Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186039

    De andra inläggen täcker dina frågor ganska bra.

    Men till den huvudsakliga frågan: Är dropshipping huvudvärk? Både ja och nej, i första anblick kan dropshipping verka som en förenklad form av E-handel. Att du sköter försäljningen medan dina partners sköter allt inom logistiken. Det är ganska lätt och smidigt att sätta upp en sk. ”dropshipping butik” medan hanteringen av reklamationer, returer och dyl. gör hela affärsidén ordentligt mycket mer komplicerad. Det finns givetvis både bra och dåliga sidor kring just ”dropshipping” jag tänkte att jag listar några nedan.

    Fördelar med dropshipping:

    – Låga kostnader för att starta företaget
    – Låga/inga kostnader samt kapital uppbundet i varulager
    – Låga/inga kostnader att genomföra beställningen, det vill säga kostnader som innefattar organisering av lager, spårning, etiketter, orderplockning, posthantering och så vidare.

    Negativa sidor:
    – Mänskliga faktorn, din distributörs lagersaldo är ditt lagersaldo, om någon hos dem gör ett fel så blir det ditt problem då du tvingas lita på din distributörs lagersaldo.
    – Mindre vinst, ”dropshipping-företag” har alltid inbakade priser för att genomföra denna tjänsten.
    – Sämre koll på spårningsnummer, produktkunskap m.fl. som krävs i många lägen.

    Lycka till!
    / Emil Sunnerberg

    #185825

    Det är som att ringa till Skatteverket, pratar du med en person som Inte kan resonera ordentligt är det bara att lägga på luren, ringa upp igen och hålla tummarna att du får prata med en mer vettig person.

    #185824

    Hej!

    Ett generellt tips gällande SEO är att du bör utveckla hemsidan så du stolt kan presentera dess utseende och funktion till din mamma, syster eller bästa vän. Programmera inte hemsidan utefter en SEO synpunkt utan snarare fokusera på att bygga en bra och snabb webbplats rik på relevant informsation. Det tjänar du på i längden.

    Något att tänka på när du programmerar/designar din hemsida är att ta hänsyn till den mobilanpassade versionen av hemsidan. Det lättaste är att redan från start bygga en ”responsiv” sida.

    Bara genom att snabbt kolla på startsidan så ser jag att en av dina två menyer är placerad samt överlappar med bilderna. Sedan är även flera bilder på hemsidan en fast storlek och sträcker sig bredare än skärmens yta. Det är något som påverkar sidans on-site SEO negativt, och medan du fixar bilderna kan jag rekommendera att du passar på att komprimera dem och använder dig av alt. attribut på samtliga bilder.

    – Sidan är extremt långsam att ladda in, saker att åtgärda i prioriterad ordning:

    1. Fördröj inläsningen av alla bilder ni har på framsidan. Detta kommer göra en enorm skillnad på inläsningshastigheten. Detta gäller även för inläsning av format-mallar, JS-kod ect. som blockerar rendering av hemsidans innehåll.

    2. Minska hemsidans lager av ”kategori” uppdelning och fundera ut en struktur av sidan som inte är lika påfrestande för inläsningen.

    3. Minska storleken på hemsidans inläsning markant. Som jag var lite inne på förut så kan du exempelvis koda bilderna på din hemsida effektivt.

    Mindre viktiga men saker som också påverkar:
    Minifiera CSS
    Minifiera Javascripts
    Använd anpassade och rätt typ av bilder (exempelvis PNG)
    Skjut upp inläsningen av CSS som inte används.
    Se över möjligheten att optimera hemsidans cache
    Ni har rätt mycket externa länkar på hemsidan, se över möjligheten att minska dessa, en vanlig tumregel är max 100 utlänkar.

    Lycka till!
    / Emil Sunnerberg

    #185823

    Som kort svar på din fråga: Kommer revisor yrket att dö ut? – Nej, av många anledningar varav den första som någon var inne på så arbetar inte din revisor med att föra din löpande bokföring.

    Sedan oavsett hur tekniken påverkar den löpande bokföringen så kommer alltid efterfrågan av revisorer kvarstå. Främst på grund av att i regel ska alla aktiebolag ha minst en revisor. För alla publika aktiebolag samt finansbolag är det alltid obligatoriskt att ha minst en revisor. Detsamma gäller alla företag oavsett bolagsform som uppfyller 2/3 av följande krav. Om företaget har antingen: Minst tre anställda, En nettoomsättning på över 3 mkr, en balansomslutning 1,5 mkr så är det även obligatoriskt för de företag som uppfyller detta att anlita en godkänd revisor som behöver genomföra en revision och även lämna in en revisionsberättelse till Bolagsverket.

