att det var något fel på annonsen, för lite mer information kan man ju tycka att det bör finnas, något som ger en ledtråd om vad som händer om man ”Klickar här”. Kanske laddade den långsamt – men icke.

    Själv har jag valt att INTE klicka på ”Klicka här”. Risken är för stor, jag vet inte vad som händer. I mina ögon kan det lika gärna vara någon som hackat Ehandel.se och skrivit dit ”Det här är en annons”.

    Så jag håller som sagt med allstars. Det är en otydlig annons – ett pedagogiskt misslyckande, och fruktansvärt irriterande att man som återkommande läsare ska tvingas se den varje gång.

    #178410
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Ska du har en företagsblogg skulle jag säga att WordPress.com (https://sv.wordpress.com/), eller Blogger.com (Googles bloggverktyg, https://www.blogger.com/) är bra ställen att börja på.
    Då slipper du själv att sköta den tekniska biten. Sedan kan du länka till bloggen från t ex din webbutik.
    Vill du sedan flytta bloggen till egen server/webbhotell så är det möjligt att exportera och importera det du tidigare publicerat på WordPress.com/Blogger.

    Ett annat alternativ är att installera en blogg på samma server/webbhotell som du använder idag. Hur man gör det, och om det går, beror dock på om din leverantör av server/webbhotell erbjuder en sådan tjänst.

    Jag rekommenderar dock att ha bloggen på annan server/webbhotell, eller att använda sig av de ovan nämnda WordPress.com eller Blogger.com, om du driver en mindre webbutik. Detta då risken idag är stor att WordPress-bloggar (som är vanliga att använda) angrips av spam/botar, vilket kan leda till att din sajt stängs ner av säkerhetsskäl.

    #177964
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Känner du till vilka produkter som ditt kundsegment är intresserade av, och vad de brukar köpa, kan det vara en bra idé att testa marknadsföring via vanliga post.
    Jag gav mig på direktmarknadsföring via post till ett kundsegment som jag hade god kunskap om, och fick/får bra respons. Initialt har 5% av de kontaktade lagt beställning. Samtidigt är det produkter där kunderna ofta blir återkommande. Det har även visat sig att kunder som fått marknadsföringsmaterialet lagt en order flera veckor efter att de fått det.

    För att göra det enkelt för kunderna använde jag följande strategi:

    1. Skickar enbart till kunder inom det utvalda segmentet

    2. Minimalt med information (jag tror för mycket information blir oöversiktligt och gör att läsningen förpassas till senare -> aldrig):
    a) Ett A4 med bilder (fram- och baksida) på produkterna
    b) Ett A4 med beställningsformulär (med info om pris/fraktkostnad, samt att beställning kan skickas brevledes, via e-post eller läggas i webbutiken [här kan man lägga till fax och telefon etc om man erbjuder det])
    c) Ett prov på produkten (jag har dock testat både med och utan prov, och har inte hittat att skicka med prov ökar konverteringen. Så det är nog inget man behöver göra, samtidigt var min prover billiga och lätta, vilket lämpar sig bättre som prov än dyra och tunga produkter. Men det är nog något som den som säljer produkten är bättre på att avgöra när det passar och inte passar)

    3) Skriva adressen till kunden för hand (jag håller på att utvärdera om det påverkar responsen, men det har jag inga svar på i nuläget – dock vet jag hur både jag själv och många andra reagerar på handskriven adress).

    Frågan jag många gånger får när jag pratar om detta är var jag får adresserna ifrån, om det inte blir dyrt med brevutskick, samt om jag betalde kostnaden (svarspost) när kunden skickade beställningen med brev.

    I detta utskick har jag letat upp adresserna manuellt, via adresstjänster såsom Hitta.se.
    Kostnaden har jag styrt genom att dela upp utskicket i mindre utskick. Själv valde jag att skicka ca 7 brev/arbetsdag (alltså 35 brev i veckan). På sätt kan man förhålla sig till de resurser man har – har man lite pengar delar man upp marknadsföringen på längre tid, har man mer cash kan man alltid göra ett stort utskick.
    Att göra många små utskick medför dock att du har möjlighet att korrigerar reklambladen (ibland har man skrivit fel, ibland är det spännande att testa nya formuleringar och upplägg)
    Kostnaden för att skicka tillbaka orderformuläret via post lät jag kunderna betala. Detta då jag utgått från teorin om att de som tycker att det är en onödig utgift antagligen mejlar eller lägger ordern via webbutiken.

    #175532
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Själv jobbar jag med något jag kallar ”intern försäkring”.
    Lägg på några extra kronor på varje order (något som t ex kan bakas in i frakt-/expeditionskostnaden eller i produktpriset).

    Försäkringar behöver inte alltid vara köpta från en extern part. Varför inte spara den där ”månadskostnaden” själv på ett räntebärande konto eller dylikt.
    Givetvis gäller det ju att räkna på risk och omkostnad, så man vet om det är värt det eller inte. ;)

    Skrev lite om det för några år sedan här:
    Intern fraktförsäkring – Täck förluster för försvunna/förstörda brev | liljankoski.se

    #174499
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Jag håller med i de tidigare resonemangen kring beställningsvaror. Dock vill jag tillägga något som jag själv upplever som ett stort problem med beställningsvaror, och det är att man inte känner produkten lika väl som lagervarorna. När en kund ringer och frågar eller påpekar något gällande beställningsvaran hen har fått hem, så har man helt enkelt ingen koll på produkten och man har ingen i lager att titta på för att t ex förklara hur den fungerar, varför ett eventuellt problem uppstår etc.
    Lösningen är givetvis att man lär känna produkten, eller beställer hem en ny för att kolla. Men det blir givetvis mer arbete än med de produkter man har på lager.
    Sedan är detta problemet givetvis även relaterat till produktens komplexitet.

    Tillägg:
    Att bara erbjuda kunden lagervaror kan även leda till högre lageromsättning. När kunden inte kan välja den ”tredje” produkten som är beställningsvara, väljer hen instället den ”första” eller ”andra” produkten som du redan har i lager.

    #174451
    Ulf Liljankoski
    Deltagare

    Jag startade Lilon.se 2006 (eller ja, 2005 började arbetet med den vaga e-handelsidén jag hade).

    1. Någon direkt förebild har jag inte, utan jag skulle säga att jag hade många förebilder – alla de som engagerade sig i osCommerce-communityt (webbshopssystemet om Lilon.se är byggt på).

    2. De butiker som inspirerade mig i utvecklingen av de tekniska detaljerna, orderflödet och kundbemötande var butiker som jag själv handlade mycket i Adlibris.se och Discshop.se (åren 2005-2006, men fortfarande idag tycker jag att de skapat och använder enkla plattformar [Adlibris senaste förändring för privatpersoner kan jag dock inte uttala mig om]).

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)