Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #174787
    Trogstam
    Medlem

    magda1977,

    Härligt att du hittat det du letar efter :)

    Ja, det finns en hel del mindre webbshopar som använder TA-system. Systemen är ofta utformade för att de ska kunna användas efter egna behov, en av grundstenarna i våra TA-system är just att du ska kunna börja som ett mindre företag och sen växa i systemen allt eftersom din verksamhet och dina behov ökar. Så det ska inte vara några problem att koppla din butik till ett TA-system, även om du kanske inte har så stora volymer ännu.

    Om du vill läsa mer om en lite mindre e-handlare som använder TA-system så har jag faktiskt skrivit ett referenscase om ett företag som heter Proteinbolaget. De började använda ett TA-system när deras webbshop bara var några månader gammal. Du kan läsa en längre intervju här:
    http://memnonnetworks.se/content/uploads/proteinbolaget_long.pdf
    alternativt en kortare variant här:
    Proteinbolaget | Memnon Networks

    Precis som jeja2000 säger så kan det finnas färdiga standardmoduler som du enkelt kopplar på din webbshop, beroende på vilken webbshopsplattform som du använder. Du kan läsa mer på vår hemsida eller så kan du gärna höra av dig till vår support (08 – 729 88 50) och bolla lite tankar om du är nyfiken på att veta mer!

    #174757
    Trogstam
    Medlem

    Hej magda1977,

    När jag läser vad du skriver så undrar jag om det inte är ett TA-system du är ute efter. Precis som jeja2000 säger så kan du integrera din webshop med ett TA-system och på så sätt enkelt boka transporter, få ut fraktdokument, spåra sändningar, avisera dina kunder etc. De flesta TA-system är oberoende av transportör, vilket innebär att du kan boka dina transporter med flera olika transporter och transportprodukter i samma system.

    Ett TA-system (TA står för transportadministration) är alltså en hjälp för dig att hantera frakterna från din e-handel. Det finns flera färdiga moduler mellan TA-system och webbshopsplattformar, annars går det också att bygga integrationer med hjälp av standardgränssnitt och liknande.

    Gällande leverantörer av TA-system så finns det några att välja mellan, där Unifaun (e.g. Unifaun online) och vi på Memnon Networks (e.g. web-ta, DHL multishipping, memnon apport) är två alternativ. Ett tips är att titta efter om något av systemen har en färdig koppling till den webbshopsplattform som du använder, det är oftast allra enklast.

    / Karin Trogstam, Memnon Networks

    #171004
    Trogstam
    Medlem

    Hej,

    Jag kan inte annat än instämma med tidigare talare, det här är en tjänst som finns i både Unifauns och Memnons TA-system.

    Det jag tänkte tipsa om här är en presentation som Memnons marknadschef Andreas Randel höll på Världens Farligaste Möte nu för snart två år sedan. Presentationen är drygt 7min lång och i den presenterar han lösningen som då var ny på marknaden. Andreas har en del fokus på returhanteringen i sin presentation, vilket inte var huvudfrågan i den här tråden, men den kanske kan vara intressant ändå.

    Den som vill hittar presentationen här: Världens Farligaste Möte 2012 ANDREAS RANDEL Memnon Networks (Commerce Augmented konferens) – YouTube

    Har ni fler funderingar är det som sagt bara att höra av sig!

    Hälsningar

    / Karin Trogstam

    #168571
    Trogstam
    Medlem

    Hejsan,

    Det stämmer bra som ni säger, vi på Memnon levererar DHL Multishipping åt DHL och har även ett eget system som heter Memnon Apport där du kan boka med vilken transportör du vill. Det stämmer också att vi har en färdig transportmodul till Textalk.

    Kostnaden beror på vilket paket du väljer (Small, Medium eller Large), och det som bland annat skiljer dem åt är antal kolli som ingår per månad. Spannet är mellan 275kr/månad till 2300kr/månad. För den summan får du konto i Memnon Apport (där du kan skicka med vilken transportör du vill) och integrationen gentemot Textalk.

    Läs gärna mer här:
    Textalk – Transportmodul | Memnon NetworksMemnon Networks

    eller ring vår support på 08-729 88 50, så kan de hjälpa till med frågor.

    Vänlig hälsning,
    Karin Trogstam
    Marketing
    Memnon Networks


    @Laby
    , härligt att du känner att integrationen underlättar redan vid låga volymer. Sådant är alltid kul att höra :)

    #167467
    Trogstam
    Medlem

    Hej,

    Det här är en spännande diskussion att följa, inte minst för oss som TA-leverantör!

