Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2011 kl. 20:53 #125266teddyjohanDeltagare
Kan bara tillskjuta – som affiliate – att AdRecord (och Jonny) är bra. Får svar på frågor och support snabbt, alltid, och mycket enkelt att ”använda” jämfört med tex CJ. Det gör förstås att man som affiliate också får mer incitament att stödja nätverket och göra ett bättre jobb, så att säga. De flesta, om inte alla, jag känner som är affiliate hos AdRecord delar ungefär den uppfattningen.
Som affiliate kan jag också skjuta till att ni som annonsörer alltid och nästan utan undantag bör erbjuda YourAd och/eller produkt feed. Båda underlättar för affiliates, men på olika sätt. Ni bör se förbättrat resultat med dessa snarare än utan, skulle jag gissa.
11 augusti, 2011 kl. 10:15 #125238teddyjohanDeltagareDet beror lite på omständigheterna. Ett avtal över telefon behöver absolut inte spelas in för att vara giltigt, men det är ju annars omöjligt att bevisa. För konsumenter är ju reglerna dock till konsumentens fördel och alla tjänar på tydlighet.
Man brukar säga att hänvisade villkor gäller, men gäller ”mindre” beroende på hur hänvisade de är. Med andra ord, om man kryssar för en ruta vid en internet-beställning hänvisar man ju som regel till villkoren med en länk. De ingår inte i själva avtalet (samma dokument) men gäller likväl som om de vore en delnav avtalet. Att hänvisa till villkoren på hemsidan vid telefon-order fungerar det också, tekniskt sett, men distansen gör att du får svårare att hävda villkoren. Att bara hänvisa till ”villkoren” utan att visa var de finns gäller också, men är extremt svårt att hävda.
Konkret kan man se det som att desto närmare avtalets slutande som villkoren kommer desto klarare blir läget. Poängen är ju att avtalet är ett ömsesidigt löfte som båda parter ska vara med på och båda ska känna till spelets regler. Den som skriver avtalet, eller ”äger” villkoren, har dock ett övertag juridiskt sett och därför tolkar man som regel till fördel för den som ingår avtalet. Det är då ”distansen” kommer i fråga.
Därför läser man ofta upp avtalet, samt nyckelpunkter i avtalet, berättar i samtalet var villkoren finns och spelar in samtalet. Personligen skulle jag inte bekymra mig om att spela in – en bättre lösning är att ha för vana att alltid, alltid, alltid skicka ett bekräftelsemail med villkor och viktiga uppgifter. Även vid telefonorder. Då undviker du också att något missuppfattas i ordern.
9 augusti, 2011 kl. 20:06 #125169teddyjohanDeltagareJohan här (Johansson, japp)! Nyfiken på e-handel (och allt annat, mer eller mindre) och följer med stort nöje alla duktiga entreprenörer här. Studerar fläckvis och jobbar med försäljning och marknadsföring bitvis. Främst copywriting o dylikt men nyfiken på det mesta. Försöker sätta mig in i dels affiliatemarknadsföring och dels e-handel och lite annat.
Återfinns också på Twitter som @johanejohansson – alla är välkomna!
12 april, 2011 kl. 19:54 #121714teddyjohanDeltagareJag använder Speedledger med Swedbank (då kallas det för ”e-bokföring”) och det kan jag starkt rekommendera. Har jobbat med management och sälj i flera år men aldrig någonsin rört bokföring före Mars, men nu rullar det på rätt bra. Speedledger är ett separat företag som Swedbank samarbetar med och såvitt jag hört från Speedledger tidigare så ska det också fungera med Handelsbanken. Personligen har jag mitt privata konto i HB och mitt företagskonto i Swedbank, vilket inte är några problem utan snarare en fördel tycker jag. Behövs inget installerat eller några egna back-up:er eller nånting, allt säkerhetskopieras åt dig, du kan använda vilken dator som helst osv.
Här är min erfarenhet av E-bokföring/Speedledger hos Swedbank so far, som alltså gäller att börja från början med bokföring och komma igång med fakturering etc. Det kanske låter som reklam, men ärligt talat så är jag fruktansvärt nöjd och har fått ett fenomenalt värde för de 0 kr jag har betalat
Du betalar en relativt låg månadskostnad som beror på vilka komponenter du ska ha, det finns alltså ingen uppstartskostnad. De har ofta erbjudanden om att I mitt fall fick jag de första sex månaderna gratis, utan bindningstid, när jag kontaktade Swedbank. Fakturering och kundreskontra är tillval, tror det kostar 50 kr mer per månad, men det är det värt.
Poängen med Speedledger är att bokföring, kundregister och fakturering är kopplat till bankkontot och därför alltid i synk. Varje gång jag loggar in på Internetbanken så ser jag ”aha, nu har en inbetalning kommit in”, sen tar det bara ett par klick för att matcha inbetalningen mot en faktura som då blir betald, inbetalningen bokförs automatiskt med rätt kontoplan osv (eftersom fakturan kopplades så när den skapades).
När jag ska skicka in momsrapporten (månadsvis) blir det bara ett par klick, sen får jag fram allt och kan deklarera direkt till SKV från bokföringen. Det blir helt enkelt inte enklare än så. Vill jag ha en balansrapport kan jag dra ut det också, osv osv.
