Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
25 november, 2011 kl. 18:50 #131000Trygg E-handelDeltagare
@Per Nilsson 28681 wrote:
Har gått igenom några företag på TEH:s lista över certifierade företag. Har inte betat av hela A ännu men detta är resultatet hittills:
Hej Per!
Se svar på dina kommentarer nedan:
http://www.mona.se/Home.home.0.html = saknar org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.mona.se/Allmaenna-koepvillkor.a1146.0.html
http://fyndiq.se/ = ej länkbar logga
Att länka till certifikatet är inget som krävs enligt det certifieringsavtal som vi har med butikerna. Vi försöker istället arbeta med att ”lära” konsumenter att använda mouse-over funktionen för att verifiera certifikatets äkthet. Butiker som väljer att inte använda detta förlorar troligen mer på det än om de skulle använda funktionen och vara transparent med att det finns ett klagomål eller någon mindre brist.
http://www.24optics.com = saknar org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.24optics.com/kundservice
http://www.abcleksaker.se/ = saknar org.nummer
Korrekt, kommer påtalas. Tack för tipset.
http://shop.alltforforaldrar.se/ = ej länkbar logga på förstasidan
Se svar, fyndiq ovan
http://shop.alvseredsshop.se/product-dlist.asp = ej länkbar logga & ej org.nummer
Se svar, fyndiq ovan
Org.nummer finns här: http://shop.alvseredsshop.se/article.asp?artcatid=11http://www.armstrongtheshirt.com = ingen adress, inget org.nummer samt väldigt snålt med företagsuppgifter
Informationen finns här: http://www.armstrongtheshirt.com/sv/dynamicField/view/position/terms/render/partial.html
http://shop.audiovideo.se/ = Webbutiken är nedstängd…
Det stämmer,vi har tyvärr ingen automatiskt övervakning på detta. Den enda som sker med automatik är bolagsövervakning och detta bolag är välmående och existerar fortfarande. Ägarna brukar alltid meddela oss om det skulle ske att sidan läggs ned. Tack för informationen.
http://www.badshop.se/ = ej länkbar logga..
Se svar, fyndiq ovan
http://www.bagatoo.se/ = inget org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.bagatoo.se/ombagatoo.html
http://www.blinfo.se = ej länkbar logga…
Se svar, fyndiq ovan
http://www.bonprixservice.de/se/ = inget org.nummer
Org.nummer finns här: http://www.bonprix.se/agbLayer.htm
22 juni, 2011 kl. 13:12 #124033Trygg E-handelDeltagare@GregerA 20994 wrote:
Problemet är att Trygg e-handel med hull o hår svalt Konsumentverkets tolkning av ”vad konsumenten betalt”.
Hej Greger, KoV har gått på formuleringen i lagen och de förarbeten som skall stödja tolkningen. Vår inställning till detta grundar sig inte på vad som är rättvist, utan vad som faktiskt står i lagen och vad lagstiftaren avser.
Jag har en hovsättsdom där domstolen fastställer att ”.. att verkan av att ångerrätten utövas är att prestationerna enligt avtalet skall gå åter..” (kunde inte bifoga då filen var för stor)
Vad jag känner till finns inga andra etablerade tolkningar gällande detta, lagtexten är ju ganska tydlig. Dock vet jag att många företag gjort en tolkning som är till deras fördel, eller känns ”rättvis”.
Lagen innehåller ju inte exempel på avgifter som skall återbetalas av den enkla anledningen att företagen inte skall kunna byta namn eller lägga på te.x expeditionsavgifter och dylikt som då ej behöver återbetalas.
Oavsett om man har Trygg e-handel certifiering eller inte så måste man följa lagen.
I praktiken kan man dock som företag ha sin egen tolkning, och har man tur är det inget som KoV upptäcker. I värsta fall kan de utdöma att företaget skall betala vite om de inte ändrar/rättar sitt avtal. Men jag tror risken i praktiken för det är ganska liten då de förmodligen inte granskar avtalen såvida en konsument klagar.
Har man däremot Trygg e-handel symbolen kan man mista den om man inte rättar sitt avtal om vi uppmärksammat villkor som står i strid med lagen.
22 juni, 2011 kl. 08:56 #124017Trygg E-handelDeltagare@info@sportstolen.se 20549 wrote:
Men är det tydligt i avtalet så var det inga problem sa hon.
En av anledningarna som jag inte går med i trygg ehandel.
Hej!