    Det är tydligt att det finns olika åsikter bland e-handlare om hur man bäst hanterar returer, och flera olika argument för och emot att underlätta dem. För många är enkla returer en signal om god kundservice medan det för andra känns som att oönskade returer ökar när det är enkelt att returnera varor. Rätt svar ligger nog hos den enskilda e-handlaren att avgöra vad som känns, och är, rätt för dig. För oss TA-leverantörer blir resultatet att vi måste ha olika typer av lösningar där ni själva får välja vad som är bäst för er.

    Gällande aviseringar är däremot vi på Memnon övertygade om att aviseringar alltid är bra och att kunden uppskattar att få reda på när varorna är på väg. Precis som Ekraft säger kan det vara en fördel att det är ni som e-handlare som står bakom kommunikationen mot kunden, kunden har ju trots allt köpt varorna av er. Varför inte då utnyttja aviseringar som ännu ett tillfälle att kommunicera? Se till att de aviseringar som skickas är brandade med er logotyp och ert eget budskap. Ur min synvinkel är TA-systemet inte ett system som vill vara kommunikatören mot er kund, utan snarare ett system som kan underlätta och ge unika möjligheter till kommunikation. Nyckeln till bra kundkommunikation tror jag ligger i att ha en genomtänkt plan och att veta vad du vill säga till dina kunder och när du vill säga det. Sedan finns det olika sätt att nå ut med din kommunikation och här kan en enkel returhantering, en trevlig kundservice som hjälper till med returer eller brandade aviseringar vara olika medel att använda.

    Vänlig hälsning,
    Karin Trogstam
    Memnon Networks

    #166481
    Trogstam
    Medlem

    Hejsan,

    Ja, vi har integration gentemot prestashop också. Det enklaste är om du kontaktar vår support på tel. 08-729 88 50 eller mail direktkund@memnonnetworks.com så kan de berätta mer om integrationen och svara på dina frågor direkt.

    Hoppas du hittar det du söker!

    / Karin

    #164335
    Trogstam
    Medlem

    Hej Thomas,

    Kommunikationsplanen är tänkt att kommunicera till så många av våra användare som möjligt vid problem, utan att för den delen “mailbomba”. Uppenbarligen har vi brustit i att lyckas nå ut med budskapet tillräckligt bra och det är därför vi nu ser över hur vi kan förbättra våra processer.

    Jag hoppas att du kommer att se en märkbar förbättring i vår kommunikation om det mot förmodan uppstår problem i tjänsten.

    Vänlig hälsning,
    Karin Trogstam

    #164053
    Trogstam
    Medlem

    Hej Philip,

    Jag tycker att det verkar som att du är inne på rätt spår, det låter som att det är ett TA-system som du behöver. De allra flesta TA-system har idag snabba och enkla integrationer gentemot webbshopar så det ska inte vara några problem.

    Det finns ett antal olika TA-system på marknaden (bland annat vi på Memnon Networks och Unifaun som du nämner) så du kan vinna på att kolla runt lite bland olika leverantörer och se vad som passar dig bäst. Tänk på att det ska vara enkelt för dig idag och även framåt när din e-handel förhoppningsvis växer.

    Många av de vanligaste e-handelsplattformarna börjar nu ha standardkopplingar gentemot TA-system, vilket gör det ännu enklare för dig som användare. Min rekommendation är därför att höra med din leverantör av e-handelsplattform om de har någon standardkoppling gentemot ett TA-system. Kolla annars med oss TA-leverantörer för att hitta en lösning som passar dig.

    Lycka till!

    / Karin Trogstam

    #163787
    Trogstam
    Medlem

    Hej,

    Som ni märkte hade vi igår tekniska problem med vår tjänst. Vi är fullt medvetna om de problem som det orsakar er och ber självklart om ursäkt för detta. Vill du veta mer detaljer om vad som hände ber jag dig att ringa till vår support, telefon 08 – 729 88 50.

    Gällande kommunikation förstår vi att det är viktigt för er att veta vad som händer. Vi kommunicerade enligt en etablerad kommunikationsplan som vi nu kommer att se över för att se om den kan förbättras.

    / Karin Trogstam, Memnon Networks

    #163095
    Trogstam
    Medlem

    Hej Stefan,

    Om du fortfarande är intresserad av enkel transporthantering från Magento vill jag tipsa om att Memnon Networks lanserat en black-box integration gentemot Magento där all transporthantering sköts direkt i webbshopen. Du behöver alltså aldrig logga in i ett separat TA-system.

    Läs mer här: Magento – Helintegration | Memnon NetworksMemnon Networks

    Vänlig hälsning,
    Karin

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)