Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
8 juli, 2014 kl. 17:09 #175392SPDDeltagare
@SPD 78200 wrote:
Det där lät ju jättebra, är det okej om jag lånar lite av det?
Vet du om det finns någon bra mall man kan använda sig av för resten av egenkontrollen, eller några exempel man kan titta på för inspiration, på fullständiga egenkontroller?hittade denna PDF på livsmedelverkets hemsida:
Branschriktlinjer – Servicehandeln – säker matFanns en massa nyttig läsning där, sen vet jag inte om webshoppen räknas som en servicehandel direkt, men man kunde iaf bygga upp sin egenkontroll baserat på konsumentförpackade livsmedel/torrvaror och det stämmer ju helt in på oss.
8 juli, 2014 kl. 12:20 #175387SPDDeltagare@Emilll 78202 wrote:
Ja men det är en statligt ägd organisation, det finns inget som heter logiskt med den. Som sagt, vi har försökt bestrida detta men utan resultalt, vi ska betala och de som skickar ska betala. Dock gör de inga inspektioner från på oss utan endast på vårt logistikföretag.
Vi kör ett privatkonto på oderland förresten. Fungerar suveränt.
Hade one.com för en månad sen, responstider på ca 3-4 sekunder. nu under sekunden.
Hehe du har så rätt, logik är ju inte det första ordet man förknippar med staten direkt.
Det var bra att ni bestred det, synd att det inte gav något bara.Okej, ja det är nog privat vi tänker välja också.
För oss pendlar det mellan 2-3 sek i responstid men ibland så högt som 15 sek (!!) innan servern svarar.
Det är INTE okej!
Snackade med supporten och det löste sig, i 2 dar, nu är den lika opålitlig igen, snabb ena gången, jättelångsam den andra.
Har tröttnat på detta nu och kommer att byta så snart som möjligt.Är det någon uppsägningstid eller nåt på one?
Fixar oderland flytten i samband med att man beställer?
Såg att det stod som ett alternativ ”Överför en domän från annan registrar” när man ska beställa.
Är det det man ska välja då?8 juli, 2014 kl. 09:00 #175383SPDDeltagare@Abbesnabb 78196 wrote:
Köper du från svenska grossister så ska godiset i princip vara märkt på svenska. Annars får du översätta själv och märka (vi använder etiketter på ark som vi skriver ut och klistrar på). Viktigt att vara noggrann här eftersom du får ansvaret för den svenska märkningen (tänk på att allergiker kan dö om du märker fel). Det som kan vara bra att ha koll på när det gäller godis är de så kallade azofärgämnena. De är inte förbjudna men livsmedel som innehåller dessa måste märkas med texten ”Kan ha negativ effekt på barns beteende och koncentration”.
Här är höjdpunkterna ur vårt program för egenkontroll:
Generellt tillämpas egenkontroll enligt princip faroanalys och kritiska styrpunkter (HACCP).God hygien observeras i lagret, utrymmet städas regelbundet och kontrolleras för allmän hygien och skadedjur.
Märkning kontrolleras vid ankomst.
Förbrukat förpackningsmaterial källsorteras vid närmaste miljöstation.
Spårbarhet finns genom att inköp och försäljning dokumenteras.
Åtgärder som vidtagits vid eventuella brister dokumenteras skriftligt och sparas tillgängligt på platsen i minst två år.
Rutinerna för egenkontroll revideras löpande. Intervallet för revision för dock ej överskrida två år.
Ansvarig för egenkontroll på plats.
Ja, vi kommer mestadels att beställa från England, så det blir nog till att märka själv på majoriteten av godiset. Har bett leverantören om en ingrediensförteckning på det godiset vi med all säkerhet vet att vi kommer att sälja om vi blir godkända. Så kan man se, nu innan inköp, hur pass krångligt det kommer att vara att översätta dem.
Det där lät ju jättebra, är det okej om jag lånar lite av det?
Vet du om det finns någon bra mall man kan använda sig av för resten av egenkontrollen, eller några exempel man kan titta på för inspiration, på fullständiga egenkontroller?7 juli, 2014 kl. 15:51 #175373SPDDeltagare@Abbesnabb 78178 wrote:
Inte så blodigt när det gäller godis i förpackning. I princip är det rent på hyllorna som gäller. Visst är de nitiska men de är också byråkrater i ordets ursprungliga bemärkelse vilket innebär att det ska vara lika för alla och att det inte finns några sadistiska inslag. Sedan kanske de klankar ner eller snarare ser förbättringsmöjligheter men det behöver inte betyda att du blir utan tillstånd.