En annan enorm fördel för mig, som försökt lära mig allt från grunden på egen hand, har varit att Speedledger erbjuder gratis support via tfn, chatt, mail osv och det är inte bara teknisk support. De kan ge väldigt bra råd i allmänhet, t.ex. ”lån från aktieägare i din kontoplan, då kan du använda konto…” och så vidare. Helt enkelt superbra, men kanske inte så meningsfullt om man är van. För mig var det bra iaf.
Kort sagt, jag rekommenderar starkt Speedledger/E-bokföring. Det kan nog vara en bra idé att höra sig för på sitt lokala bankkontor för att se om man kan få en bra deal. Jag frågade om 3 månader och fick 6 månader fritt med alla tillval som pröva-på.
9 september, 2010 kl. 15:03 #113960teddyjohanDeltagareKan du inte ta fram fler merförsäljningsprodukter och erbjuda rabatt på dessa, så att du så att säga behåller full marginal på dina huvudsakliga pengadrivare? Merförsäljningsprodukter har ju en hel del fördelar. Rätt utvalda ger de ett mervärde för kunden, låg kostnad för dig och därtill kanske en extra inkomst.
Exempelvis: ”Köp kaminen X för 999 kr så får du köpa briketter för 29 kr kilot”, eller ”Köp båten Y för 2 999 kr så får du köpa flytvästar för 99 kr styck”, ja, du förstår hur jag tänker.
8 september, 2010 kl. 18:52 #113936teddyjohanDeltagareEnligt min mening är det ett stort misstag att lägga missnöjda kunder åt sidan oavsett hur fel dom har. Som sagt kan man inte göra alla nöjda eftersom kunderna själva alltför ofta gör sig själva missnöjda genom att inte läsa igenom avtal eller produktbeskrivningar osv.. Däremot kan man försöka skapa en bättre upplevelse EFTER köpet ändå och, så att säga, sätta stopp för framtida negativ ryktesspridning. För tio år sen berättade en missnöjd kund kanske för 10 vänner men är 2010 berättar en missnöjd kund för ALLA vänner, i och med statusuppdateringar på sociala media, bloggar osv.
Mitt förslag är att du kontaktar kunden och ber om mer synpunkter. Du vill förstås gärna veta vad kunden tycker att du skulle kunnat göra för att undvika problemet som nu uppstod. Om kunden besvarar detta leder det oftast till en av två saker, varav båda är väldigt önskvärda: antingen upptäcker du något som kan förbättras eller så upptäcker kunden att ni faktiskt inte gjort något fel (men du behöver inte påpeka det på ett ofint sätt). Ställ följdfrågor utifrån den feedback du redan har fått. Få kunden att känna sig viktig, i fokus och uppskattad. Kritisera inte och lägg ingen värdering i dina svar. Lyssna istället för att prata.
Kanske kan du ge kunden en gåva för framtiden som tack för hjälpen också – du bör dock inte erbjuda det som ”plåster på såren”, utan snarare just som ett tack för hjälpen du får NU. Förslagsvis är en sådan gåva kopplad till framtida köp, för att försöka få kunden att i ett senare skede återvända.
Exempelvis: ”Jag uppskattar dina synpunkter – verkligen – och ser fram emot att ha dig som kund i framtiden igen. Nästa gång du handlar hos oss skickar jag med en X helt gratis, ange bara Y som referens så jag kommer ihåg” eller något dylikt. My two cents.
17 augusti, 2010 kl. 16:38 #113290teddyjohanDeltagareJag gillar idén med fraktfritt (inte bara vid storköp), som kund för att det går snabbare och enklare att räkna på det snarare än att gå in i en lång process i kassan för att i check-out stadiet få lägga på en femtiolapp. Men om man returnerar en vara tycker jag definitivt att kunden ska ersätta returfrakten, det är ju trots allt kunden som ändrat sig.
Varför inte lösa det såhär: kunden får betala returfrakten, men får motsvarande belopp i värdecheck vid nästa köp, säg 50 kr? Givetvis om man då bara skriver in returfrakten i villkoren och slätar över med checken som en glad överraskning. Exempelvis såhär:
”Hej Micke!
Om du önskar ångra ditt köp så måste du själv stå för returfrakten hos oss, precis som hos de flesta andra. Men eftersom du är viktig för oss så skickar jag gärna över en värdecheck på samma värde som din kostnad för returfrakten som du kan använda när du handlar av nästa gång. Jag hoppas att du känner dig nöjd med denna lösning och får passa på och önska dig en fortsatt trevlig dag och välkommen åter!”
17 augusti, 2010 kl. 08:23 #113275teddyjohanDeltagareJag gillar ordet i sig eftersom det låter trendigt och såvitt jag vet i min utökade umgängeskrets är det ingen som faktiskt associerar det med reavaror. Samtidigt får man förstås alltid akta sig för att associera sitt varumärke med billighetsvaror.
15 augusti, 2010 kl. 09:50 #113219teddyjohanDeltagareJag tror att ursprunget till namnet är att tillverkare eller grossister säljer ut lagervaror (överskott) till lägre priser i en specifik butik. Principen är nog inte att en outlet är billigast utan snarare att man har ett pris som ligger under rek ca pris. Sen har jag sett att en del större företag öppnar mindre butiker på annan ort eller butiker i gallerior med namnet outlet.
För mig betyder det egentligen ingenting. Möjligen anspelar det på ett begränsat utbud med bra (inte rea) priser.
14 augusti, 2010 kl. 08:37 #113208teddyjohanDeltagareBra skrivet, webbott! Content is king!
-
FörfattareInlägg