Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2024 kl. 20:55 #205655Stefan.SDeltagare
Flaskhalsen2: Att outsourca till en 3PL hade varit en dröm, förhoppningsvis tillsammans med ett bra fraktavtal från en annan leverantör. Försöker hitta en lösning, utmanande med många smådelar, monteringsmoment och låg marginal som gör det svårt att överlåta.
Fyra nya paket försvunna (sannolikt stulna) sista dagarna. Vissa ligger kvar på deras terminaler enligt spårningen, men Postnord gör absolut ingenting förutom att hänvisa till den mytomspunna “reklamationsavdelningen”, som inte existerar. ”Nedlagt, ingen ersättning”. Trots att vi inte begärt ersättning eller reklamation utan bara vill ha svar på var alla produkter tar vägen. Det är obeskrivligt frustrerande att driva ett litet företag när ett större företag, som får betalt för att leverera, gång på gång tappar bort eller behåller våra försändelser och sedan hänvisar mottagaren till oss för att svara på frågor om deras tjänster. Den enda uppmaning slutkund får är att be oss starta en reklamation, trots att de är väl medvetna om att detta inte går. Vi försöker förgäves hjälpa slutkund med frågor som är ställda till Postnord om deras leveranser och leveransbesked, till deras kundtjänst.
Oförståeligt varför de har en kundtjänst när de i stort sett inte löst ett enda av flera hundra ärenden. Alltid hänvisning till denna ….. autobrevlåda som de kallar reklamationsavdelning. Att ersättning inte utgår för skadade produkter är en risk som ingår i tjänsten, men att det ingår att Postnord kan behålla produkterna utan åtgärd känns helt orimligt. Att de också behåller pengar för leveranser som aldrig utförts, än mer orimligt.
Jag hoppas innerligt att detta vidriga företag granskas grundligt och får ta konsekvenser i framtiden. Det måste finnas juridiska gränser för att medvetet låta andras produkter ligga kvar och gå förlorade på deras terminaler, oavsett om produkterna stjäls med intention eller som i Postnords fall genom passivitet. Framförallt när det börjar handla om större mängder.
Kommer hålla denna tråden igång för att ge en inblick i hur det är att arbeta med Postnord, så att andra e-handlare och slutkunder kan se hur det går till när ett paket försvinner och varför det ofta är omöjligt för e-handlare att hjälpa slutkunden med leveransfrågor.
20 augusti, 2024 kl. 21:16 #205632Stefan.SDeltagareFlaskhalsen:
Tack för alla tips också, ska kolla upp detta, jag misstänker att försändelserna med DHL rör sig uppåt 50-60kr för mindre paket? Vår snittorder är ganska låg.
Sendify har vi använt lite innan också, de är grymma med riktigt bra support, snabba och trevliga. Dock har vi bara använt dem för lite dyrare leveranser där marginalerna tillåter.20 augusti, 2024 kl. 20:54 #205631Stefan.SDeltagareFlaskhalsen:
Ja sant, ett foto på levererat paket hade löst så många problem. Denna veckan, som många andra, har vi lagt timmar och tusenlappar på leveranser som står levererade till brevlåda men aldrig levererats, produkterna borta. Samtliga reklamationer nedlagda. Postnord ber slutkund att kontakta oss för att starta en reklamation hos Postnord och till oss svarar Postnord i nästa steg att det inte finns någon reklamationsavdelning för varubrev. På så sätt flyttar de all deras kundtjänst till oss genom att hänvisa till en avdelning som inte finns . Bara brevbärarna och Postnord kan svara på vart alla dessa produkter tar vägen. Vi fortsätter att skicka ersättningsleveranser, men börjar nå skarven nu där det är billigare att byta leverantör med en dyrare frakt för alla försvunna leveranser. Inte riktigt där än.Vi fick tillbaka produkterna jag nämnde i tidigare inlägg till slut efter 3 månader och kontakt med konsumentombudsmannen. Kunden tröttnade långt innan det och avbröt köpet, vi hade dessvärre bara en upplaga av beställda produkter och kunde inte skicka en ersättningsleverans för att rädda köpet som vi vanligtvis får göra.
Denna leverans var som nämnt rekommenderad med en garanti på 2000kr, reklamationen nedlagd. När vi köper varubrev berättar de att försändelsen inte är rekommenderad och då kan de inte göra något, när vi köper rekommenderat läggs reklamationen ned utan svar. Så rekommenderade försändelser är inte lösningen heller.
Märkligt att inte fler e-handlare har fått nog av detta och kräver en förbättring, och att det saknas ett regelverk att förhålla sig till för Postnrod som har helt annat spelutrymme än vanliga företag. De behöver egentligen inte leverera någonting för att debitera frakttjänster enligt deras kundtjänst. (Ej leveransgaranti). Förstår inte..
24 juni, 2024 kl. 16:15 #205589Stefan.SDeltagareDå har vi råkat ut för en omöjlig situation med Postnord igen.
