Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2009 kl. 12:22 #107832The BlackjackerDeltagare
@Tomas 2132 wrote:
Lagerporr var det:)
I februari köpte jag det här, lilla tältet. Fastfruset, minusgrader och tidspress gjorde det ju inte lättare att ta hand om 400 kvm 900g/kvm-presenning precis:eek:
Jag hade aldrig kunnat motså att smälla upp en tennisbana om jag haft ett sånt tält. Som gjort för det.
7 augusti, 2009 kl. 20:49 #106684The BlackjackerDeltagare@Dan 1440 wrote:
Dan.. nu är jag lite insnöad på SEOande men tror du finska google kan ha filter mot svenska begrepp och sökord? Annars vore det väl lite intressant att bara skapa en site typ värdefulltord.fi … skaffa några finska inlänkar och sedan ganska snabbt ranka i topp mot tja 5-10% av finlands befolkning och kanske få en liten affepeng för besväret?
Jag menar på google.fi borde du väl ha en jättefördel mot alla .se-siter om du har en finsk domän och den lokala konkurrensen borde inte vara enorm direkt.
6 augusti, 2009 kl. 20:44 #106667The BlackjackerDeltagare@Dan 1429 wrote:
Det är ju inte så lätt som att översätta butiken till rätt språk och kunna ta betalt.
Det svåraste är ju att bygga ett nätverk, kunna fixa länkar, få press i tidningar och liknande. För att göra detta krävs det nog en del kunskap (tror jag iaf) om kultur och sökbeteenden. I norge kör de exempelvis massa med finn.no och hur funkar den? Jag har ingen aning
Men potentialen finns nog men det kan nog krävas lite hjälp med SEO i alla fall. Så frågan är om det finns bolag som jobbar övergripande nordiskt med sökmotoroptimering. Någon som vet?
Jo det är väl nätverket och länkarna som är nackdelen. Men det kanske inte behövs så mycket länkar och sökmotorarbete (relativt en motsvarande site) i Sverige om konkurrensen är avsevärt mildare på åtminstone en del områden.
En bonusgrej i fallet Finland som kan vara lite intressant är att en hel del pratar Svenska, och i vissa delar bara pratar svenska. Finns det då en nisch på google.fi där du kan etablera en svensk site (i Finland) direkt mot den här målgruppen och relativt enkelt ranka ut alla svenska siter som inte har en .fi-adress även på väldigt svåra svenska sökord?
6 augusti, 2009 kl. 19:49 #106665The BlackjackerDeltagareJo det var lite så jag tänkte. Sverige känns ju (utan att ha forskat närmare i det) mer utvecklat eller exploaterat kanske man ska säga. Förmodligen då vi har så lätt att regga precis vad som helst för vem som helst.
Således borde det kunna finnas en del bra möjligheter i våra grannländer. Frågan är bara om vinsten är värt besväret.
30 juli, 2009 kl. 11:00 #106612The BlackjackerDeltagareGår Nelly bra förresten, någon som vet? De gör ju mycket reklam men köper folk?
29 juli, 2009 kl. 21:01 #106609The BlackjackerDeltagare@Dan 1361 wrote:
Nej det tror jag inte. Är det en bra sökterm så är den antagligen bevakad av Google.
Men jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på det faktiskt utan bara köra på och göra det bästa av situationen. Svårigheten att ranka kompenseras av en större marknad, medan en lätt sökterm inte har någon trafik å andra sidan.
Jo du har väl rätt.. jag tänkte om man kunde hitta väldigt nischade termer (och slippa filtret) som gav lite lite trafik som konverterar väldigt bra i en hyffsat lukrativ nisch och experimentera lite med det.
Typ ”Köpa Iphone 3G billigt” eller ”hotell i nice med havsutsikt” eller vad man nu skulle kunna hitta på.
29 juli, 2009 kl. 18:59 #106607The BlackjackerDeltagare@Dan 1356 wrote:
Beror helt på. Hotell i frankrike är också filtrerat, säkert billiga smslån också. Det skiljer sig åt.
Finns det förresten nåt smart sätt för att uppskatta om en sökfras är filtrerad eller inte genom att titta i träfflistan?
