Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #172094
    Soffs
    Deltagare

    Normal marginal i branschen är betydligt lägre om man jobbar med andras varumärken. Importerar man själv no name är det förstås andra siffror men att då få ut 1400 netto för en jacka eller andra ytterkläder och på de volymerna i ett tufft segment som ytterkläder… nej. Det tror jag inte på. Då måste det vara rejält unikt och skickligt paketerat.

    #172091
    Soffs
    Deltagare

    Jag gissar på att detta är automatiserade annonser skapade av företaget Keycrunch. Har för mig att de har ICA som kund och jag känner igen formatet.

    #171173
    Soffs
    Deltagare

    @Runns.se 73096 wrote:

    Nu funkar din sida bra iallafall… :-)

    Ja just nu känns det bättre :-) . Den brukar balla ur runt 22 så vi får se.

    #171168
    Soffs
    Deltagare

    Nu har det gått ytterligare några dagar och det har blivit marginellt bättre men fortfarande på tok för dåligt. Jag tycker inte vi har några enorma mängder trafiken ändå men (med risk för att framstå som totalt okunnig – jag har en hyrklösning av en anledning) kanske är det väl kanske trafiken till kollektivet av shoppar som servern inte klarar av?

    Jag tvekar inför varje ny avtalsperiod och jag ska ha shoppen kvar hos Jetshop men efter att ha lagt mer en del pengar och tid, framför allt, är det inte bara att slänga arbetet över bord och gå till någon annan men detta är sannolikt droppen.

    #171121
    Soffs
    Deltagare

    @danielandersson 73024 wrote:

    Jag tycker du förväntar dig otroligt mycket när du tycker att en ebutiksleverantör ska vara medveten om att jul inträffar VARJE år!

    De sitter säkert i sitt rum och programmerar, har inte ens en almanacka i närheten. Säkert inte ens en städare som kan säga ”god jul” för att påminna dem om detta.

    Ha ha… jag vet – mina förväntningar är helt uppåt väggarna. Vad tänkte jag på?

    Skämt åsido – inom kort blev tydligen idag så nu ska det fungera. Ser med skräckblandad förtjusning fram emot i afton.

    #171069
    Soffs
    Deltagare

    Idag har jag fått återkoppling från en account manager på Klarna som uppenbarligen har läst här och inte bara fått instruktion från butikssupporten igår kväll om att ringa mig. Även om jag är glad över utgången kan jag inte låta bli att undra om det var skrivandet här som ledde till utgången och att jag hade blivit överkörd i annat fall.

    Nu i efterhand vet jag inte om jag egentligen fick svar på något så jag hoppas ändå att Klarna-Fredrik kan återkomma med ett svar som är generellt och inte rör just min situation. I vårt fall slutade det nu med att ordern nu är godkänd, kunden får varan, Klarna tar min första fraktkostnad och jag betalar mina kostnader för deras tjänster i vanlig ordning. Hela problemet blev en icke-fråga just i detta fall. Tack för det! Dock kom jag av mig avseende sakfrågan så den är fortfarande ett frågetecken.

    Det lilla jag kan bidraga med: Man ska inte behöva jaga bilen. Det inser jag också men jag trodde mig göra något bra för Klarna och för alla e-handlare som arbetar mot att stävja bedrägerier nu när jag faktiskt kunde. Jag vill inte behöva betala Klarna för att jag reducerar problem åt dem. Som biz säger – om ordern får gå och kunden hinner få ut sitt paket är det Klarnas problem. Incitament att gå den extra milen saknas för handlaren med nuvarande lösning.

    Säkerhetsavdelningen arbetar inte på helgen och därför kommer stoppandet sent. Ok – men om man väljer att inte bemanna något så vitalt som säkerhetsavdelningen på ett kreditgivningsföretag med transaktioner dygnet runt får man nog acceptera konsekvenserna av att återkalla sent. Vi jobbar på helgen och vi måste jobba på helgen för att hinna packa alla mypack till upphämtningen på måndag förmiddag och det innefattar även att aktivera fakturan som läggs i paketet. Jag vet inte hur vi skulle arbeta annars. Detta skulle denna account manager föra fram och det är bra.

