Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2016 kl. 11:29 #181712specterabDeltagare
Hej Andreas,
Det är tråkigt att du uppfattar det som att vi skulle vilja lura dig som småföretagare vilket självklart inte är fallet.
Eftersom du gått ut så hårt offentligt med din kritik både här och på andra platser känner vi att vi blir tvungna att svara öppet, för att andra ska kunna göra sig en bild av om vi handlat bedrägligt eller inte.
Under 2012 kontaktade du oss och efterfrågade vad APIt klarade av, och fick beskrivning samt förslag på de Magentoleverantörer vi då hade samarbete med, som hade certifierade kopplingar.
Du har varit kund sedan januari 2013 på vår Order/Fakturafunktion, dvs minsta möjliga system för att du ville testa Specter.
Vår säljare som du kritiserat har du inte haft kontakt med på flera år, det är en annan säljare som du pratade med 17/5 i år.
Du önskade då en offert för att få en bild av kostnaderna för att utöka ditt system. Du nämnde då inget om att du ville bygga en koppling själv. Säljaren mailade en offert med priserna på de funktioner som diskuterats, inklusive priset för partnerkoppling, vilket är det absolut vanligaste.
Efter ett par mail där sammanfattningen är du tyckte att allt var för dyrt har vår säljare inte hört något från dig, ingen beställning.Därefter ringde du till vår kundtjänst förra veckan och meddelade att du ville ha ett utvecklingssystem för du hade någon som skulle bygga koppling till Specter åt dig.
Vår Kundchef informerade då prisbilden för dig gällande egenutvecklad koppling. Priset är 399 kr i månaden och 2995 kr i startavgift. I startavgiften ingår det ett utvecklingssystem som ni har fri tillgång att arbeta emot, ni har även möjlighet att kontakta oss i utvecklingsfrågor gällande kopplingen i samband med byggandet. Denna typen av konsulttjänster kostar annars 995 kr / tim
Enligt telefonsamtalet önskade du inte betala för detta i startskedet utan du önskade få ett system som ni kunde bygga emot först och betala sen när kopplingen är klar om du ville fortsätta. Vi erbjuder inte funktionen på det sättet.
Du skriver att ni lagt ner 100 timmar i utveckling fram tills nu, dock så har vi ingen information att du fått vårt API utskickat till dig efter 2012. APIt utvecklas hela tiden, och det har tillkommit massor av funktionalitet sedan dess. Det borde vara svårt att utveckla så mycket utan att ha något system att testa emot med en gammal API-beskrivning.
Förutom ditt samtal med kundtjänst har du inte framfört din kritik till oss, utan går ut på detta sätt ut offentligt i flera kanaler, samt mail till olika personer internt på företaget. Vi har med andra ord inte givits tillfälle att diskutera vad du tycker är fel med vår prissättning, utan kritiken framförs direkt öppet på detta sätt.
Kostnaden på 225 kr för webshopskoppling gäller endast om man har en av våra godkända partnerkopplingar. Dessa kopplingar är godkända och certifierade av oss vilket innebär att vi har säkerställt att de fungerar fullt ut. Med egenutvecklade kopplingar vet vi av erfarenhet att det kommer mer problem, därav den högre månadsavgiften.
Vilka våra webshopspartners är finner du info om på vår hemsida, http://www.specter.se/partners/ .
Du har inte beställt något från oss förutom ditt lilla system, och vi har inte fakturerat dig för något annat än det systemet. Eftersom du tycker att vi är lurendrejare föreslår jag att det stannar vid det.
För vår del är denna offentliga diskussion avslutad här på forumet, vi föredrar att ha den direkt mellan berörda i stället.
/Lennart Samsson
VD Specter AB27 juli, 2012 kl. 15:15 #149350specterabDeltagareAlltid intressant att höra vad kunder och andra tycker om det vi gör, även om det inte alltid är positiva åsikter. Men, då finns ju chans att bli bättre.
Ett par saker kring snabbleverans som kanske inte kommit fram:
– Först printar man plocklistorna i batcher om upp till 30 st. Plocklistorna har en streckkod på sig för att hämta upp ordern för utleverans. Kan skrivas på en vanlig butikskvittoskrivare dessutom. Ett klick ->30 listor.