Tror inte du behöver vara mer specifik om din städning annat än att den är regelbunden och att extra städning sker vid behov. Det viktiga är att du har rutiner och att det finns rutiner för förbättring, att lära sig av eventuella misstag.
Det är bara de delar som är berörda av livsmedelshantering som insynas, alltså inte kontor och liknande.
Okej, tusen tack för dina utförliga svar, du har gett mig hoppet åter!
Nej, jag har inget emot att de kommer med synpunkter och förslag (bara jag får mitt tillstånd!), det finns ju alltid plats för förbättringar och en del kan ibland vara svåra att se själv, även fast de verkar solklara i efterhand.
Det skulle ju bara vara så himla surt att punga ut den summan för att sen bli nekad, behöva bygga om och sen behöva betala dem en gång till för en ny inspektion.
PLUS att man då har massa godis liggandes som man inte kan sälja…fast iofs så har man ju något att tröstäta på då.Ska iallafall läsa på lite mer ang. egen svensk märkning (som hon menade på la mig i en högre riskgrupp) och egenkontroll innan jag tar steget att skicka in registreringsansökan.
7 juli, 2014 kl. 11:48 #175360SPDDeltagare@Abbesnabb 78171 wrote:
Ja, lokalen ska vara insynad när du säljer livsmedel (till vilket godis räknas). Kommunen har en avdelning som sköter det (miljö- och hälsokontoret i min kommun). Beroende på vilken typ av livsmedel du säljer så hamnar du i olika klasser. Förpackat godis räknas som lågrisk så då hamnar du i en klass där kraven och avgifterna inte är så höga. Vi som säljer förpackade torrvaror, inget färskt och inget som kräver kyl- eller frys har enkla IKEA-hyllor i källaren och det fungerar för kommunens kontrollanter utan anmärkningar. Ska vara lätt att hålla rent bara och så behövs rutiner och spårbarhet som någon nämner tidigare.
Okej, det låter lovande då vi också har lager i källaren. Dock är källaren ett gammalt garage = betongbunker med igenmurad golvbrunn. Tätt är det nog, men det är varken slätt eller lätt att göra rent. Men hyllorna (också ikea hyllor ) är ju lätta att hålla rena. Plus att godiset inte kommer ligga direkt på hyllan heller, kommer ligga i lådor. Men det känns ju inte super, jag är helt säker på att de inte kommer att godkänna det, även fast det inte är hälsofarligt öht.
Man har ju hört att de brukar va rätt nitiska och klanka ner på minsta lilla grej.Avgiften, sa hon på kommunen, var 750kr per timme vid inspektion och jag fattade det som att det även var den årliga kostnaden. Och vårt lilla lager lär ju knappast ta mer än en timme att gå igenom (plus allt runtom, egenkontroll, märkning osv).
Vilka rutiner bör finnas med när man handskas med förpackade torrvaror?
Jag kan inte direkt komma på något mer som behövs, än att man kollar datumen och ser efter så ingen påse är trasig eller att godiset ser ofräscht ut.
Och regelbunden städning då….men hur ofta? 1 gång per dag/vecka/månad?Vid inspektion, kollar de bara på lokalen där livsmedlet finns eller blir det inspektion av alla företagets lokaler, kontor och sånt med?
6 juli, 2014 kl. 09:19 #175353SPDDeltagare@Joel 78161 wrote:
Jag glömde tacka för alla svar och ber därför att få göra det nu istället! Superschyst och bra feedback. Vi valde i alla fall att gå vidare med att implementera beställningsvaror i vår plattform och resultatet så här två månader senare är över all förväntan.
Exempelvis fick vi under juni månad hela 270 förhandsbeställningar till ett värde av 171 982 kr ex moms. Det motsvarar 6,8% av vår totala omsättning under samma period.
Nu vet vi ju inte hur många av dessa kunder som hade handlat ändå men helt klart är att detta har haft en positiv inverkan på vår omsättning och i längden resultat. Det innebär även en klart bättre service jämt emot våra storkunder som har möjlighet att beställa stora antal av en produkt direkt på hemsidan, utan att behöva kontakta oss först.
Ställer en motfråga, hur har ni löst det hela, från beställning till leverans?
