Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #171320
    Staffan
    Deltagare

    Hej,

    Lagrar man sändningar i Pacsoft Online och sedan skriver ut dessa från Lagrad utskrift-valet, så kommer den att försöka fylla etiketterna på 2xSTE på A4, oberoende av transportprodukt eller kombinationer av dessa (fram till för ca 3 år sedan kunde den inte matcha olika transportprodukter på samma sida).

    Om lagrad utskrift inte kan användas och man har många en-kollisändningar, så är en etikettskrivare bästa valet. Det finns även en 1xSTE utan kvittensdel (som ju numera funkar för Posten) på A5 för laserskrivare. Den har vi ännu inte marknadsfört, men finns om du hör av dig till Unifauns support. Den etiketten ger mindre spill, men förutsätter att du använder transportval som inte kräver kvittensdelen (idag alla Postens utom några specialtjänster) och att din laserskrivare kan mata A5 lika bra som A4.

    Bästa hälsningar
    /Staffan

    Kontaktinformation till Unifaun

    #170983
    Staffan
    Deltagare

    Hej,

    Du nämner frågor ovan som gäller funktioner i Unifauns system. Vi har funktionen OneDoc som ett tillval till våra system. Det gör att du kan få en integrerad utskrift av frakthandlingar och annan information som t.ex. reklambudskap, följesedel/faktura, returinstruktion eller liknande.
    Du kan kontakta oss för mer info om OneDoc eller meddela mig om du vill att vi kontaktar dig.

    #168574
    Staffan
    Deltagare

    Hej!

    Unifaun levererar Pacsoft Online till Posten och Postens kunder.
    Pacsoft Online kostar inget att använda.
    För att använda flera transportörer för t.ex. DHL, Posten, PrivPak eller andra transportörer kan du använda Unifaun Online. den har en avgift per försändelse om en eller två kronor beroende på funktion.
    Läs gärna mer om Unifaun Online på:

    Unifaun Online | Unifaun

    Det är ofta så att en integration med en e-handelsplattform spar mycket tid och man undviker misstag redan vid låga volymer. Både Pacsoft Online och Unifaun Online finns integrerad till många olika e-handelsplattformar:
    Läs gärna mer om det på vår hemsida och kontakta gärna flera av våra partners för att få ett upplägg som passar ditt behov:

    Partners | Unifaun

    Vill du ring och diskutera med oss om de frågor du har, ring: 031-725 3550

    MVH

    /Staffan Isaksson
    Unifaun AB

    #168165
    Staffan
    Deltagare

    Hej,

    Ja, samma kostnad för alla typer av försändelser.

    Jag förstår att det kan verka orimligt, och den prismodell vi valt har sina fördelar och brister. Vi har valt den för den är enkel både för oss och våra kunder. Den är också ganska rättvis för den följer med upp och ner beroende på hur mycket våra tjänster används. Men den står inte i bra relation till kostnaden för transporten. Egentligen hade vi helst tagit en avgift som en del av transportkostnaden eller kanske t.o.m. varuvärdet, men den informationen har vi inte tillgång till, så i brist på det så har vi satt ett enhetspris per försändelse. Ofta upplevs det som rimligt, men har man mycket vanligt brev och lite värdeförsändelser, paket eller gods, så förstår jag att det är svårt att motivera vår kostnad för breven.

    MVH
    /Staffan

    Unifaun levererar TA-system i Norden

    #168078
    Staffan
    Deltagare

    Hej,

    Det är riktigt som Greger skriver.
    Kompletterar med att i Unifaun Online har vi med vanligt brev, inte för att det ger EDI, spårning eller automatisk debitering, utan för att det upplevs som smidigt att använda samma mottagarregister för alla försändelser och det kan se mer professionellt ut att få ut en brev-etikett att sätta på sin försändelse, än att skriva för hand. I Pacsoft Online finns funktionen inte med. Du kan välja att få med utskrift av Porto betalt-loggan och välja B-poststämpel vid utskrift, vilket kan effektivisera ditt arbete.

    Unifaun levererar TA-system i Norden

    #167631
    Staffan
    Deltagare

    Vi får ofta frågor och synpunkter på hur returer bäst hanteras. Som Karin skriver så finns det inte en lösning som är bäst för alla. I Unifauns TA-system har vi åtminstone fem olika lösningar för returer som ett resultat av våra kunders olika arbetssätt eller filosofi.

    Generellt sett så verkar trenden dock vara att underlätta för kunden att genomföra en retur. De flesta rapporter och uttalanden från e-handelsexperter typer på att en besökare tittar på returvillkoren innan köp och ser dyra eller krångliga returförfaranden en av de främsta hindren för att konvertera till köp. Detta togs senast upp av flera talare på Postens e-handelsseminarium i Göteborg förra vecka.

    När det gäller aviseringar så har jag aldrig hört att kunder tycker de får för många mail eller sms om dessa är relevanta för ett köp de gjort. Överdriven mängd reklambudskap skall man nog vara mer försiktig med.

    Staffan Isaksson
    Unifaun AB

    #164357
    Staffan
    Deltagare

    Att scripa direkt mot Pacsoft Online är inte tillåtet.
    Vi vet att det görs och vi följer löpande trafik som tyder på scriptning.
    Anledningen till att det inte är tillåtet är att vi haft fall där de som kört script inte varit smidiga nog att göra det i rimlig omfattning eller på ett sätt som inte riskerar att drabba systemet, och då har vi varit tvungna att spärra ut den trafiken.

    När de officiella kommunikationssätten mot Pacsoft Online ändras, så meddelas detta i god tid innan. GUI för användare kommer ändras löpande i flera omgångar under kommande år, så sätter man ett värde på sin egen tid är det inte så dumt att använda de officiella kommunikationssätten.

    #164115
    Staffan
    Deltagare

    Hur själva etiketten skall placeras i skrivaren är olika från skrivare till skrivare, men resultatet skall bli precis så som Greger skriver.

    Kvittendelen (ca 6 cm), som inte skall sitta fast med lim över hela ytan används fortfarande av Posten och Schenker för vissa tjänster, men det är oftast inte de tjänster som de flesta e-handlare kommer att använda.

    #164114
    Staffan
    Deltagare

    Vi brukar rekommendera att gå från laser till en etikettskrivare om man har runt 10 paket om dagen. Mest för att hantering är enklare.

    Sedan finns det upplägg, speciellt när man vill skicka med en returetikett, som ser snyggare ut än att lägga en lös termoetikett i paketet och som ger andra fördelar (OneDoc som nämns ovan t.ex.)

    Det finns nu också en annan typ av laseretikett som fungerar för de flesta transportsätt. Det är ett A5-stort papper som läggs i laserskrivaren (gärna i ett eget fack) och där man drar av en 190×110 stor etikett och sätter på paketet. Den har fördelen att det inte blir så mycket spill, som när 2xSTE på A4-varianten inte används fullt ut, och den ser trevligare ut om man lägger med den i paktetet som en returfrakthandling.

    #164113
    Staffan
    Deltagare

    Hej Philip,

    Det finns flera olika typer av lösningar via TA-systemen som stödjer både Postens och Schenkers alla tjänster.
    Flera varianter för integration med din e-handelsplattform kan vara aktuella, och flera upplägg för utgående paket och för effektiv returhantering finns som val.

    Det låter bra att du fått de kontaker du behöver för att komma vidare.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)