Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #135741

    Vid ett tillfälle, tror det var 2007, ringde det från en bensinmack i Skåne till min gamla nätbutik. Macken hade på ett par dagar fått ”tiotals med paket” till en mottagare de visste var ”skum” och de hade valt ut att ringa mig då min nätbutiks telefonnummer stod på paketet. Värdet på mitt paket var några tusenlappar och det var lättomsatta hemelektronikprylar.

    Jag ringde då Euroline som var vår kortinlösare online. Men Euroline vägrade att bekräfta om kortet tillhörde personen som hade beställt varorna. De vägrade till och med hjälp på alla sätt, inklusive underlag för en polisanmälan.

    Ringde då DIBS som var betydligt mer tillmötesgående (tack Erik). DIBS kontaktade i sin tur Euroline och fick snart bekräftat att kortinnehavaren var bosatt i Frankrike.

    Nu ringde jag istället Polisen på den aktuella Skåneorten och berättade hela historien en gång till. Frågade dem om de var intresserade av att bevaka macken och ta personen på bar gärning när han, för det var en han, hämtade ut ”de tiotals paketen”.

    Till min förvåning var Polisen helt kallsinniga till denna ”plan”. Enligt Polisen var det bättre att de nätbutiker som hade skickat paketen bad macken att returnera dem. Vad är det för inställning hos den myndighet som ska upprätthålla våra lagar?

    Det enda som återstod för mig var att ringa macken och be dem returnera mitt paket samt fakturera mig för returkostnaden. Personalen på macken var lika snopna som jag.

    #135467

    Hej Per,

    Anledning till html-taggarna är att vi sparar undan en kopia av nätbutikens köpvillkor.

    Sedan jämför vi löpande automatiskt vår lagrade kopia med nätbutikens publicerade köpvillkor för att se så de inte ändrar sig. Om köpvillkoren ändras granskar vi dem igen och därefter sparas en ny kopia. På så sätt säkerställer vi att det alltid är en relevant och korrekt bedömning som ligger till grund för rankningen.

    Tyvärr går det idag inte att göra ovanstående utan att nätbutiken markerar var deras köpvillkor börjar och startar.

    Vi arbetar däremot stadigt för att förenkla processen så långt det är möjligt, varför det med största säkerhet kommer att se annorlunda ut i framtiden.

    Med vänlig hälsning

    Stefan

    #135465

    Se det så här; det kostar inget att få köpvillkoren granskade och rankade. Får ni full pott uppfyller ni konsumentköplagarna för de nordiska länder ni säljer till.

    Om det är någon punkt ni inte uppfyller så får ni specificerad information om exakt vad det är i era köpvillkor som behöver justeras.

    Vad vi gör är att, om ni ber om det, hjälpa er att kvalitetssäkra era köpvillkor – utan att det kostar er någonting.

    #128899

    Hej mullet.se och Parvelito,

    Kreditvärdet i Butiksguiden hämtas från Business Check baserat på det juridiska namn (företag) som visas i nätbutiken. Ehandel.org gör ingen egen kreditbedömning av företags kreditvärdighet.

    Flera kedjor har valt att lägga nätbutiken i ett dotterbolag vilket gör att kreditvärdigheten då baseras dotterbolagets organisationsnummer, inte på koncernen. Just de tre som toppar listan är faktiskt fall där dotterbolagen har fått ett väldigt lågt kreditbetyg från Business Check. Även ”stora” företag kan gå omkull, se bara på OnOff och Datorbutiken.

    Kontakta oss gärna om ni har andra funderingar.

    Stefan Pettersson, Ehandel.org

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)