Beställer ni från leverantören så fort en beställning kommit in i er shop, eller samlar ni på er några beställningar och beställer från leverantören 1 dag i veckan eller liknande?Hade vart ett smidigt sätt att utöka utbudet i shoppen, utan att behöva köpa hem tonvis av produkter som inte säljer och bara tar plats på lagret! För det är ju det som kostar i början, att fylla shoppen.
Kruxet är dock att våra leverantörer inte finns i Sverige och därmed har ca 1 veckas leveranstid plus att frakten är rätt dyr.5 juli, 2014 kl. 16:06 #175343SPDDeltagare@banane 78145 wrote:
Tror inte du skall leta efter ett i samma prisklass. Jag kan varmt rekommendera Oderland som fungerat väldigt bra för mig inklusive supporten som jag vill ge en extra stjärna.
@Nicklas 78150 wrote:
Jag kör vanligt webbhotell på Oderland och det funkar kanon snabbt och stabilt, tillräckligt snabbt för att köra Prestashop på vilket är slött att köra på Binero och Loopia.
Mjo, det var ju inte så farligt mycket dyrare, deras webhotell.
Skulle privatpaketet funka (till en början iaf) att köra prestashop på?
Jag har ju både den svenska shoppen och den internationella, så de måste ju dela utrymmet och prestandan med varann antar jag.
Fattar inte riktigt det med trafik/mån 500gb, hur många besök är det ungefär? Lär ju bero på hur ”tung” sida man har, men snackar vi 20 pers eller 200?Tänkte på det med godiset, som jag förstått det måste lokalen vara ”tät, slät och lätt att göra ren” som hon sa på telefon.
Skulle man då kunna bygga som ett litet skafferi typ, 4 väggar upp till taket, typ 1×1 meter eller nåt, kakla hela skiten och fixa en fin hylla som godispåsarna kan ligga på? Dörren kommer då enbart öppnas vid städning och när kund köper godiset, alltså ingen korskontaminering osv. Det hade ju vart en smidig lösning istället för att bygga om hela lagret iaf!
Om det nu är så petnoga menar jag…4 juli, 2014 kl. 15:32 #175330SPDDeltagare@Emilll 78136 wrote:
Vi säljer ju BBQ såser på vår sida, vi har ett 3PL företag som sköter vår logistik, men vi fick fortfarande betala 1000kr för att vi är livsmedels ”mäklare” som de kallar det.. förstår att vår 3PL partner måste ha det, men inte vi som är i närheten av produkterna..
Så jag kan tippa på att det gäller alla företag, även om det är reklamgodis.. men tror inte livsmedelsverket har koll på vilka som har det bara..
P.s. tycker också sidan var snygg, men gud vad slö den var? vad har du för webbhotell?
Men då blir det ju dubbelt betalt för samma varor om er partner redan betalar för det, det låter ju mycket konstigt.
Ja, du har säkert rätt…
Det låter bara som sånt slöseri med tid och pengar att de ska skicka hit någon/några som ska inspektera lokalen där vi tänkt förvara dem.
Okej om man ska hantera livsmedlet på något sätt, men när det bara ska ligga i sin orginalförpackning, innuti en wellåda tills det säljs, så förstår jag inte varför en inspektion är nödvändig. Att registrera sig och betala en tusenlapp hade vart helt okej, det är själva inspektionen jag stör mig på.
Det är ju lagom kul om de inte godkänner lokalen, då var det ju verkligen pengar i sjön.Tackar! Ja jag vet, har krånglat jättemycket de senaste dagarna! Har i dagsläget One, har funkat skitbra i alla år förutom på senaste tiden. Men har inte hittat något annat hotell i samma prisklass, några tips?
4 juli, 2014 kl. 11:34 #175323SPDDeltagare@eternalsunshine 78126 wrote:
Off topic// Riktigt fin design på hemsidan SPD!
Tusen tack! Va kul att höra!
100% hemmabygge hehe4 juli, 2014 kl. 11:33 #175322SPDDeltagareJa, precis så fattade jag det också när jag läste om det. Att inspektion enbart gällde livsmedelsföretag som hanterade ”animaliska produkter” eller vad det hette, alltså rått kött och sånt förstod jag det som.
Om man inte hanterade detta så skulle man bara behöva registrera sig, inspektion var inte nödvändigt.
Men enligt henne jag pratade med var det alltså inte så.Man kanske ska ta ett samtal till livsmedelsverket och fråga också?
-
FörfattareInlägg