Jag vet inte vem du talat med på Konsumentverket, men enligt Distans och- hemförsäljningslagen skall företaget återbetala vad konsumenten betalt om han ångrar köpet.
Distans och- hemförsäljningslagen är tvingande lag när du som företag säljer på distans till konsument (privatperson). Därmed blir ett villkor som är sämre än bestämmelserna i lagen ogiltig även om konsumenten godkänt avtalet.
Vad som skall återbetalas är inte någon som Trygg e-handel har hittat på, skulle lagen ändras så kommer vi kräva att certifierade butiker istället följer den nya bestämmelserna.
Det som det ibland blir missförstånd om är i de fall företaget använder en förbetald returfraktsedel. I.o.m att konsumenten skall stå för returfrakten så kan företaget avtala om att konsumenten skall återbetala en viss summa för fraktsedeln om konsumenten väljer att använda den.
(man kan dock inte avtala om att konsumenten måste använda företagets returfraktsedel).
I praktiken brukar företaget reglera betalningen av returfrakten genom att debitera konsumentens kreditfaktura.
//
14 januari, 2011 kl. 11:57 #117910Trygg E-handelDeltagare@Richie72 12370 wrote:
Hej
Jag har textalk och har implementerat trygg e-handels nya certifikat. Fint, när man för musen över certifikatet så kommer det upp lite fakta.Sen när kommer till kassan är adressen: https://shop.textalk.se/se/pay.php
Då, om man för musen över trygg e-handelsloggan, står det stort med röd text:
VARNING
Certifikatet är inlänkat från felaktig domän.Ett tips till alla som har implementerat trygg e-handelscertifikatet är att kolla så det ser bra ut på alla sidor.
Hur stor påverkan har en stor röd varningstext i kassan? Jag tror inte att jag är helt ute och cyklar om jag säger att det antagligen är ganska negativt.
För övrigt tycker jag den här mouse-over funktionen känns rätt ogenomtänkt och jag har varit tvungen att lägga massa pengar på att fixa till det på mina utländska sidor som naturligtvis har ändelser .dk/.de/.co.uk. Har faktiskt fått mig att fundera på om trygg e-handel egentligen är så bra.
/Richard
Hej Richard!
Jag tror vi har mailat lite om ditt problem tidigare, men jag tänkte svara på hur det fungerar med länkar för andra som undrar.
Om man har flera domäner ”webbalias”, te.x .com/.eu.de etc. så kan vi lägga till dem. Då kommer funktionen funka även på dessa. Kravet är att länken leder till samma butik, d.v.s. är ett webbalias till den adress vi certifierat.
Tyvärr fungerar inte detta med domäner/länkar som inte är unika för butiken, te.x kassan i textalk butiker: https://shop.textalk.se/se/pay.php
11 januari, 2011 kl. 12:37 #117797Trygg E-handelDeltagare@martinkiland 14000 wrote:
Vore det inte lämpligt att Trygg E-handel fanns i olika nivåer (ungefär som det fungerar med AAA). Uppfyller man då inte alla krav eller fått anmärkningar så justeras certifieringen ner en nivå. Och då ska det ju också vara tydligt ut till konsumenten, exempelvis att loggan finns i tre varianter/färger eller liknande.
För att ta ett exempel: jag tycker det är lite konstigt att man som helt nystartad kan bli certfierad fullt ut, borde det inte finnas regler om att en butik måste funnits i kanske ett år för att få högsta certifieringen. (Eller är jag ute och cyklar, det kanske redan fungerar så?)
Det är inte en dum idé, men jag har för mig att vi diskuterade detta vid starten.
Det finns ju givetvis en skillnad i kvalité på de dryga 300 certifierade butikerna.
Kontentan i diskussionen var att alla skall uppfylla en viss nivå, d.v.s. våra krav. Det är inte helt lätt att mot konsumenten förklara skillnaden mellan mer eller mindre trygg.. Men det kanske finns något kreativt sätt att utveckla detta!
11 januari, 2011 kl. 12:01 #117794Trygg E-handelDeltagare@Emil 13996 wrote:
Fallet med La Redoute är pinsamt. Dom uppfyller ju uppenbarligen inte kraven för certifiering. Jag är också en potentiell kund för certifieringen men sådant här ser ju inte bra ut, inte heller för kunderna. Förtroendet för loggan naggas ju i kanten.
