Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2017 kl. 08:52 #183279stefanmovilDeltagare
Hej Jolo,
Du kan finna information om 3pl:are och var de är i tidningen transportnytt nr 8 2016.
De har gjort en sammanställning där. Gå in på deras site, beställ och ladda ner den utgåvan.Och Stefan72 hade du vaknat på fel sida eller?
30 augusti, 2016 kl. 08:02 #182275stefanmovilDeltagareskrev i fel tråd
10 augusti, 2016 kl. 06:53 #182149stefanmovilDeltagareHåller med Ekraft att det är lite svårare att få bra pris utan avtal, volym, men USA är en stor destination med massor av trafik fram och tillbaka, så Ring SAS Cargo eller någon speditör på Arlanda, tala med dem,de kommer guida dig rätt.
Tala inte med kurirer, de presenterar det som det vore en vetenskap vilket det inte är, det är väldigt basic. Om du fraktat regelbunden och du talat med rätt person så hade du kunnat få det för 1,5-2 usd, sedan tillkommer diverse security chargé, awb-bil osv, borde inte tillkomma fuel chargé med tanke på oljepriset. Förtullning kan du nog klara av själv.
9 augusti, 2016 kl. 06:49 #182144stefanmovilDeltagareJag föreslår att du tar kontakt med Chalmers och erbjuder dem detta projekt som ett kandidat- examensarbete hos er.
Tror nog att det finns idéer, kunskap och lite tänkande utanför ramarna där.Det är ju ett väldigt roligt och lite utmanande projekt som kan ha stort värde.
3 augusti, 2016 kl. 13:53 #182109stefanmovilDeltagareVisst har du rätt i att e-handlare blir luttrade av fraktpriser. Men det måste väl finnas de e-handlare som vill satsa på fler länder än Sverige och där pålägget inte kan försvara en hög leveranskostnad? Om en e-handlare kan spara 50 kr på ett 1kg paket borde väl det vara bra och kan göra att det öppnar dörrar för fler marknader.
Enligt Postnords statistik så uppgick 25 procent av omsättningen som utgörs av e-handeln av köp från utlandet. Nordbor gjorde alltså 25% av sina köp från ett annat land än deras eget.
Enligt Eurostat var cross-border omsättningen 16% inom EU, (varor från säljare utanför deras eget land men inom EU). Detta var en ökning med 33% sedan 2013.
Jag läste någonstans, finner dock inte källan nu, att marknaden inom EU på cross-border bestod av 640 000 000 försändelser, 2015.
När Postnord ställde följande fråga: Från vilka länder har du handlat varor på internet från utlandet det senaste året? Med utlandet avses att du upplever e-handelsbutikens hemvist vara utanför (landet) och/eller att leveransen kommer från land utanför (landet).
Då svarade Danskar som köper från utland att 24% köpt från Sverige, Finnar att 29% köpt från Sverige och Norrmän att 24% köpt från Sverige. Det finns säkerligen även statistik på köp från Sverige till andra länder också.
Europeiska kommissionen har gjort en undersökning som visar att bara man passerar gränsen till ett annat EU land så kan man i genomsnitt multiplicera priset med 2.24.
3 augusti, 2016 kl. 09:07 #182103stefanmovilDeltagareVisst är det möjligt för vem som helst att skicka ner i bulk och sedan sända ut ifrån Tyskland. Det krävs dock att man har bra avtal på priser från Tyskland och ut i ”världen”.
Min Tyska kollega har en del volym (e-commerce) från insamlare i andra länder som fraktar till honom dagligen och som han sedan sänder till olika länder.
Du har rätt i att de som bör ha intresse av detta är de aktörer som idag inte har bättre priser själv och vill fokusera på att sälja. Att det blir tufft i början att fylla en bil tror jag också så där får man ta en förlust.
Frakten till Hamburg blir inte jättehög då det redan finns en transport som tar över i Köpenhamn för transporten därifrån till Hamburg.
Kan tänka mig att när bilen väl är full så ligger kostnaden på 1,50-2,00 sek/kg.
Här på forumet har jag läst att många verkar betala runt 120kr för 1kg, det verkar ju högt. Det vore intressant om några ehandlare kunde berätta om vad de betalar idag från Sverige till andra länder, behöver som sagt inte vara exakt eller vem de använder.
Alla kan väl inte vara tillfredsställda med 120kr för 1 kg.
2 augusti, 2016 kl. 10:43 #182095stefanmovilDeltagareJa visst kostar det pengar man får ta en förlust i starten, men så är det väl mer eller mindre inom alla verksamheter.
Visst kan kedjan bli känslig, men det är ju en liknande kedja som DHL, Posten mfl har. Det kanske till och med blir färre omlastningar. Har även lång erfarenhet av att bygga kedjor.
Det kan också förlänga leveranstiden med ett dygn, det får man ju ställa mot kostnad och väga fram och tillbaka vad som man prioriterar.
Varför inte 3PL i Tyskland är för att det passar ju inte alla ehandlare, de som borde vara intresserade av denna möjlighet sänder ju från Sverige. Visst skulle man kunna lägga en 3PL i Tyskland som extra service. Min kollega har lokal, personal etc och gör detta idag fast med andra varor, inte e-commerce.
2 augusti, 2016 kl. 07:53 #182092stefanmovilDeltagareJa det är nog en förlust affär i början. Funderade på att sätta upp en hubb i småland dit ehandlare kan lämna/sända sina paket. Det kan ju även finnas uppsamlare norrut som tar dem till hubben.
Frakten från Köpenhamn till Hamburg är redan klar sedan flera år då jag idag sänder andra varor tidigt på morgonen med ”van” därifrån till Hamburg.
Så det blir i sådana fall att passa in transporten från ”småland” så den synkar med transporten från Köpenhamn.
Frågan blir ju då ifall det skulle finnas intresse från ehandlare/uppsamlare, vet ju inte vad de betalar idag hör bara 14-15€, de med högre volymer borde ju ha lägre priser. Om deras kostnader för frakt är högre idag så skulle de ju kunna skära i kostnaderna. Några skulle antagligen satsa lite mer på att sälja till fler länder.
Berätta gärna era priser som ni har idag, ni behöver ju inte säga med vem för det spelar ingen roll. Antingen är priserna som jag har bra eller dåliga.
-
FörfattareInlägg