– Man ska inte behöva klicka, bara slå Enter två gånger om allt stämmer. Fokus ligger på ”leverera och fakturera-knappen”. Om plocket INTE stämmer med ordern kan man i detta läget dessutom justera vad som levereras, för restorderhantering.
– Det går att konfigurera vad som ska hända beroende på betalsätt, dvs ska det skrivas ut en faktura/kortkvitto för att lägga i lådan, ska det i stället mailas en faktura/kortkvitto etc. Detta är en konsultinsats på någon timma eller två beroende på hur era behov ser ut.
Tanken med snabbleverans är att man vid ETT tillfälle får ut alla dokument inkl. adressetikett, skickar leveransbekräftelsemail på leverans till kunden inkl. Unifauns kollinummer, mailar faktura/kortkvitto, aktiverar dragningar av kort eller skapar Klarnafaktura samt gör utleveransen från lagret.
Allt detta med en scanning och för det mesta två enterslag, adressetiketten spottas dessutom ut av printern direkt. Vad vinner man?
– Man slipper sortera order och adressetiketter som annars hade varit två högar i skrivaren. Det tar också tid att göra, jämför med två enterslag.
– Man slipper sorteringsfel. Sortering är för många en källa till fel, man råkar blanda order och adressetikett, vilket ger felleveranser och reklamationer.
– man slipper korrigera felaktiga dragningar/aktiveringar. Om trots allt inte har alla saker på lager, och man har aktiverat Klarna eller gjort en kortdragning måste man gå in i de back officesystemen för att korrigera dragningen/aktiveringen.
– Inga efterkorrigeringar av lagersaldo på grund av lagersaldon inte varit helt uppdaterade, dvs man har utlevererat saker i systemet som inte finns i verkligheten.
– Kollinumren är automatiskt inlästa.
– Adresslappen skrivs ut helt automatiskt, precis när rätt kartong är framför användaren.
– Man har stenkoll på vilka order som är levererade eller inte, inga papper som kan ligga runt om i lagret i olika stadier.
Naturligtvis finns det lägen då ett annorlunda flöde skulle vara att föredra, och vi säger inte att vi aldrig kommer att bygga det. Det vi säger är att ge tänket en chans, för de flesta innebär det kortare tid totalt, när man tar med alla felkällor som försvinner m.m. Vi har flera kunder med stora ordervolymer som implementerat detta och är väldigt nöjda.
Vi ser massor av möjligheter till förbättringar, allt från att använda pekplattor och scanners ute i lagret och helt hoppa över plocklistan till att göra bulkhantering av den typ Ritchie pratar om.
Det beror så mycket på vilken typ av hantering företaget har, är det typ en artikel till 10.000 kunder eller är det många olika artiklar per order? Det ställer helt olika krav på affärssystemet. Ett affärssystem blir aldrig färdigt.
Trevlig helg!
/Lennart
8 september, 2011 kl. 11:52 #126396specterabDeltagareTack Ritche72 för de positiva orden och synpunkterna!
Vår support får ofta beröm, vilket är roligt. Vi tycker det är viktigt att användarna får snabba svar av kompetenta personer och satsar mycket där. Även användarvänligheten är viktig, att vårt webbaserade affärssystem är enkelt att använda. Bra support och användarvänligt system är det vi ser som nyckeln till kundnytta av affärssystemet.
Vad gäller mitt svar nedan är det i stort sett samma sak som jag berättade på telefonen samt svarat i mail till Ritchie72, men jag tänkte att det kan vara intressant för andra läsare på forumet att göra sin bedömning av våra ställningstaganden. Naturligtvis lever vi i en föränderlig värld, vilket innebär att inget är skrivet i sten och funktionaliteten i affärssystemet utvecklas hela tiden.
Arbetsgången vid utleverans av order behöver inte vara så omständig som beskrivs ovan i tråden utan kan göras betydligt mindre omfattande genom att utnyttja systeminställningarna. Detta diskuterade vi vid vårt samtal. En scanning och två enterslag så är det klart.
Man kan ställa in i Specter vad man vill ska hända vid olika tangent/knapptryckningar, så även vid utleveranstillfället.
Till exempel att faktura ska skapas, både internt för att hantera försäljningen i bokföringen, som att aktivera Klarnafaktura eller DIBS-dragning (kräver att er webbshop/koppling stödjer detta) eller att skriva ut adressetiketter från fraktsystem med mera.