Vi skickade ett paket av högre värde till Tyskland och valde att använda Rek 2000kr för att försäkra leveransen. Kunden fick en AVI om ett utlämningsställe där paketet inte fanns och kontaktade oss för hjälp. Vi kontaktade Postnord, men fick i vanlig ordning inget svar i tid och paketet gick tillbaka till Sverige efter 4 veckor i Tyskland. Väl i Sverige har vi under 1 månad försökt att få loss produkterna från ett utlämningsställe för att skicka dem till kund igen. Men enligt utlämningsstället får bara mottagaren (den tyska kunden) lösa ut paketet. Det blir ju svårt…. Vi har fullmakter för just sådana här returer / outlösta paket, men i detta fallet har något ha gått fel i Postnords system.Reklamationsavdelningen svarar att nuvarande fullmakter räcker, utlämningsstället säger tvärtom, att bara den tyska kunden får lösa ut paketet, och vi har åkt fram och tillbaka till utlämningsstället många gånger under en månads tid, fotat deras enhet som bevis till reklamationsavdelningen och har nu gett upp att få tillbaka våra produkter efter för många turer och timmar.
Efter 2 månaders väntan tröttnade kunden och avbröt köpet. Förståeligt.
Vad gör man i ett sådant här scenario? Behöver vi en polisanmälan för att få tillbaka produkterna? Vi försäkrade paketet och har nu varken ordern, ersättning eller produkterna kvar.
Vi har utöver detta haft flera leveranser som skickats till fel brevlåda sista tiden, som står ”levererad till brevlåda”, men där kunder hört av sig och meddelat att det inte fanns något i brevlådan. Dessa har varit varubrev med den vanliga kundtjänst-cirkeln:
Kundtjänst: ”Ni får upprätta en reklamation”
Reklamationsavdelningen: ”Vi erbjuder inte reklamation för varubrev, tack och hej”.Och vi står för notan med nya produkter.
Det måste vara fler än vi som springer dessa döda lopp med detta företag….?
9 maj, 2023 kl. 22:30 #201761Stefan.SDeltagareKänner igen det. Vi har kollat med t.ex DHL, men då gällde 5000 leveranser i månaden för rimliga priser och vi är en rejäl bit från det, det har låtit ungefär likadant hos de flesta andra aktörerna. Vi är för små för att kunna skicka lönsamt. Sendify har fungerat bra för större leveranser (B2B), det är ett av få leveransföretag med riktigt bra support. Dessvärre inget alternativ för B2C.
Postnord har bra priser, men det verkar som att man får räkna med att betala för en hel del tjänster som aldrig utförts och finansiera en del ”julklappar” till anställda. Vi har haft fortsatta problem med Postnord sedan senaste inlägget med paket som aldrig kommer fram, där Postnord vägrar betala tillbaka frakten som inte utförts, säljer luft i vissa fall. Känns som att vi är ett fast med ett företag som kan spela efter egna lagar och regler.
3 april, 2023 kl. 23:01 #201444Stefan.SDeltagareJa. Exakt samma för oss. När våra dyrare produkter stjäls eller paketen förstörs ligger det på E-handlaren. Noll ansvar hos Postnord, medan anställda plockat på sig varor för många tusen hittills. Inte ens frakten betalas tillbaka.
Produkterna som stals nu senast, där kunden mottog ett tomt öppnat paket i en försluten plastpåse med ett ”förlåt för att paketet gått sönder”-meddelande, nekades reklamation som väntat. Produkterna har troligtvis plockats ur på någon av terminalerna, antingen hos Postnord eller deras partner i England. Postnord meddelade att de i alla fall levererat den tomma kartongen och eftersom att de levererat kartongen behåller de pengarna för frakten också. De bad oss meddela kunden att dra i det själv… Helt sanslöst…. Vi betalade för en spårbar försändelse men produkterna är istället spårlöst försvunna.
Någon som vet hur man kan hantera detta rent juridiskt?
20 januari, 2012 kl. 22:25 #134740Stefan.SDeltagareHej Jeff, tack för dina svar.
Ja jag är fortfarande oerfaren vad gäller transporter, men det är lite det som är själva grejen, att man måte lära sig priserna baklänges, inte genom prislistan utan på fakturan efteråt.Det var ett vanligt MyPack och postens rekommendation för att komma ”billigt undan”
Det känns väl logiskt att paket oftare borde taxeras per volym istället för per kilo.
Det som gjorde mig lite trött är att posten ofta är tydliga med hur billigt det ”kan” var att skicka ett paket, men i praktiken når man aldrig dem kraven.Om man läser prislistan för MyPack ”http://www.posten.se/m/pris” så står det stort och tydligt vad kilopriserna är och under står det att ett paket får vara max 1.5 meter långa och för paket som är längre än 1,2m eller mer än 3m (längd+omkrets) tillkommer en avgift på 104.
