Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #117169
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    För egen del:
    A/ Skituppdrag=Vill ej =Går ej
    Om jag inte håller med om målet, t ex sälja något skit, så VILL jag helt enkelt inte göra det. Eftersom jag inte vill nedlåta mig till det, så skulle jag nog inte kunna sälja en enda onödigt dyr dammsugare hur länge jag än höll på :)

    B/ Om målet är OK
    Fast om det är ett säljjobb, som säljer något vettigt, så går det hyffsat, även om jag inte tycker det är något roligt (utom möjligen då man säljas lösningar, som skräddarsys åt kunden).

    C/ Då det är intressant
    Även då man håller med om målet och normalt tycker det är intressant, kan man såklart bli trött eller inte ha lust. Till skillnad från A så har jag t o m lyckats lära många ANDRA att ”lyfta sig själva i håret” i sådana här fall.
    Det finns det många knep. T ex kan man:
    -använda delar av samma mentalträningsteknik, som elitidrottare använder. (=En slags meditation/självhypnos).
    – Tänk mer på MÅLET än på vägen dit.
    – OM vägen till målet känns för svår – Dela upp vad du behöver göra i delmål, och tänk på ett i taget.
    – gör TEXT och GRAFIK som hjälper till med KÄNSLORNA, som behövs för att nå målet.
    – Tänk mer på vad du är bra på än vad du är dålig på…

    Målmedvetenhet och förmågan att tänka – realistiskt – POSITIVT är ofta skillnaden mellan personer som lyckas, och de som misslyckas. Det är stor skillnad på att tänka:
    ”Usch vad svårt det är.”
    och
    ”Hur kan man lösa det här?” :)
    För egen del GILLAR jag UTMANINGAR, gärna sådana som andra anser omöjliga och hånskrattar åt – till de får se resultaten :)

    OBS! Många gör felet att sätta upp måsten istället för morötter.
    Om man sätter upp måsten kan det bara bli misslyckanden eller OK,
    medan med morötter kan det bara bli OK eller lyckas…

    #116713
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    Det beror på flera saker som t ex:
    A/ Hur är konkurenssituation om du köper från grossist. Om du inte har kapital att inportera större mängder, så är det grossist som gäller (utom*
    B/ Ibland kan det vara vits att låta utlänska producenten sköta utskicken direkt till kund. Alltså OM de går med på det. Vissa gör det. D v s orderna skickas automatiskt från din ”shop” till den utlänska leverantören, och så sköter de resten.
    C/ Vid stora mängder/stora prisskillnader, så kan det vara värt att importera, MEN än så länge så vet du ju inte hur din webshop går, så det kan vara vits att testa först med varor från grossist utom*

    *utom OM det inte är lättskickade produkter, som du kan få importera i småantal.

    #116712
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    Jag har inte kollat något noga, men några tankar:
    /Om man har en egen site med bra besökare, så kan man rea dem själv.
    /OM Fyndig säljer bra, och man har passande produkter, så kanske man kan låta bli att dra igång egen webshop, och sälja allt där.

    /KANSKE kan vissa produkter passa till att ge reklam till egna webshopen/egna varumärket. (Om man har ett ”lågprismärke” alltså).

    #116463
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    ”25%” menas moms?
    Det är knepigt med Internet gällande vilka länder kunderna hör till.
    Jag har inte kollat, men om det är till andra länderna med undantagen (EU) så är det rimligtvis export, och då är ju momsen normalt noll för leverantören.

    @obbe 11421 wrote:

    Bugar och tackar, det är ju en tjänst tänkte inte på det.

    Delar du upp det på olika kontot?
    tex 3041 tradedoubler
    3042 doublenet
    osv?

    Om du vill för egen del.
    Man måste inte skilja på dem.

    #116461
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    Höga skatter blir normalt inget stort problem direkt :-) för
    dels brukar det ta ett tag att få bra snurr på verksamheten,
    och dels brukar man behöva skaffa mycket i början, varav mycket är avdragsgillt direkt, så vinsten brukar inte bli stor första året/åren.
    (Traditionella jobb brukar man räkna 2 år att få igång. Internet går snabbare ibland.)

    #116460
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    @sailorcap 12314 wrote:

    Hej Greger!

    Tack för ditt svar. Jag har bokfört det på 3220.

    På fraktersättningen (ej att förväxla med ”skadeståndet”) bokförde jag momsen (då jag har betalt moms till dem så vore det mest rättvist att även de betalar tillbaka momsen).

    Mvh
    Andreas

    Jag vet inte om det är moms på sådant (Du kan kolla med Skattemyndigheterna om du vill) men:
    Momsen spelar ingen roll för ”rättvist” för företagare, eftersom det är bara pengar man lånar respektive lånar ut till staten och betalar mellanskillnaden till staten.
    Står det ingen moms på bokföringsunderlaget, så är det antagligen ingen moms på sådant, eftersom de har antagligen gjort sådant många gånger, så de bör veta.

    #115154
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    Kortbedrägerier eller vadå?
    Annars kan ni väl lösa det genom att bara sälja mot förskottsbetalning/kontant vid leverans till alla utom de, som ni godkänt för för kreditköp.

    #115086
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    Vad menar du med ”billig”?
    Och vad har du för önskemål gällande kvantitet och kvalitet? Kvalitet gällande vad de skriver eller är språkliga riktigheten viktigast?
    Det kan vara svårt att få bra innehåll om de inte är intresserade/har kunskap av vad de ska skriva om, så gäller det träleksaker, så blir det nog bättre om du hittar någon förälder med barn i den åldern. Kanske du har några bra skribenter i ditt kundregister :)

    #115085
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    Du talade inte om vad du håller på med, och du sa inte vilken prisklass det kan få vara, så därför blir det svårt att komma med bra förslag. Men jag tror att det är värt eventuella extrapengar att göra något extra, så att det inte bara blir en i mängden. Bättre att ge dem något de vill ha än något de tycker är skräp.
    Passar roligt din kundgrupp?
    T ex så finns/fanns det ovanliga reklampennor t ex sådana som byter text varje gång man trycker på dem (6 olika tror jag).

    #115084
    Thomas Lundquist
    Deltagare

    @banane 10796 wrote:

    Tack för era synpunkter!
    Känns som man kanske ska sikta på att komma igång med försäljningen och får förbättra och finslipa designen under resans gång :)

    Njae. Stilen och det mesta av strukturen behöver du bestämma INNAN du öppnar, för det är dåligt om kunderna inte känner igen sig då de kommer tillbaka, speciellt om du har ändrat på strukturen så att de inte hittar tillbaka andra senare.
    Däremot kan du senare ändra sådant som texter, bildbyten, finslipa smådetaljer.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)