Vidare, både följesedel och faktura (som kan vara ett kvitto på kortköp m.m.) kan ställas in att de sänds till kunden med e-post vid utleveransen.Med funktionen Snabbleverans blir detta ännu enklare, se nedanstående ”månadens tips”-text som jag för enkelhets skull klippt från vårt nyhetsbrev i augusti (funktionen släpptes i månadsskiftet maj/juni, befintliga kunder se manualen):
SnabbleveransMånga order att leverera varje dag?
Använd funktionen Snabbleverans – förenklat flöde för utleveranser, fakturering och bokföring. SNABBT och RÄTT!
1. Skriv ut upp till 30 plocklistor åt gången med ett klick, med streckkod på varje plocklista.
Plocklistor kan skrivas ut på A4-skrivare eller kvittoskrivare. Artiklar kan sorteras efter lagerplats.2. Plocka ihop dina order.
Viktigt steg! Säkerställ att du kan leverera allt på ordern, INNAN du skapar fakturor i Specter eller gör kortdragningar eller aktiverar Klarna-faktura. Så slipper du det onödiga och tidsödande arbetet med att ångra leveranser för att justera lagersaldo, kreditera fakturor, fixa återbetalningar etc.3. Scanna plocklista med streckkodsscanner.
4. Tryck ENTER 2 ggr.
Nu sker följande automatiskt (beroende på inställningar, flera alternativ):– Lagersaldo justeras
– Order sätts till levererad
– Mail med följesedel skickas till kund
– Fraktetikett skrivs ut direkt på skrivaren (med Unifaun Webprinter)
– Aktivering av Klarna-Faktura/DIBS-kortdragning. Klarna-faktura eller t.ex. kortkvitto skapas och kan skrivas ut och läggas i paketet.
– Försäljningen konteras för bokföringenUpprepa steg 3 och 4 tills du gjort färdigt alla leveranser. Du har samtidigt gjort bokföringen!
Om man läser detta ser man samtidigt det argument vi har för att inte göra som Ritchie vill, skriva ut alla dokument på en gång. Det är inte bara utskrifter som skett utan man har samtidigt gjort kortdragningar, aktiverat Klarnafakturor, tagit varor från lagret samt skapat fakturor för den interna bokföringen, sänt leveransbekräftelsemail till kunden med mera.Om man inte har alla varor på lager (även om saldot i webbshop/affärssystem säger det) kommer den eventuella vinst man gjort på massutskriften att snabbt ätas upp av tid för att backa Klarnafakturor och DIBS-dragningar, lägga tillbaka varor i lager med mera. Dessutom tar betalningsförmedlarna ofta betalt per aktiverad faktura/betalning även om man sedan nollar dem. Dessutom, en kund som fått leveransbekräftelse men sedan inte får leveransen är förmodligen inte kund igen.
Ritchie säger att han alltid har allt på lager, så för honom skulle det fungera med det flöde han vill se.
Samtidigt vet jag att många inte har 100%-ig kontroll på alla saldon, oftast på grund av den mänskliga faktorn eller att man har defekta varor i lager. Framför allt är detta fallet med snabbväxande företag, där man inte hunnit med att utveckla rutinerna. Därav min kommentar att det inte känns bra att utveckla något som vi vet kommer att innebära problem för våra kunder.
En annan aspekt är att får man ut några hundra etiketter, plocklistor m.m. på en gång innebär det en stor risk för sammanblandning av dokumenten, med felsändningar som resultat.
Det vi har diskuterat internt som förenklingar är t.ex att kunna ta med sig plocklistan digitalt ut i lagret, i en pekplatta eller liknande, och då pricka av det plockade materialet direkt när det läggs i lådan. Då skulle man korta av flödet något, dock, om man ändå ska till ett packbord är inte vinsten så stor. Vi har även projekt på gång tillsammans med kunder för att ytterligare förenkla flödena vid stora ordervolymer.
Den oftast efterfrågade funktionen från kunderna är att scanna VARJE artikel som läggs i lådorna, för att undvika risken för felleverans. Detta behov kommer framför allt från våra större kunder, med stora ordervolymer, periodvis 1000 order/dag. Dvs de som verkligen har mycket order vill inte ha ut allt på en gång, utan jobba stegvis.