    Däremot för div. yrken som sysslar med att upprätta löpande bokföring såsom redovisningskonsulter, ekonomiassistenter och så vidare. Dessa kan mycket väl bli påverkade av den tekniska automatiseringen av redovisning.

    #185822

    Hej,

    I min mening bör du fundera en extra gång på att kanske ge Klarnas CO en chans oavsett vilken kostnad per transaktion du har blivit erbjuden. I värsta fall kan du kompensera detta med fakturaavgift eller liknande lösningar.

    Klarna har ett enormt inflytande på den Svenska E-handeln och har lyckats absurt bra med att bygga upp tillförlitlighet hos sina kunder. Och inte minst i mina undersökningar har det visat sig att just Klarna spelar en betydligt större roll i hur kunden uppfattar din hemsida som seriös/trygg, i jämförelse med konkurrenter såsom: Paypal, Payson m.fl.

    Lycka till!

    #185821

    Självklart är det okej. Jag vill dock varna dig/er för att göra detta under en längre period då det kan bli svårt att hålla reda på vilka pengar som är firmans, vilka pengar som är dina privata och vice versa med utgifter.

    Men återigen, det är inga som helst juridiska konstigheter med att använda ditt privata konto. :)

    #184566

    Hej!

    Precis som du skriver så behöver ditt tema vara ordentligt översatt till Svenska, det vill säga att en maskinöversatt hemsida duger inte och kommer straffa din indexering och så vidare. Självklart har det både för och nackdelar, så länge programmeraren vet vad han sysslar med låter det inte som några konstigheter i min mening.

    Så vitt jag vet är själva ”Administrationen” på Shopfiy på engelska oavsett om du har ett Svenskt tema, (Detta kan dock vara ändrat idag, det var länge sedan jag satt och kika på Shopify.)

    Och samma gällande supporten, jag var i kontakt med dem ett par gånger och samtliga gånger var det på engelska. https://help.shopify.com/

    #184565

    Hej Dent!

    Anledningen till att du inte hittar svar på din fråga är i min mening helt enkelt att vi inte har tillräckligt med information om ditt företag. Vi har ingen aning om vad du säljer, till vem du säljer och hur du säljer dina produkter, vilket är A & O när det kommer till att försöka ge sig på att mäta effektiviteten av en marknadsföringsportal.

    Visst som Kocken skrev ovan så är det givetvis förmånligast att skriva ett avtal om en bestämd ersättning per köp/lead men dessa är inte alltid helt enkla att få till.

    Generellt så kan det vara så att Instagram/Facebook visar sig vara jätteeffektivt för vissa företag med exceptionell konverteringsfrekvens och så vidare, medan för andra kan det fungera mindre bra. Exempelvis kan Linkedin ge bäst resultat för ett företag som erbjuder företagstjänster, Instagram för yngre generationer och Bing för de äldre på grund av diverse anledningar, men återigen det BEHÖVER inte vara så utan allt är en balansgång.

    Försök göra så att testa dig fram med en liten budget, ställ upp kalkyler på dina experiment och öka sedan budgeten för att utvärdera och fortsätt i den stilen tills du hittar det som passar din produkt/marknad. Sedan kan du ställa upp dina resultat emot varandra och jämföra exempelvis konverteringar från de olika annonserna. Ett enkelt sätt att mäta effektiviteten på dina kampanjer är via Google Analytics om du lägger till dina kampanjer korrekt.

    #184030

    Något jag reagerade på när jag läste denna tråden är just hanteringen av reklamationerna, för att vi ska ha något med reklamationsärendet att göra skall en obligatorisk fraktsedel skickas ut som i många fall är mer värd än produkten i fråga. Problemet i det hela är att om vi nekar reklamationen på grund av att kunden uppgivit felaktiga uppgifter så faktureras inte kunden för denna kostnaden.

    Jag kunde ha svurit på att jag har fått lära mig att det står i Köplag (1990:931) att vid en nekad reklamation ska kunden stå för ev kostnader. Kan någon med mer juridisk inblick fylla på? :)

    Jag är helt för Fyndiqs arbete om att automatisera även om vi kan diskutera detaljer närmare i en evighet, så är det oavsett vad tappra beslut av ledningen som vill Fyndiqs allra bästa det är inte där problemet ligger. :)

    #181655

    Har testat en hel del olika lösningar, och det som Sello tar hem är deras service till sina kunder, själva programvaran är i min mening grym också, inte alls buggig som tidigare har beskrivit. Och i all ära är det inte farligt kostsamt heller i jämförelse emot andra alternativ!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)