Efter det en stjärna med texten ”verklig eller volymberäknad vikt”,
för att otränat posten-öga (som jag har) säger detta att för paket över 1.2m på längden eller 3m tot. tillkommer en extra avgift på 104kr på grund av volymen och att paketen får vara max 1.5 meter långa.Men tolv sidor senare står det en matematisk formel (i den minsta textstorleken Microsoft Word erbjuder) som i princip skrotar alla priserna ovanför för 90% av paketen om man inte skickar bowlingklot.
Samma sak med att man ska betala runt 100kr extra för att vara garanterad ersättning om dem slarvar bort paktet, tänk dig det i en annan bransch.
”Nu erbjuder vi tröjor för 299kr och betalar du 399kr lovar vi att du får den också”
Sedan det här med att allt ska delas upp på olika småfakturor tycker jag förstör syftet med att vara kreditkund = Förenkla bokföringen och förenkla betalningarna.
Detta tillsammans med villkor som jag aldrig stött på förut.
Man känner sig otroligt liten som kund, fastän det borde vara posten som vill vårda sina kunder.Det är säkert likadant hos andra fraktbolag med, tycker det är en udda bransch
20 januari, 2012 kl. 17:47 #134715Stefan.SDeltagare@fotofyndet 32009 wrote:
Jag önskar dig lycka till. Keep us updated
Posten är ett vedervärdigt företag att ha att göra med, men vad gör man?
Själv skickar jag nästan bara brev, men när vi har paket så tar jag med mig dem till postombudet. Genom att låta dem knappa in adressen istället för att göra det i Pacsoft så kan jag spara upp mot 100 kr. Inga större problem med det eftersom det är så sällan och jag ändå måste in till ombudet med breven.
Tillägg: Jag har för övrigt hittat min första sak som jag stör mig på med DHL också, de 40 kronorna i faktureringsavgift på Servicepoint-fakturorna. 40 spänn är ganska dyrt i faktureringsavgift.
Fick en påminnelse på fakturaavgiften idag….
Blev en ganska udda diskussion med posten logistik.
Posten: ”Vi är två olika företag”
Jag: ”Okej då har jag inget avtal med er isåfall och heller inte godkänt någon fakturaavgift”
Posten: ”Jo du har avtal med posten meddelande och det gäller hos oss med”
Jag: ”Så ni är ett företag?”
Posten: ”Nej vi är två företag”
Jag: ”Okej för det står Posten meddelande på mitt avtal, jag använder en klient ”pacsoft” och lämnar paketen till ett utlämningställe”
Posten: ”Jo men båda går under posten”
Jag: ”Okej så ni är ett företag när det handlar om avtal, men två företag när det handlar om avgifter?”
Posten ”vi är två företag”
Jag: ”Vad hade du gjort om du exempelvis fick en mobilräkning med tio dagars förfallodatum och en fakturaavgift för sms, en avgift för mms, en avgift för samtal etc”Den liknelsen köpte dem i alla fall och erbjöd mig en ersättning, utbetalt…….i……frimärken…..:cool:
Fick ett nummer till någon ansvarig också, men orkade inte följa upp det. Handlar som sagt inte om fakturaavgiften utan om att Posten suger ut avgifter på allt, skriver prislistor där man kan räkna med att det tillkommer 40-50% i massa tilläggsavgifter och ger ett förfallodatum på 10 dagar.
Fakturan brukar dimpa ner 2 dagar efter fakturadatum och en banktransaktion tar ju runt 3 dagar, med andra ord har man 5 dagar på sig att betala för att slippa förseningavgift.11 januari, 2012 kl. 22:38 #133941Stefan.SDeltagareTack! Ska kolla på det.
Hade förövrigt varit kul att se vad Posten hade svarat offentligt angående fakturavgiften.
Om det, som jag uppfattat det, stämmer att man inte är lagligt skyldig att betala fakturaavgift till övriga ”företag” inom Posten när man bara har avtal med en Posten Meddelande så kommer dem nog få se många 20-lappar försvinna framöver, i alla fall från min sidaOm dem vill komma undan det måste dem kalla sig för Ett företag och att avtalet gäller hela företaget, men då kan dem ju dessvärre inte argumentera för separata fakturor.
11 januari, 2012 kl. 21:55 #133935Stefan.SDeltagareTack Jag valde att sätta mig på tvären och inte betala fakturaavgiften till logistik utan bara resterande belopp, väntar med spänning på hur det hanteras.
Paketet som kostade 172kr var en retur, skickade en förbetald avi till kunden.
Eftersom det var min första retur kontaktade jag kundtjänst som rekommenderade MyPack, men det blev en ganska kraftig minusaffär när jag lagt ut runt 80kr till kund och 172kr tillbaks och kunden skall ha tillbaks hela summan förutom returavgift på 50kr….Har du något tips på hur man tar emot returer utan att bli flådd?
-
FörfattareInlägg