Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2011 kl. 17:09 #124831Textalk WebshopDeltagare
Hej.
Vi har nu rättat till problemen med fraktavgifter för betalningar via Svea Ekonomi. Jag kan bara be om ursäkt att det tagit för lång tid, det är inte acceptabelt.Om ni av någon anledning skulle behöva hjälp med något kring de fakturor som skapats med fel moms så hör av er till vår support shop@textalk.se imorgon på kontorstid.
Mvh Oskar, Textalk Webshop
11 maj, 2011 kl. 12:09 #122547Textalk WebshopDeltagareDet beror också en del på just dina specifika önskemål hur filtreringen ska fungera. För att peka på komplexiteten är här några varianter på hur man kan göra:
- filtrera utifrån en viss typ av artiklar, t.ex. jackor, som har en viss uppsättning egenskaper, t.ex. storlek, färg, material, tillverkare etc.
- filtrera utifrån färdiga fördefinierade val (t.ex. färg = gul eller blå) alternativt filtrera på siffervärden (t.ex. storlek ligger mellan 46 och 52).
- låta kunden göra en vanlig fritextsökning (t.ex. jacka) och därefter göra det möjligt för kunden att filtrera utifrån träffresultatet (om det blev för långt för att överblicka).
- låta kunden filtrera alla artikellistor som överhuvudtaget finns på sajten, t.ex. en artikelgrupp.
- i vissa fall vill man använda en enda filterfunktion på startsidan som omfattar alla artiklar.
Därutöver vill man i vissa fall låta kunden gruppera sitt resultat (t.ex. per tillverkare) eller sortera det på olika sätt. Man vill troligen att resultatet ska visas utan att behöva ladda om sidan.
Inom Textalk Webshop håller vi nu på att sluttesta en filtreringsfunktion som jag gissar är den du vill använda, nämligen att kunna filtrera fram ”en rosa läderrock för herrar” som nämndes ovan. Funktionen ska lanseras inom några veckor. hör av dig till vår support på shop@textalk.se om du vill bolla dina behov och önskemål!
Mvh Oskar, Textalk Webshop
5 maj, 2011 kl. 13:02 #122402Textalk WebshopDeltagareHej!
Jag ska försöka svara på de frågor som kommit upp här och även förklara lite hur vi ligger till på utvecklingsfronten.Den något förvirrade kommunikation som Richie72 beskriver är förstås olycklig. Diskussionen handlar om två separata punkter:
- huruvida detaljerade uppgifter om betalningar från Klarna och Dibs kan skickas vidare till Specter, för vidare behandling där.
- huruvida man kan koppla på Klarnabetalningar till tyska kunder.
Svaret på första frågan är att det arbetet ligger under testning och kommer ut i nästa version vilket med största sannolikhet blir under nästa vecka.
Svaret på andra frågan är att Klarna tyvärr kräver ett användarkonto för varje land och vårt system är begränsat till ett konto per butik. I kombination med detta så arbetar vi med en uppfräschning av kassan under våren och sommaren, och under den tiden är vi sparsamma med ändringar i programkod som måste slängas framåt sommaren.
Det positiva är att vi får en smidigare och en mer anpassningsbar utcheckning. I den kommer man förstås kunna lägga upp flera Klarna-användarkonton inom samma butik. Arbetet med nya utcheckningen görs i olika faser och jag ska se om vi kan tidigarelägga lösning på detta.
Låt mig säga några generella ord om vår utveckling och vårt organisation kring det. Under vintern har vi lagt mycket krut på att skapa bra rutiner för att kunna ta fram tidplaner som faktiskt håller – så att vi kan ge tydliga besked. Det låter kanske trivialt, men vi har över 2500 kunder och vi försöker lyssna på alla önskemål även om vi inte kan genomföra dem alla. Jag förstår att man som kund inte vill ha beskedet att ”vi inte vet”, hellre i så fall få ett ”nej” så att man åtminstone har möjlighet att ta ställning till svaret. Vi är nästan framme vid vårt mål att gå över till vår nya planeringsmodell.
Under våren har vi också lagt mycket krut på att arbeta med sådant som inte syns. Detta kommer ge resultat på sikt, var så säkra, men några funktioner som vi har kommit långt med är:
- filtrering av artiklar
- bätte backoffice-funktioner för orderhantering
- kopplingar till några nya olika system (logistik- och affärssystem)
- presentkort och tillgodohavanden för kunder
Vi håller också på att göra en helt ny layouteditor och mycket annat.