    Annars var det en trevlig account manager som flera gånger påpekade att det inte skulle behöva gå till så här men nu i efterhand är jag inte riktigt säker på i vilka delar – om det gällde det sena återkallandet, att ordern inte borde ha blivit stoppad, att jag fick hämta paketet på bilen eller att jag åkte på avgifter. Min gissning är de tre första.

    Tacksam för klargörande från Fredrik.

    #170221
    Soffs
    Deltagare

    Återbetalningen följer en tabell med intervall så återbetalningen blir som mest 17,5%.

    För oss är det främst att det är så etablerat och att vår administration är minimal. Talongen fylls i online och skrivs ut. Global Blue sparar alla dokument åt oss och skickar faktura.. Det är enkelt för kunden och kunden vet att den utan krångel får tillbaka en del av pengarna vid utresa.

    Nu har vi rätt många sådana köp i butiken då vi ligger på gågata som invaderas av turister under sommarhalvåret så femhundringen är hemräknad sedan länge. Jag hade nog kört i egen regi om jag bara hade haft webshoppen. Största problemet som jag ser det är att verifiera korrektheten i inskickade tulldokument. Vi fick ett från grönland en gång, oanmält, och vi valde att inte återbetala. Det var en skrynklig pappersbit med en stämpel.

    #170176
    Soffs
    Deltagare

    @GregerA 71944 wrote:

    Jag har ingen egen erfarenhet, men det vanligaste är nog att butiken ansluter sig till Tax Free Shopping Global Blue. De brukar ha en utbetalningslucka på de större flygplatserna, så kunden kan få momsen utbetald direkt efter han passerat tullen.

    Nu är det nog inte gratis för handlaren, utan de tar en provision om jag inte minns fel.

    Det finns nog något ytterligare företag som erbjuder en liknande tjänst.

    Nu har vi även fysisk butik och har Global Blue av den anledningen och utöver anslutningsavgiften på 500 kr betalar inte handlaren något. Avgiften tas ut av kunden så återbetalningen blir upp till 17,5%.

    Vi har häftat talongen på fakturan när vi har haft kunder som beställt när de har varit i Sverige och vill ta med hem. Extra vanligt så här års då många utlandsbosatta svenskar är hemma och firar jul.

    #154678
    Soffs
    Deltagare

    Vi har det inte men jag handlar rätt friskt i många barnbutiker och där har jag sett att det erbjuds och då i regel kostnadsfritt. Jag blir lika fascinerad varje gång :-) .

    #154589
    Soffs
    Deltagare

    @GregerA 54747 wrote:

    Inte helt lyckat kanske … :rolleyes:

    … samtidigt är det trist med alla okunniga kommentarer på FB. Det finns inget som tvingar säljaren att acceptera en inkommen order, så det är helt i sin ordning att makulera felaktiga ordrar. Folk kan klaga hos Konsumentverket hur mycket de vill – men de har ingenting att hämta där.

    Nä, det borde vara mer avtalsrätt i grundkolan ;)

    Ja, den där lilla detaljer om uppenbara prisfel verkar ha gått folk förbi, likaså innebörden av sk ”falsk marknadsföring”.

    Sedan kan jag till viss del hålla med om att man nog borde ha stängt av möjligheten att handla medan man löste problemet eller i alla fall ha påtalat på sidan att man hade problem så hade kritiken kanske varit lite lindrigare.

    Å andra sidan lade jag ut info om att Klarna inte funkade idag, både i kassan och på startsidan men ändå kom det både en hög mail och telefonsamtal om detta idag så det är ju inte riktigt så att kunderna ser informationen man försöker ge…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 48 totalt)