Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2013 kl. 16:02 #167765Tomas pa JustoDeltagare
Hejsan! Tomas Tysén heter jag. 43 år med fru och 2 barn.
Jag driver, tillsammans med ett par kollegor, Justo.se. En (b2b-site) som säljer bulkkemi mot fordon/transport/fastighets-branschen. En utmaning att sälja mot en bransch där kunden är van att handla av ett antal stora aktörer som jobbar med aktiva fältsäljare och invanda beteenden (telefonorder). Vi tänkte ändra förutsättningarna lite.
Innan jag valde att köra eget igen så jobbade jag 5 år på EBay Sweden/Tradera, där jag hade ansvaret för ”Företagsgruppen”. Gänget som hjälper företagare att nyttja Tradera som marknadsplats.
Innan dess var jag med på resan när hitta.se startade. Det blev en kort session. Det tog drygt 6 månader innan sajten blev uppköpt och merparten av oss gick vidare.
Startade och driver dessutom siten smakprov.se sedan 2003. En tjänst mot bokbranschen. En kär vän som får lite omtanke nästan varje dag. Älskar böcker och att läsa.
Tänkte förkovra mig här på forumet och dra nytta av den samlade erfarenheten som finns här. Allt eftersom jag plockar upp egna erfarenheter så ska jag försöka dela med mig jag med. Sharing är ju caring.
11 september, 2013 kl. 15:22 #167763Tomas pa JustoDeltagareHejsan!
Vi säljer kemi på nätet (b2b) och känslan är att det är en bransch som inte är helt mogen att ta hela steget till nätet. Men, men… någon måste ju få kunderna att mogna.
Vi kör övervägande DR. Adwords gav väldigt lite. Och traditionell annonsering på webb och i print ännu mindre.
Det som fungerar bäst är när man kan rikta den mot person (inte bara ”inköpsansvarig”). Rabattkoder och prova-på-paket (låg risk för kund) fungerar bättre än allmänt ”Hej – vi är jättebra och billiga”-upplysning.
Konverteringen är dock lägre än i andra branscher jag jobbat med, men när väl kunden provat så är återköpsfrekvensen riktigt hög.
Annat värt att notera i b2b (åtminstone i denna bransch). Även fast vi är en renodlad e-handel så märker vi att förvånansvärt många väljer att ringa in sin order. Inledningsvis tänkte vi ”tvinga” kunderna till att beställa på e-butiken, men förstod rätt snart att vi får hjälpa dem att lägga första ordern och helt enkelt lära dem.
-
FörfattareInlägg