Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
24 januari, 2014 kl. 19:30 #172311stjarnaDeltagare
Förresten, alla ni kloka! Jag gick in på visma nu och kollade ordentligt på programmet och när jag har köpt varor har jag bokfört dem under ”varor som ska vara till försäljning” eller något liknande, inventarierna verkar vara något annat.
Nu förstår jag inte skillnaden alls. Produkten jag säljer, är det inventarier? Eller vad är inventarier? Vad är lager? Är lager min produkt? Eller något annat. Förlåt att jag ställer så korkade frågor, jag förstår inte alls skillnaden.
24 januari, 2014 kl. 19:12 #172310stjarnaDeltagareTack för svar! Mitt företag är pyttelitet och min vinst var på 3 tusen, så att jag har ju absolut inte råd med en revisor, men jag ska ringa visma support på måndag och försöka få lite rådläggning. Jag har ju flera hundrad varor som inte är listade på något lager utan som bara ”existerar” typ. Önskar att enskilda firmor inte behövde vara så svåra. Jag har gjort enskilda uttag som ”lön” men inte betalat moms för det alls.
29 januari, 2013 kl. 19:36 #158984stjarnaDeltagareHej alla! Vad jag blir glad över att ni alla engagerar er och vill hjälpa till!
Jag bort faktiskt väldigt nära Helsingborg och ska kontakta Dan för hjälp – Jag tror att om det ska bli något så får jag satsa till sommaren – Just nu drunknar jag i småbarnsliv och heltidsstudier –
Det jag säljer är verkligen väldigt populärt och jag tror att det finns en chans för vidareutveckling – Men samtidigt måste jag ju kunna bolla med allt de andra, hemlivet, skola barn osv – Är dessutom ensamstående så att ja – Jag ska verkligen ta åt mig era råd och återigen, TACK!
26 januari, 2013 kl. 21:05 #158807stjarnaDeltagareHej alla som svarat! Tack så jättemycket för att ni tagit er tid, jag måste erkänna att det känns helt överväldigande och nästintill omöjligt att förstå, även fast jag läst så otroligt mycket så fastnar det bara inte –
Jag tror att jag ska lägga ner bara, det verkar inte finnas någon framtid för sådana som mig i handel, jag är bra på att göra, på att sälja och pengarna rullar ju in, men jag kommer aldrig begripa hur jag ska deklarera, vad saker heter när det gäller skatt och avgifter eller hur tullverket fungerar.
Tack ändå!
26 januari, 2013 kl. 10:52 #158796stjarnaDeltagare@GregerA 59515 wrote:
Nej, man måste inte ha F-skatt om man handlar med varor – bara om du säljer tjänster. Men när du registrerat dig hos Skatteverket kan du även få F-skatt.
Om du driver verksamheten som enskild firma så betalar du egenavgifter utöver inkomstskatt. Detta räknar Skatteverket ut när du gjort din inkomstdeklaration. Om du driver verksamheten som AB så skall bolaget betala sociala avgifter för den lön du tar ut.
Om du tycker detta är svårt så ta hjälp av en redovisningskonsult, så att du får det rätt från början. Då kan du använda din egen tid på att sälja mer.
Jag tror att det bästa för mig är att ha enskild firma – Men detta med egenavgifter, måste man betala det efteråt? Är inte en redovisningskonsult dyr? Min inkomst är jätteliten och jag studerar, så att jag har ju inte riktigt råd med någon extravaganza – Jag önskar verkligen att det hade funnits en hemsida med weshop och bokföringsverktyg – för att min försäljning är ju jätteliten egentligen, vinsten är som sagt kanske runt 2000kr i månaden,
26 januari, 2013 kl. 10:05 #158794stjarnaDeltagareHej Alla!
Tack för att ni svarat – Jag måste erkänna att jag inte förstår hälften av begreppen som används – och jag vet inte riktigt vad jag ska börja med-
Det jag köper kostar mellan 5 – 25kr i inköp och säljes för kanske 49kr – 89kr
Det är alltså supersmå summor det handlar om.Men jag ska alltså ringa tullen och få ett nummer – och sedan ringa skatteverket och registrera moms. Måste jag ha f-skatt sedel?
Och när det gäller min egen lön, som är kanske 2 tusen i månaden max, måste jag betala sociala avgifter på det?
25 januari, 2013 kl. 23:00 #158787stjarnaDeltagareJag tar verkligen emot alla tips – Stora som små! Detta känns som en oändlig djungel och jag vet inte var jag ska börja alls
-
FörfattareInlägg