Välkommen att kontakta supporten för mer specifika frågor kring olika funktioner. Vi meddelar förstås när Specter-kopplingarna är i drift.
Mvh Oskar, Textalk Webshop
30 november, 2010 kl. 15:49 #116738Textalk WebshopDeltagareI går utökade vi vår nya serverlösning med ytterligare en webbserver och en felkonfigurering samt ett programmatiskt fel som vi inte lyckats förutspå gjorde i kombination att systemet gick på knäna under ca en timmes tid i går kväll.
Självklart ”ska det inte kunna hända” – vi är helt på det klara med vad felet var och vi har byggt bort så att det eller besläktade fel inte kan inträffa igen. Jag ser detta som ett följdfel efter de till antal ganska många större åtgärder som vi gjort på en kort tid. Normalt har vi ett mer utförligt och (rent tidsmässigt) längre testförfarande. Den senaste tiden har vi valt att delvis frångå våra testrutiner för att inte sitta med ”pappersarbete” när systemet haltar.
Vi anser att vi har god kontroll över systemet nu. Vi kommer finnas på plats ikväll, alla larmklockor står på helspänn, vår support är öppen ikväll för alla våra kunder, som en försiktighetsåtgärd. Vi räknar med att systemet ska gå snabbt ikväll – nu återstår det att se hur klarsynta vi är. Men det handlar ju inte våra löften och bedömningar nu, det råder ingen tvekan om att vi har bevisbördan huruvida vårt system håller måttet för framtiden.
28 november, 2010 kl. 11:19 #116658Textalk WebshopDeltagareHej!
Låt mig som ansvarig för Textalk Webshop i korthet kommentera vad som hänt gällande prestandan i vårt system, våra åtgärder och några andra synpunkter som kommit fram i detta forum.Men jag vill börja med att förtydliga att jag självklart förstår frustrationen kring att systemet stundtals gått långsamt. Vi har verkligen inte tagit lätt på detta, vi har i princip jobbat dygnet runt med ett mycket stort antal åtgärder som alla har bidragit till att lösa prestandaproblemen.
Startskottet för de stora problemen var en serverkrasch, men det är flera olika saker (mestadels följdproblem av teknisk natur) som har lett till att prestandan gick upp och ner för flera av våra butiker ett tag efter kraschen. Det har löpande blivit bättre och bättre och idag är alla våra butiker mycket snabbare än vad de någonsin varit.
Som vi informerat kunderna om, så har vi under arbetets gång valt att skruva upp hastigheten i butikerna, mot att vi skruvat ner den i administrationsgränssnittet. Det innebär att när man man är inloggad butiksägare och förhandsgranskar sin sajt så går det långsammare än när en kund gör samma sak. Jag uppfattar det som att våra kunder tycker det är en förnuftig prioritering. Detta är som sagt en tillfällig lösning.
Vi har informerat löpande under arbetets gång, både via mailutskick, via hemsidan och via vår support. Det är möjligt att vissa tycker att vi skulle informerat oftare och mer detaljerat. Vårt högsta fokus har varit på att lösa de tekniska problemen. Vi kommer nu sätta oss ner och se över hur vi kan upprätta ett system för ännu tydligare och oftare uppdaterad driftinformation för våra kunder.
Det har väl varit tydligt att vi inte har varit tillräckligt förberedda på en sådan situation som uppkom efter avbrottet. Vi har haft flera säkerhetsnät uthängda, men näten har uppenbarligen inte varit tillräckligt många och inte tillräckligt hållbara för att undvika problem. Är det något som vi har satsat på den senaste tiden – och kommer satsa på framöver – så är det fler nät, större marginaler och reservplaner för att snabbt komma till rätta med problem även om dom uppstår.
Jag är inte nöjd förrän vi har det snabbaste systemet på marknaden. Och tro mig när jag säger att den målsättningen kommer vara den absolut viktigaste för den kommande året. Därför är det skönt att redan nu se att våra ansträngningar har resulterat i ett snabbt system inför julhandeln. Nu är det upp till oss att vara proaktiva och hindra framtida problem.
Välkommen att kontakta mig på oskar@textalk.se eller på telefon 031-872920 för ytterligare frågor.
Hälsningar
Oskar Carlsrud Felander
Produktchef Textalk Webshop -
FörfattareInlägg