Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2016 kl. 17:54 #182746Stina.kDeltagare
Har rätt bra insyn i det här med pop-ups så vill bara bekräfta att pop-ups på mobil vid entry inte är att rekommendera efter januari då det helt rätt kan komma att påverka sök ranking negativt. Pop-ups efter en viss tid, efter att man scrollat en bit, vid ett specifikt beteende eller vid exit intent påverkar inte rankingen på något sätt (bekräftat av Google själva). Dvs kommunikation med besökare under själva kundresan som syftar till att förstärka upplevelsen är inget de lägger sig i utan det är störande moment som sker efter klicket in på sidan det gäller. Och då framförallt sådana pop-ups som lägger sig och täcker hela skärmen och är svåra att stänga.
Ändringarna gäller endast mobiltrafiken förövrigt.
18 oktober, 2016 kl. 16:51 #182625Stina.kDeltagareHej! Här kommer några grejer jag tänkte på som kanske kan vara till hjälp, specifikt kring det du säger om att ni ser hög drop-off på förstasidan.
– Gillar att ni delar upp efter kalasteman, ni kanske kan lyfta fram några teman (de mest populära) via banners på förstasidan med tilltalande bilder.
– Kalastema dropdown meny, kan ni kanske få färgteman separat t.ex. längst ut till höger? Just nu lite blandat färger & andra teman så inte så överskådligt.
– Fler produkter på förstasidan vore kanske bra. Hur väljs favoriterna ut eller är det slumpat? Varför inte köra endast era bästsäljare som ni vet att folk är mest troliga att klicka på istället.
– Känns konstigt att produkterna börjar efter texten ”Välkommen till Hallabalo.se…”, känns som det och betalsätten borde vara längst ner i sidfoten, kan tänka mig att många slutar scrolla där.
– Skulle kanske kalla ”kalastema” för ”Välj kalastema” för mer call to action.
– Om många droppar direkt, testa en exit intent kampanj med insamling av mailadress / lyft fram er affärsidé / värdeerbjudanden tydligt. Kanske med en rabatt på första köpet så folk vågar testa?
– Ett tredje värdeerbjudande? (fri frakt, öppet köp, ngt annat), er snabba leverans t.ex.– Kan ni få in värdeerbjudandena nånstans på produktsidorna?
– Vet inte om ni har möjlighet att testa, men jag skulle testa gröna CTA knappar med kortare text, t.ex. Köp nu.
– 12 produkter per sida är förinställt, kanske 24 eller t.o.m 60 förinställt vore bra istället.
– Lite mer text under ”om oss” för mer att göra det mer personligt, vilka är ni som driver sidan?– Många steg i kassan, t.ex. ska förnamn/efternamn fyllas i dubbelt, kan det förenklas? Jag tror ni skulle gynnas av en annan kassalösning, men denna funkar absolut.
– Prenumerera på nyhetsbrev skulle kunna vara förklickat på kassasidan (dvs om ni skickar nyhetsbrev aktivt)Lycka till med sidan!
18 oktober, 2016 kl. 14:06 #182623Stina.kDeltagareDu kan även installera similarweb på chrome, ett gratis plug-in, och se hur mycket trafik alla sidor du besöker har. Fungerar dock bara om bloggaren är på en egen sida, inte om de är del av ett bloggnätverk där deras adress t.ex. är en förlängning av bloggnätverktes URL.
-
FörfattareInlägg