Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2011 kl. 16:59 #118153simonDeltagare
Japp och vårt system och massa annat kul Allt är nytt!
19 januari, 2011 kl. 16:49 #118106simonDeltagare18 januari, 2011 kl. 14:23 #118043simonDeltagareHejsan
NR1 .Hur stort värde har en www adress för att hamna högt upp på google
tex min butik heter nu merattityd.se så söker någon på en av mina produkter tex plånböker online så säger adressen inget men om den istället hade haft namnet planbokeronline.se hade jag då per automatik hamnat högst upp pga det specifika namnet ?.Att du hamnar högst upp kan du inte räkna med. Däremot så ökar dina chanser för en bättre placering på google om du har domännamnet ”planbockeronline.se” och sökordet är ”plånböcker online”. SEO handlar inte bara om domännamnet utan om hur relevant ditt innehåll är till sökordet, hur många inlänkningar du har samt hur bra optimerad sidan är.
NR2. Om nu namnet skulle ha betydelse har då det starkare kraft om det är direkt in på websidan eller är det samma om det länkar in till min sida.
Det beror på vilka sökord dina sidor är optimerade för. Exempelvis: planbockeronline.se/vaskor/ för sökordet ”väskor” och landningssidan planbockeronline.se för ”plånböcker” och ”plånböcker online”.
nr3.Vad säger lagen om att tex att ta ett varumärke som armani och ta adressen armaniplanbokeronline.se och länka till min sida får jag det eller är det varumärkesintrång på webadress eller vad ?.
Det är varumärkesintrång om du inte är återförsäljare av armani plånböcker och fått tillstånd att använda deras namn i din marknadsföring. Många som skiter i detta dock
Lycka till!
Hojta om du har fler frågor.17 januari, 2011 kl. 08:58 #117986simonDeltagareHej uvve.
Sociala medier är ett utmärkt sätt att få fler besökare till din webbutik!
Här kommer lite tips:1. Kom på ett länkbete
Skapa en kampanjsida med exempelvis en tävling eller något kul inom din bransch som andra finner intressanta och gärna delar med sig av. Låt kampanjen vara beroende av facebook / twitter för att kommentera, tycka till eller ta del av kampanjen. Lägg in like-knappar, twitter-knappar osv.På detta sätt pushar du dem till delning och om kampanjen är av värde för din målgrupp så kommer detta att ge resultat.
2. Intern facebooklänkning
På Startabutik får vi ofta frågor kring hur man marknadsför sig på facebook. Facebook är ett väldigt bra verktyg för företag när det kommer till PR och marknadsföring men kräver tid och engagemang.Om du inte har så många vänner så försök delta i diskussionsgrupper inom din bransch och lär känna folk. Om du inte orkar lära känna folk så skapa en sida till ditt företag och gå ut med interna facebbookannonser (annonser som länkas till din facebooksida).
3. Twitter är enklare
Twitter är ett mer öppet socialt nätverk där man snabbt kan skaffa sig många vänner/followers. Som med alla sociala medier så handlar det om att kommunicera och dela värdefull information, inte spamma. Dela länkar, nyheter, tips inom din bransch och engagera dig i andra! Gör du det så kommer andra att engagera sig i dig. Personligt säljer alltid mer!4. Get personal!
Om det funkar för din bransch så lägg upp filmer på Youtube. Låt folk få lära känna dig och ditt företag! Gör inspirerande videos där du berättar om dig själv, ditt företag och låt folk få komma med ”bakom kulisserna”. Gör filmer med tips, analyser, guider, resor och allt du kan komma på . Dela sedan dina filmer genom din webbutik och såklart facebook och twitter. Låt folk få lära känna dig!! Get personal…5. Om du inte gillar sociala medier..
Gillar du inte sociala medier så kör adwords Men det kostar lite och är absolut inte lika roligt som att snacka med folk!!Lycka till.
Hoppas detta gav något.15 januari, 2011 kl. 12:53 #117943simonDeltagarebebetteronline gör ett bra jobb
12 januari, 2011 kl. 18:14 #117830simonDeltagareHej Niclas.
Här kommer lite förslag på förbättringar när det kommer till designen och webbutiken som helhet med syfte att öka konverteringen.
Bakgrunden
Anser att det röda och svarta i toppen/footern tar över för mycket och gör sidan mer rörig. Ser hellre att du tar bort det och behåller bakgrunden grå för att göra allt något renare. Svart och röd är färger som drar uppmärksamhet. Du vill att uppmärksamheten skall riktas mot ditt innehåll/dina produkter ej toppen/footern.Generella färger
Att hålla sig till 2-3 färger är alltid bra när man bygger upp grunden av en sida. Det har du lyckats bra med! Innehållet bör dock variera sig i färg och form för att skapa liv i sidan. ”Nu kör vi”-boxen på startsidan skulle jag gärna se ha en annan färg än röd/svart för att dra mer uppmärksamhet till boxen.Logotypen
Tycker ”B” ser ut som en ”3” . Personligen skulle jag gjort den något renare med någon illustration av ett batteri eller dylikt.Fler ”förtroendeboxar”
In med fler ”förtroendeboxar” på sidan. Förtroende skapar trygghet och trygghet genererar köp. Exempel på frågor dina ”förtroendeboxar” kan ge svar på: ”Hur snabbt får jag mina varor?”, ”Är frakten gratis eller inte?”, ”Vilka står bakom företaget?”, ”Hur enkelt kan jag få support på mina köp?”, ”Kan jag dela upp betalningen?” osv…Skapa alltså informationsboxar där du svarar på frågor som rör kundens trygghet.
Köp-knappen
Hela din webbutiks syfte kretsar kring denna knapp. Du vill att besökarna ska köpa, du vill att besökarna ska klicka! Gör knappen tydlig och särskilj gärna knappen från resten av sidan i färg/form. Därav så förklarar du för besökaren hur han/hon tar sig vidare och deras uppmärksamhet läggs på rätt ställe. Gör knappen Grön och gärna lite större så ska du få se på grejer! Detsamma gäller ”Kassan” knappen…Priset
Förtydliga gärna hur priset presenteras. Priset är ju nästan alltid den främsta anledningen till köp. Därför bör det alltid vara tydligt presenterat. Tips: Större text, annat färgval.Kassan
När det kommer till kassan så rekommenderar jag att du inför en ”Snabbkassa”.
Batterier är ju mindre produkter så steget till att genomföra ett köp borde vara enkelt och kort. Tänk på saken!För övrigt gillar jag ditt koncept och din idé.
Lycka till, hoppas jag kunde bidra med något12 januari, 2011 kl. 16:55 #117828simonDeltagareEnligt mig så är det bästa sättet att klättra på sökmotorerna att bygga länkkraft långsiktigt.
För google handlar det endast om relevans så försök hitta sidor som du kan förknippa din verksamhet med.
– Börja nätverka, lär känna folk inom din bransch och få dem att vilja länka till dig / byt länkar med varandra.
– Undvik alla länkfarmar (enligt mitt tycke) om något så försök hitta nischade länkkataloger som google anser leverera värde.
– Försök kom med i tidningen12 januari, 2011 kl. 16:17 #117829simonDeltagareÄr det krav från huvudleverantören att ditt företag/sida måste gå under samma namn? och skall du endast sälja produkter från denna leverantör?
Om du endast ska sälja produkter från denna leverantör så kan det vara en fördel att gå under samma namn. Det beror lite på hur inarbetad produkten och varumärket är.
Personligen anser jag alltid att det är bättre att inte vara bunden till leverantörer eftersom man aldrig vet vad som händer i framtiden ..
Lycka till!
/S -
FörfattareInlägg