För att illustrera hur tänkandet går i stora lagersystem finns här ett klipp som visar plock via röststyrning. Warehouse picking systems, pick by voice a warehouse logistics solution by SSI Schaefer – YouTube . Detta är inget vi i nuläget planerar att införa, men det visar i vilken riktning stora lager med många order arbetar.
Apropå påståendet att vi inte förstår e-handel: Nu kanske jag har missförstått Ritchie72, men ett utleveransförfarande i ett affärssystem kan inte jag se som speciellt för e-handel. Många order/leveranser är det massor av företag som har, utan att för den skull karaktäriseras som e-handlare.
Även påståendet att e-handlare skulle ha krav på snabbare leveranser än andra företag stämmer inte heller, finns många exempel på snabba leveransflöden från icke e-handelsföretag. Vi har många kunder som hanterar hundratals order/utleveranser per dag. Dessa order kan ha lagts in i affärssystemet via webbshop, telefonsäljare, utesäljare via mobil, homepartysäljare, ÅF etc. Logistikflödet är detsamma oavsett om det enbart är försäljning via e-handel eller ett företag med hundra säljare runt om i landet.
Det speciella för e-handel i samband med utleveranshanteringen är att hantera betalflöden tillsammans med leveransen, det är i de sammanhangen som ett e-handelsvänligt affärssystem skiljer sig från andra. Vidare att hantera avprickning av betalningar och kostnadsförning av transaktionskostnaderna med automatik. Det är här som stora tidsbesparingarna ligger jämfört med traditionell manuell hantering.
Specters utveckling har till mycket stor del styrts av kundbehov, vilket är ett tänkande som vi kommer att fortsätta med, då vi tror att samverkan användare/utvecklare är viktig för att skapa de bästa lösningarna.
Generellt, vad gäller frågan vad vi kan uppdatera en webbshop med är det enkelt uttryck ”allt”, det är mycket få saker som inte returneras till shoppen. Alla uppgifter om kundens beställningar såsom ordernummer, kundnummer, leveransstatus, faktura/kvittokopia med mera kan hämtas in till webbshoppen via vårt API.
Även artikelregistret inklusive säljtexter förs över, liksom varianter som storlek m.m. I stort sett är det enbart bilder som inte förs över. Dock, det kräver att er webbshop har en så pass utbyggd integration med Specter. Detta har inte alla webbshopsleverantörer i nuläget, men det kommer hela tiden fler som bygger ut sina Specterkopplingar, vilket vi är väldigt glada och tacksamma för.Vi tar gärna emot tips, synpunkter och funderingar på detta, antingen här i forumet eller direkt till mig, lennart.samsson@specter.se
/Lennart
Specter AB26 augusti, 2011 kl. 15:04 #125857specterabDeltagareHej Roughtube,
När du markerar en faktura som betald i Specter har du möjlighet att fylla i de kostnader du har för Payson, (och alla andra betalsätt också).
Se klippet från fakturabetalningsbilden nedan, de två grönmarkerade ledtexterna nedan, ”Kreditförsäljningskostnad” är fakturaavgiften och fältet under är momsen på densamma.
Om du skriver in inbetalt belopp i fältet för det räknar systemet ned den återstående summan, du ser enkelt när det blir rätt totalsumma.
För att styra vilka konton dessa konteringar ska hamna på finns det inställningar under Systemet/Inställningar/Standardkonton. Dessa är vid leverans av systemet inställda på de konton som används enligt BAS2007.
För de Specterkunder som använder DIBS och Klarna sker detta automatiskt, och kostnaderna summeras och bokförs också med automatik.
Om det är något som är oklart, kontakta supporten, de hjälper dig gärna .
/Lennart
Specter AB1 juli, 2011 kl. 13:55 #124250specterabDeltagareEftersom inlägget innehåller diverse påståenden som inte stämmer med hur vi arbetar tänkte jag informera hur vi ser på saken.
Det är tråkigt att Uzume känner att hon inte vill vara kund hos oss längre, och att hon känner sig illa behandlad. Vad vi framför allt tycker är synd är att det tog så lång tid för kunden att få svaret, vilket vi beklagar.
