Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2015 kl. 18:19 #178166TinaDeltagare
För skojs skull så gick jag in och kollade i vårt retursystem. På ett år har 44 st order helt försvunnit (alltså inte kommit tillbaka senare). Detta gäller ungefär 1/3 varubrev och 2/3 vanliga brev.
I jämförelse med de 28.353 beställningar vi skickade under den här tidsperioden så måste jag säga att det är väldigt lite som har kommit bort. Mycket mindre än vad jag trodde det var faktiskt
Så med ärliga kunder så är det en godkänd tjänst…
25 november, 2014 kl. 21:36 #176966TinaDeltagareJag kontrollerar alla fakturor en gång i veckan (brukar vara 2 -3 fakturor) och skickar rättelser nästan varje vecka.
Antalet stämmer i stort sett alltid, men nästan varje vecka är det 1-3 dagar där det är överdebiteringar.Skickar mail till Posten och får en kreditfaktura några veckor efter, men det är himla mycket extra jobb för mig att kontrollera allt och extra bokföringar av kreditfakturor. Är rätt trött på det. Hade hellre sett att det funkade som vanliga brev där man anger vikten och sen gör de stickkontroller då och då.
Detta är i Helsingborg.
2 april, 2014 kl. 16:53 #173935TinaDeltagareÄven vi har fått varubrev debiterade som 2 kg fast att de garanterat har vägt under 500 g.
Vi går igenom alla fakturor och stämmer av med vårt system. Det är sällan det stämmer till 100%. Ibland är det överdebiterat och ibland underdebiterat. Och det handlar oftast inte om några gram utan det är brev under 200 g som vägs in över 250 g tex. Inte heller antalen brukar stämma.
Än så länge tror jag det är till vår fördel sammanlagt, men vi håller stenkoll på det så att det inte barkar iväg helt åt fel håll.24 februari, 2014 kl. 13:52 #173153TinaDeltagare@AugustEriksson 75450 wrote:
Hittar ingen information angående detta, påverkas de högre viktgränserna också? Eller ger två frimärken fortfarande samma viktgräns?
De andra gränserna verkar vara oförändrade.
Posten höjer portot och ändrar viktindelningen – Ehandel.se11 januari, 2014 kl. 11:59 #171826TinaDeltagareSen den här tråden startade så har jag hållit koll på våra varubrev för att se om de debiterar rätt vikt och som det ser ut hos oss så blir vi alltid debiterade för 500 g om brevet väger över 245 g (skulle debiterats för 250 g då).
Sen var det ju också kul att bli ”straffade” för att vi skickade över 100 varubrev på samma dag. Det blev debiterat som en sändning och därmed 131 kr dyrare (för 110 st varubrev). Så nu får vi hålla koll så att vi aldrig skickar mer än 99 st varubrev på samma dag. Att tänka på för er som har lätta paket…
4 december, 2013 kl. 19:34 #170771TinaDeltagareJag kollade det under en tid och då debiterades det vad jag hade skrivit för vikt (eller det stämde med vad vi hade vägt, rättare sagt).
Är det verkligen så att de kontrollväger allt?
1 december, 2013 kl. 14:09 #170704TinaDeltagareDen här meningen ser också tokig ut (köpvillkoren):
13. Personuppgifter
Då du skickar en beställning till Stadium registreras dina personuppgifter i vårt system.
Stadium?
1 december, 2013 kl. 14:07 #170703TinaDeltagarePå ”Vanliga frågor” står det förresten fortfarande att den kostar 49 kr.
1 december, 2013 kl. 14:04 #170702TinaDeltagareKul grej, säkert väldigt uppskattat av barnen!
Jag skulle också gärna vilja kunna köpa enstaka. Vi har ofta tio barn på kalaset och då blir ju åtta för lite och det känns onödigt att köpa två paket.
Skulle gärna sett att det var fraktfritt. Det kan inte kosta mer än 12 kr att skicka dem och jag hade kunnat tänka mig att betala 69 kr för dem då, istället för 59 kr.Sen hittade jag några stav/skrivfel, jag är själv allergisk mot sånt och det skulle kunna få mig att strunta i att beställa. Man blir lätt hemmablind när man sitter och skriver och det är inte alltid att man ser det själv!:
Eller varför inte bara göra lördagsgodiset mer upskattat (uppskattat)!
pappret är återvinningsbar och godkänd för kontakt med livsmedel.
borde vara
Pappret är återvinningsbart och godkänt för kontakt med livsmedel.Bruksanvisningen fungerar inte heller. Jag får bara upp ett kryss och det funkar inte att klicka på den heller.
I framtiden kanske du skulle kunna lägga till andra produkter i samma tema, tallrikar, muggar, servetter, sugrör m.m. Så man slipper handla på mer än ett ställe!
Lycka till, jag kommer nog att titta in när det är dags för barnkalas nästa gång!
27 november, 2013 kl. 19:41 #170549TinaDeltagareReglerna för kosmetika ändrades i juli 2013. Det räcker inte längre att registrera produkterna hos Läkemedelsverket utan de ska registreras i EU’s register CPAP. Avgiften har höjts sen läkemedelsverket hade hand om det, men hur mycket verkar ingen ha koll på än. Innan kostade det 3000:-/år + 250:- per produkt har jag för mig (kan minnas fel, men däromkring i alla fall).
Vi har bara egen tillverkning, men importerar du utanför EU så tror jag att det är samma krav som gäller för dig som för oss.
Du måste antagligen ha säkerhetsrapporter på produkterna (det kan du kanske få av tillverkaren och sen låta någon här i Sverige gå igenom den). En säkerhetsrapport kan bara göras av en utbildad säkerhetsbedömare. Det är inte billigt, kan jag tillägga, och i värsta fall behövs det en rapport per produkt (om de inte är väldigt lika).Det är också krav på mikrobiologiska tester av produkterna och alla produkter måste ha ett produktinformationsdokument där hela receptet finns med, hur tillverkningsproceduren ser ut samt en försäkran att GMP (Good Manufacturing Practises) följs plus en massa övrig information. Detta dokument ska kunna lämnas ut på begäran av myndighet inom 24 timmar.
Jag vet inte hur mycket av det här du kan få av tillverkaren?Importerar du inom EU så borde företaget ha allt detta redan (kan nog vara värt att kolla upp så att de verkligen har det) men jag har för mig att du ändå måste registrera dig som distributör i CPAP.
När det gäller etiketterna så finns det regler för hur de ska se ut också. Det står i GMP-manualen hur det ska se ut. vet inte om den finns på läkemedelsverkets sida idag, innan fanns den bara på engelska och jag har för mig att vi fick betala för den.
Men det borde inte vara så krångligt att bara översätta det som står? INCI-namnen (ingredienserna) är samma på alla språk (eller är på engelska rättare sagt) och ungefär samma regler gäller utanför EU hur man ska deklarera dem. Ni måste ha med ert företagsnamn och adress också antagligen.Är det någon du ska kontakta med frågor om allt detta så är det läkemedelsverket. De kan svara på dina frågor. Jag tror inte att kommunerna har någon vidare koll, även om det är dem som i slutändan har tillsynsansvaret.
Läkemedelsverkets informationssida:
Skyldigheter för ansvarig person – Läkemedelsverket / Medical Products AgencyKosmetikalagstiftningen:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2009R1223:20130711:SV:PDF -
FörfattareInlägg