Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #168235
    swe_buyer
    Deltagare

    En till fundering, det står i pacsoft att ”Senast en timme innan inlämning måste du skicka EDI-filen med data om försändelserna till Posten.”
    EDI-filen levereras så fort jag skriver ut fraktettiketten för Varubrev.

    Men när jag lämnar in ett varubrev till postens företagscenter så scannas inte paketen där, i alla fall verkar det som det för när man spårar varubrevet så står det först händelser i Göteborg (jag lämnar in på en annan ort).
    Man borde alltså kunna lämna in varubreven på direkten… Någon som vet hur det fungerar? Någon som fått arga miner för att man lämnat in ”för tidigt”? Kan ju vara bra att veta om man vill få iväg en sen beställning.

    #167677
    swe_buyer
    Deltagare

    5% låter mycket mindre än vad det är, det är säkert 15-25% av vinstmarginalen för de flesta handlare. Det måste alltså till en massiv orderökning för att täcka kostnaden…
    Jag antar att det är 4% exkl moms det handlar om? Varför skriva ut kostnader inkl moms om det ändå endast är företagare som kan sälja på Fyndiq?

    #149588
    swe_buyer
    Deltagare

    @Magnus 49180 wrote:

    Fyndiq slår på stora bongotrumman idag och skriver:
    ”Från 1 sep blir det gratis för alla att sälja på Fyndiq!”
    De nämner i förbigående att fraktersättningen upphör.

    Har under Juli betalat 3,1kr/order i avgift/ fått en fraktersättning på 16.9kr/order.
    I praktiken innebär det att avgiften höjs 4.4x (16.9-3.1= 13.8kr).
    Har full förståelse att Fyndiq inte kan leva på 5% avgift men i praktiken blir det en ”avgiftshöjning” på 4.4x.

    Börjar bli trött av att bli ”dumförklarad” när man få den typen av reklam från Fyndiq :)

    I praktiken får Fyndiq högre eller liknande avgifter än vad Tradera har på deras storsäljare.
    Tittar man på Fyndiq så ser man att deras storsäljare mobil-tillbehör totalt har ca: 160st sidor av totalt: 657st sidor = 24%.

    Det är vågat att göra en sådan höjning speciellt då storsäljarna inte har någon favör att sälja större mängder längre.

    Helt korrekt! I och med att tex, mobilladdare eller mobilskal inte är direkt lämpliga att sälja i flerpack så kommer priserna på dessa produkter att drivas upp då fraktersättningen utgår, ca 10kr/vara. Det lär knappat gynna någon merförsäljning.
    För den som i snitt har ett ordervärde om 50 kr är detta en helt sjukt dyr vändning, och som det skrevs en effektiv ökning av fyndiqs provision med 4 ggr….
    Produkter av lågt värde kommer snart att minska drastiskt från fyndiqs butik, utom de som är lämpliga att sälja i flerpack.

    #148661
    swe_buyer
    Deltagare

    Jag har en fråga till fyndiq.
    Vet inte om detta diskuterats tidigare, men säg att man skulle sälja en hel del på fyndiq en månad. Låt säga varor för 100 000. Därefter tar det ca 1-1,5 månader innan man får betalt från fyndiq.

    Vad händer i ett sådant läge om fyndiq hamnar på obestånd?
    Jag som handlare kan ju inte begära betalning från var och en av mina låt säga 1000 slutkunder, utan endast från en, fyndiq som nu har betalningssvårigheter. Känns som en stor kreditrisk, och att man måste räkna med att kunna förlora 1-1,5 månads försäljning någon gång i framtiden. Vem har sådana marginaler?

    Hela kreditrisken mot en samarbetspartner, känns väl så där…
    Hur säkrar ni upp handlares försäljningsintäkter, hålls dessa separerade från er övriga ekonomi, likt klientmedelskonton. Och vart förvaras dessa pengar i sådana fall, i svenska banker?
    Kollar man på Fyndiq AB på allabolag.se t.ex. så ser det ju inte alls bra ut ekonomiskt.

    Man skulle även kunna se risken med en ren bolagsplundring.

    Mvh
    Affe

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)