Hej Emil!
jag förstår dina synpunkter, det är givetvis viktigt att vi utesluter företag som inte sköter sig enligt de riktlinjer vi ställt. Det har vi också gjort med ett företag innevarande år, och några företag föregående år.
Men när du fått certifieringen har du som förtagare också en viss ”rättssäkerhet” vilket innebär att om vi skulle besluta om att utesluta ditt företag då har möjlighet att överpröva ärendet.
Det sker genom att skriva till vår etiska nämnd och där förklara omständigheterna. Som med det mest är inte allt svart och vitt, även om certifikaten i sig inte utlämnar all tillgänglig information.
11 januari, 2011 kl. 11:48 #117791Trygg E-handelDeltagare@Tomas 13993 wrote:
Så då förstår de alltså efter nämnda beslut att en nytt stickprov är på gång och att de därför gör bäst i att skärpa sig ända tills de åter visas som godkända vid stickprov och sen lägger de sig på samma nivå som från början ledde till underkänt stickprov…
När man bedömer om ett företag skall uteslutas så är det utifrån den samlade bild som finns. Dv.s hur företaget hanterat eventuella klagomål från konsumenter, antalet klagomål, hur man åtgärdar / svarar när brister uppdagats o.s.v.
Skulle det vara så att vi företaget visar ovilja att rätta till brister och inte hjälper de konsumenter som klagar så återkallar vi givetvis certifierinigen.
Med andra ord så bedöms varje fall enskild och utifrån de förutsättningar som råder vid tillfället.
11 januari, 2011 kl. 10:59 #117787Trygg E-handelDeltagare@martinkiland 13989 wrote:
Men hur kan dom få en godkänd certifiering när dom inte klarar stickproverna?
Hej Martin
Vi har haft en diskussion med företaget ifråga och deras fall / diskussion om uteslutande har tagits upp i Svensk Distanshandel etiska nämnd.
Det har beslutats att företaget ifråga skall genomgå en ny kontroll på egen bekostnad och att denna måste godkännas för att de skall få behålla certifieringen.
11 januari, 2011 kl. 09:51 #117783Trygg E-handelDeltagare@pyhobby 13980 wrote:
Jag måste bara kasta in en liten fundering kring det Trygg E-handel skrev tidigare.
”lyfta fram de företag som följer lagar och regler”
Jag tolkar ditt inlägg som att alla webbutiker som inte stoltserar med Trygg E-handels certifiering är mindre seriösa aktörer, har jag gjort en korrekt tolkning då?
ytterligare med bättre villkor för kunderna.Hej, det var klumpigt formulerat av mig. Givetvis kan man sköta sig utmärkt utan att för den delen använda vår tjänst. När jag skriver ”lyfta fram seriösa butiker” menar jag att vi upprättat en lista på e-butiker som:
*Skrivit under på att följa våra krav samt i tillämpliga fall Svensk lagstiftning.
*Har underställt sig extern kontroll genom kreditbevakning, provköp och kontroll av köpvillkor/information.Det finns alltså säkert många e-butiker som uppfyller de krav vi ställt utan att för den delen ha certifierat sin butik.
Vad vi gör är kort och gott att lista de som valt att göra just detta och som uppfyller de krav vi ställt så att en konsument enkelt kan hitta dessa butiker.10 januari, 2011 kl. 12:30 #117764Trygg E-handelDeltagareHej Nicklas!
Som du säkert förstår är det inte Svensk Distanshandel som avgör hur bestämmelserna ser ut för distanshandel. Däremot finns ju möjligheter att påverka de politiker så att kommande lagstiftning fungerar bra för e-handels företag och konsumenterna.
Men att försämra konsumentskyddet på det sätt som diskuteras i den här tråden är inte rätt väg att gå, trenden går tvärtemot (både lagförslag & branschpraxis) mot att förstärka konsumentens rättigheter vid distanshandel.
Trygg e-handels roll är att lyfta fram de företag som följer lagar och regler och som tar tillvara konsumentens rättigheter på ett seriöst sätt.
@Nicklas 13895 wrote:
Jag tycker att Trygg Ehandel kunde jobba lite mer mot ebutikerna och få till att ångrar en kund sitt köp så återbetalas bara varan. Som jag ser det så blir det allt sämre för ehandlaren och då hade det varit bra om organisationer som Trygg Ehandel rättar till och påverkar reglerna att passa ehandlarna bättre än att sätta sig ännu djupare i knät på kunden.
-
FörfattareInlägg