29 juli, 2009 kl. 13:11 #106602The BlackjackerDeltagare@Dan 1349 wrote:
Ja, sandlådan är något av det värsta inom SEO…
Sandlådan finns inte på alla söktermer, men alla med hög konkurrens finns den garanterat på.
Nu vet jag inte om prylar är ett bra exempel för det är inte så hög konkurrens. Däremot presenter, inredning, leksaker och liknande ord. Jag tror man ska kolla på sökvolym för att avgöra filtreringsförutsättningarna.
Jag är verkligen ingen expert för att komma runt filter och få ”trust” hos google men vad jag har hört handlar det ganska mycket om tidsfaktorn. Det är svårt att få trust från dag1 oavsett hur bra länkar man får i Sverige.
Såhär brukar jag jobba:
- Fixa något på sidan DIREKT. vänta inte tills du har en butik. I värsta fall så lägg bara upp lite text, en title och en h1. Det hjälper. Tid är en faktor. Släng in någon/några länkar till sidan så Google vet om den.
- Alternativt kan du smälla upp en blogg och börja rikta in dig på att ranka på kringtermer (kring huvudtermerna) som ej sitter i filter. Heminredning är exempelvis relativt ofiltrerat medan Inredning är filtrerat så in i….
- Upp med butiken, gör all on-page optimering korrekt och skaffa äkta inlänkar. Även här kan man eventuellt skippa huvudtermen tills man ser att man får trust av google.
- Jobba på med sidotermerna, låt huvudtermen vara sekundär eller ännu mindre viktig när du fixar inlänkar, och försök driva trafik så och vänta på att google släpper till.
- När du ser att du rankar på en filtrerad term så släng in någon bra länk och se om du ökar 50-100 platser. Gör du det har du trust.
- Nu är det bara att successivt slänga på länkar med huvudtermen… men släng inte allt på en dag, då kommer du stiga som en stjärna och falla som en potatis… Gör det med en jämn ström och mät resultaten. Du kan se att om du slänger på en länk från en blogg och ökar 10 platser. Gör du inget på 1-2 månader sedan så kommer du ramla ner 5 platser igen. Så lär dig mönstret när du det är optimalt att slänga på nästa länk så kan du klättra med varje länk.
- Bli rik?
Väldigt intressant.. tackar
1. Angående domännamnet, har du upplevt någon skillnad med premiumnamn. Jag tänker exempelvis på newyork.se och termen ”new york” borde väl vara rätt hårt filtrerad när resebranschen är så populär. Upplever du att det varit lättare att ranka upp en sån domän än exempelvis newyork123.se eller något liknande.
2. Trusten då vad pratar vi för tidsfaktor ungefär.. är det månader eller år om man ska generalisera och ha något att räkna med för en hyffsat konkurrensutsatt nisch.
3. Ska se om jag förstått rätt.. om jag bara jag finns i index på typ plats 550 i google på någon term så ligger jag åtminstone inte i sandlådan? Men jag kan fortfarande ligga i nåt filter? Och om jag klättrar snabbt med bra länkar så borde det vara grönt..
4. Mognar siten sedan uppe i toppen efter ett tag så att säga eller slänger du hela tiden på nya länkar med jämna mellanrum för att inte trilla ner även på väletablerade domäner.
5. Förresten en sak till.. För hårt filtrerade nischer.. Antar att det gäller exempelvis resor, hotell eller smslån. Kan du då fortfarande lista relativt bra på fraser som ”hotell i Frankrike” eller ”billiga smslån” eller börjar man någonstans filtrera merparten fraser som innehåller just det ordet så det nästan är hopplöst att alls ge sig in i nischen?
20 juli, 2009 kl. 21:04 #106563The BlackjackerDeltagareMåste vara en risig bransch. Låga marginaler och allting är rätt dyrt så lagret lär ju binda massor av kapital.
11 juli, 2009 kl. 13:26 #106500The BlackjackerDeltagareAnnars borde man kunna sätta upp satelitsidor om du hittar bra domäner för de nyckelord du vill fokusera på.
Jag menar har du en sida där du säljer djurprodukter och lyckas regga katter.se som lär lista väldigt bra för ”katter” om du jobbar lite med den så kan du ju därifrån länka till de kattprodukter du har med bilder och så. Vara affiliate till sig själv om man så säger.
-
FörfattareInlägg