Vad gäller uppsägning så har vi ingen regel om att den måste vara på papper, ett mail fungerar bra. Och det är naturligtvis så att det är när uppsägningen ankommer till oss, inte när vi öppnar det.
Om man väljer att skicka på papper och postar ett brev samma dag som uppsägningstiden går ut är det inte ok, brevet ska vara framme hos oss sista dagen på uppsägningstiden. Om man mailar är fördröjningen noll, varför det inte blir någon diskussion om datum.
Vi tillämpar en månads uppsägningstid, vilket i realiteten innebär att när fakturan sänds ut för kommande kvartal har uppsägningstiden gått ut.
Händelseföljden i detta ärende:
Vi sände via e-post en kvartalsfaktura till kunden, Uzume.
Några timmar senare kommer ett svar från kunden, där denna svarat i fakturamailet att en uppsägning är insänd på papper, och att den bör komma in samma dag per brev.
Vi har ännu idag, 1/7, inte fått någon uppsägning på papper, därmed ser vi svarsmailet på fakturan som en sent inkommen uppsägning.
Vår handläggare svarade på mailet nästan en månad senare, ett dröjsmål vilket jag som sagt beklagar. Hon svarade att vi tagit emot uppsägningen och att den faktura som fanns i mailet från början kvarstår att betala. Hon avslutar med att hälsa Uzume en trevlig sommar.
Uzume svarar att hon tycker det är konstigt att hennes uppsägning på papper inte kommit fram, och ifrågasätter varför vi inte svarat henne i ärendet. Hon begär samtidigt att få en ny kopia på fakturan för att kunna betala den.
Eftersom det verkar finnas viss oklarhet väljer vår handläggare att hellre fria än fälla och helt kreditera fakturan, mailar kreditfakturan och önskar Uzume åter igen en toppensommar.
Efter detta läser en av kollegorna inlägget på ehandel.se, när vi krediterat och gjort klar ärendet från vår sida. Troligen har Uzume skrivit inlägget ungefär samtidigt som vi skrev kreditfakturan.
Vari det ”luriga” som Uzume upprepade gånger beskyller oss för ligger i detta beteende är upp till var och en att bedöma.
Vi ser ibland att man i stället för att kontakta vår support och fråga hur en funktion fungerar skriver ett inlägg på ett forum, ofta löses frågeställningar och problem snabbare om man kontaktar oss direkt.
Trevlig Sommar!
Med vänliga hälsningar
Lennart Samsson
VD Specter AB14 juni, 2011 kl. 14:28 #123705specterabDeltagareKan bara hålla med Stefano på Jetshop, jag beklagar att missförstånd och oklarheter givit dig bekymmer, och något vi naturligtvis tar med oss i vårt arbete framöver.
Vill bara förtydliga vad Klarnaintegrationen i Specter gör, av det ovanstående kan det tolkas som att det är en förutsättning för att integrationen webbshop – Specter ska fungera.
Specters Klarnaintegration innebär att användaren normalt inte behöver använda sig av Klarnas adminpanel, Specter gör det arbetet för dig. Vid utleverans från Specter aktiveras fakturan automatiskt och visas klar för utskrift på bildskärmen, och vid utbetalning av pengarna från Klarna gör systemet automatiskt en avprickning av alla fakturorna, sätter dem till betalda samt summerar och bokför alla Klarnas kostnader.
Detta är normalt ett relativt tidskrävande arbete, som dessutom blir ”strömlinjeformat ” i det övriga ekonomiflödet genom integrationen. Inga extrakontering behöver göras manuellt etc. Även med bara 10 Klarnafakturor i månaden bör man spara tid värd månadskostnaden.
Hör gärna av dig Sofia till oss om det är något mer du funderar över.
Med vänliga hälsningar,
Lennart Samsson
VD Specter AB25 mars, 2011 kl. 15:25 #120976specterabDeltagareVi har haft kontakt med vparts.se och har en diskussion med dem om hur deras specifika flöden ser ut, för att räta ut frågeställningar och problem. Vad gäller Zabler/Peters fråga ovan kan jag säga att det inte är sådant som berör din butik.
Det kommer hela tiden nya funktioner i vårt affärssystem, allt för att göra livet för framför allt e-handlare så enkelt som möjligt.
/Lennart
-
FörfattareInlägg