Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #121081
    Stor Liten
    Deltagare

    Vi kör med xeleras plattform NX2 tillsammans med VISMA Admin 1000.

    Vi är fortfarande i integrationsfasen så allt är inte klart ännu, men vårt flöde blir ungefär så som du beskriver:

    Order kommer in, du skriver ut plocksedlar och följesedlar (om du vill ha det).
    De kunder som betalt med kort eller direktbetalning får en tagg, och konteras direkt mot respektive konto.
    De kunder som valt faktura skrivs ut.

    Därefter skrivs alla adressetiketter ut med vikt. (vi behöver ej väga manuellt)

    Vi kör med koppling till unifaun, och där har du stöd för den speditör du önskar.

    När vi packar så har vi 3 buntar med papper: följesedel, fakturor och adresslapp. Sen är det bara att börja packa.

    Priser, lagersaldo m.m. sköts från visma.
    Produktbeskrivning, bilder, ”layout” m.m. sköts i NX2.

    Att annullera eller ändra en order är lätt i visma om man inte skapat en journal. Man väljer själv när man vill göra detta. varje dag eller varje månad.
    Om ordern är bokförd så får man vända den. Visst det är några klick, men inte så farligt.

    Det finns en hel del olika lösningar att välja mellan. Det perfekta systemet däremot tror jag kommer förbli en dröm…

    #120917
    Stor Liten
    Deltagare

    OK, tack Parvelito. Har nyss börjat med import, så detta var nytt för mig.
    Man får väl importera större mängder, så det lönar sig att försäkra.

    Men jag är fortfarande förbannad :D

    #118398
    Stor Liten
    Deltagare

    Vi har varit med sedan juni 2010. Vi får ca 1500 klick en vanlig månad och ca 10% av dessa handlar. Alltså drygt 150 paket/månad. För oss så betalar det sig bra.
    Vi priskrigar inte stenhårt, men försöker ligga på top 5 iallafall. Vi har insett att man behöver inte vara billigast för att sälja. Bra service, snabba leveranser är minst lika viktigt som priset!

    #118396
    Stor Liten
    Deltagare

    Vi är med på blockets E-handel under kategorin lego. Vi avslutade detta nu i Januari då det är på tok för dyrt för att ligga med hela året.
    Vi har under Nov-Jan fått ca 30% av trafiken från blocket av den trafik vi får från prisjakt.
    Totalt har vi ca 5% av all trafik från prisjakt.
    När jag tittar på avslut totalt från prisjakt, och leker med att 30% av dessa avslut kommer via blocket så får man en bild av hur det ser ut.
    Visst under nov-dec så betalar det sig, men inte nu i januari.
    Jag hade det på känn och sade upp avtalet redan innan jul då det är 30 dagars uppsägning. Helt rätt så här i efterhand när jag ser sifforna.

    Jag ser även att en av våra konkurrenter har slutat. Nu är det bara 3 st kvar på lego. Det finns endast 5 platser för profilering inom varje kategori.

    #117475
    Stor Liten
    Deltagare

    God Jul eller snarare god fortsättning!
    Vår första julhandel är förbi och vi njuter av lugnet!
    Jag har inte exakta siffror, men någonstans runt 1800 legoaskar skickade vi ut i december.
    Helt makalöst då vi endast funnits i 6 mån :)
    Adwords is our friend!

    #116609
    Stor Liten
    Deltagare

    @Tomas 12400 wrote:

    Skulle bli förvånad om du får mer än 5% rabatt. Kör själv DHL till 99% efter att ha använt mig mycket av Posten tidigare. Jag önskar de vore billigare. Men som det är så är de inte ens i närheten av vad andra fraktbolag erbjuder.

    Här en lista på fraktkostnader jag såg i en e-butik, det visar rätt tydligt hur prisbilden ser ut.

    5f1820109512053d5.jpg

    minns du vilken butik det var? Dessa priser är betydligt bättre än VISMA avtalet med DHL, trots att det förmodligen har enormt mycket fler paket.
    Det måste vara subventionerade priser…

    #116370
    Stor Liten
    Deltagare

    För oss så har det tagit fart ordentligt. Detta är vår första jul, så vi har inget att jämföra med. Vi har ökat försäljningen varje månad sedan starten i juni och hittills i november så ligger vi långt över oktober och då är det 14 dagar kvar :D

    Lego är en enormt efterfrågad produkt just nu, så vi har problemet att det helt enkelt tar slut. Vi får inte in mer av vissa askar förrän fram i vår. Populära askar kan ha en leveranstid på 4 månader…
    Vi får leveranser varje vecka nu ända fram till julveckan, men även det kommer att ta slut om trycket fortsätter (vilket det förhoppningsvis gör)

    Vi är givetvis väldigt glada att vi säljer, men samtidigt lite sura på oss själva att vi inte köpt in mer. Men någon jul måste ju vara den första…

    Nästa år ska vi byta upp oss till ett större lager :)

    #115760
    Stor Liten
    Deltagare

    Nej, det kunde de inte svara på. Däremot så sa han att blockets e-handel skulle marknadsföras nu inför julen. Jag tittade idag på spårningen och trafiken från blocket har faktiskt ökat.
    Det kan ju även bero på att julhandeln har börjat…

    #115756
    Stor Liten
    Deltagare

    Vi har köpt profileringspaketet på blocket ehandel. Dyrt? -ja. Vi fick betala 1980:-/månad då vi har mellan 201-500 produkter. Tillkommer 480:- om du även vill synas direkt bredvid produktbilden. De kallar det ”guldplats” och det finns bara 5 st för varje kategori. Vi köpte den sista för lego. Totalt 2500:-/mån. Om det betalar sig..? Lite osäker, men vi valde att ligga där i nov-dec. Sedan avslutar vi förmodligen. Det är 1 mån uppsägningstid. Vi spårar trafiken, så vi får se efter julförsäljningen hur mycket det gav.

    Ni hittar deras info här: Presentation | Blocket E-handel Sälj Presentation Om ni klickar er fram till ”infologo” så hittar ni priserna där.

    #115685
    Stor Liten
    Deltagare

    Hej Gustav, Jag skulle gå in på din sida och kolla vad du säljer. Jag sitter normalt på dagarna på ett stort företag och jobbar, och din butik är spärrad här. Risk för pornografiskt innehåll… Skulle gissa på att det är ordet ”passion” som det triggar på. Kan vara bra för dig att känna till. Har du otur ligger den spärren på flera storföretag som kör filter.

    Vad gäller kundtjänst på tel, så får vi mest förfrågningar om ”vill bara kolla att det verkligen finns i lager innan jag beställer”….”hinner vi få paketet till helgen om jag beställer idag”…”min son är 11 år, kommer han kunna bygga den här legomodellen” etc.
    För oss är det bara positivt att få prata med en del kunder.

    Jag tycker du ska ha tel support. Det inger förtroende!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)