Det är kul med ett företag som Klarna som lyckats växa så mycket. Men de tar betalt baserat på försäljning. Det är givetvis positivt med en ökad försäljning som Klarna försöker lyfta fram. Vad många e-handlare verkar missa är att Klarnas avgifter är på hela köpebeloppet inklusive eventuella fakturaavgifter och moms.
3% i avgift innebär inte 3% avdrag på en e-handlares marginal. Det är även 3% på momsen och 3% på eventuella fakturaavgifter. Klarna tar ju risken för hela köpebeloppet så detta är ju ganska logiskt. Men i slutändan kan det då bli 5% marginal som man avstår för en order beroende på vad du har för ordervärden.
Det kan vara lätt att bli blind och tycka att det är bra så länge en tjänst leder till ökad försäljning. Men det finns även fallgropar med affärsupplägg där man betalar både för försäljning och kapar sin egna marginal. D.v.s du betalar för att få ”högre” försäljning + att du kapar dina marginaler. Något jag fick lära mig i ekonomistyrning på universitetet var att sänka sina marginaler är det sämsta man kan göra då de slår negativt mot alla nyckeltal i företaget.
En ökad konvertering behöver nödvändigtvis inte betyda ökad intäkt på sista raden.