Forumsvar skapade

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #154718
    Showmybuy
    Deltagare

    Showmybuy tar betalt för klick från kundens nätverk som ser posten – klick som leder direkt till den publicerade produktens sida i e-handlarens butik. Priset är mycket konkurrenskraftigt jämfört med traditionella annonsplattformar, vare sig de är klickbaserade eller visningsbaserade. Givetvis blir varje klick billigare om man investerar i en större klickpott.

    En stor skillnad vi kan se är att klicken är högkvalitativa, eftersom de i regel kommer från en attraktiv målgrupp – kundens nätverk – som dessutom ofta är nyfikna på vad kunden har köpt.

    Trygghet: Vi har ett skydd så att man inte betalar för flera klick från samma person/ip-adress, samt även ett klicktak, dvs ett specificerat maxpris för en och samma post oavsett hur många som klickar. Alla besökare efter att klicktaket har uppnåtts är ”gratis” besökare. Inga negativa överraskningar.

    Den exakta prislistan, som publiceras inom kort, kan man ta del av när man anmält sig som intressent, eller för en kostnadsfri testperiod – utan vidare krav.

    Vi är alltid under utveckling, och överväger även andra kompletterande betalningsmodeller framöver, beroende på hur marknaden utvecklar sig.

    Hoppas att det gav en bra bild. Välkommen att ta kontakt eller anmäl dig för mer info.

    #154618
    Showmybuy
    Deltagare

    Fullständig njutning att ta del av denna tråd och kul att så många är intresserade! Känner att koncepten blandas ihop ibland och vill ta tillfället att berätta vad Showmybuy bidrar med och varför social shopping och betalning med social currency är så smart för e-handlare.

    Vi ser det som att alla individer har ett marknadsföringsvärde på de sociala medierna, precis som de har i riktiga livet. En väns smakråd om ett par jeans, eller en rekommendation om den bästa skruvdragaren är mycket värt. Både för vännen som tar emot rådet, och självklart för företaget som drar nytta av det. Dessutom är vi människor rätt nyfikna på vad våra vänner handlar. Men fram till nu har det inte gått att systematiskt dra nytta av det. Sociala medierna är som våra förlängda fikarum eller vardagsrum. Här diskuteras personliga intressen och personliga händelser, men även större sammanhang. Interaktionen är hög. Och traditionell marknadsföring har visat sig mindre effektiv här än på många andra ställen på nätet, sannolikt pga hög interaktion och känslan av en privatare sfär som gör en mindre mottaglig för reklam.

    E-handlaren vill såklart synas, märkas och finnas till i den mest värdefulla platsen på nätet: I den personliga dialogen bland potentiella konsumenter. Konsumenten känner också ofta till sitt värde som marknadsföringskanal samtidigt som hon ej vill uppfattas som allt för säljande gentemot sina vänner.

    Vi tror att det är många faktorer som spelar in när man delar något med sina vänner, speciellt när man rekommenderar en vara eller tjänst: Kan jag gå i god för den här butiken? Vill jag att mina vänner ska se vad jag har köpt? Men även: kan jag få något tillbaka för att jag gör butiken en tjänst?

    Med Showmybuy köper e-handlaren alltså konsumenten som marknadsföringskanal och ger en ersättning i paritet med värdet på den ”reklamtjänsten”. Det är såklart upp till konsumenten att välja om han/hon vill visa köpet – där både ersättningen och konsumentens förhållande till butiken förmodligen spelar roll om Han/hon vill visa köpet eller ej. Men generellt, en vara/butik som man är nöjd med visar man såklart hellre upp.

    Beträffande känslan av ”spammighet” tror vi också att det är en stor skillnad i att visa upp något som man faktiskt köpt, och rekommenderar, jämfört med att dela rena reklambudskap a la ”25 % rabatt just nu!!!”. Om posten känns ”spammig”, kommer även färre att klicka. Vår erfarenhet visar att folk gärna visar vad de har köpt, och även gärna vill se vad vänner har köpt, medan de inte uppmärksammar mer reklamiga budskap från sina vänner. Därför visar vår tjänst enbart genomförda köp och vi rekommenderar inte att butiken visar loggor eller bilder i inlägget.

    Showmybuy erbjuder alltså följande:

    1) En möjlighet för ehandlarens kunder att visa sina köp för sina vänner – inte bara på facebook, utan även i andra sociala medier. Och till skillnad från att bara dela med like knapp eller liknande kan kunden få något värdefullt tillbaka för det. Rabatter, give aways, bonuspoäng, fri frakt. Handlaren kan i kontrollpanelen välja mellan många attraktiva erbjudanden som kan skräddarsys till sina kunder.

    2) E-handlaren får möjlighet att ställa motkrav på konsumenten. Ex: 10 vänner måste se vad du handlat för att belöningen till konsumenten skall betalas ut. På detta sätt går Showmybuy långt bortom gratiskuponger eftersom Showmybuy garanterar att konsumenten betalar sitt värde av affären innan premien betalas ut. Det blir i realiteten en handelsplats för social currency. Där både handlare och konsument blir vinnare.

    3) Genom att bara låta konsumenter visa sina faktiska köp, och lägga ut en post utifrån vad han/hon själv tycker, så ges ett bra grundvärde till konsumentens vänner genom att säga ”Butiken som min vän handlade i är värd sitt pris”. På så sätt behöver inte konsumenten ”sälja” butiken till sina vänner utan tillfredsställer bara nyfikenheten i umgängeskretsen.

    4) Sist, men inte minst, erbjuder Showmybuy, ett extremt lättanvänt och praktiskt verktyg, kontrollpanelen som du får tillgång till som inloggad butik med konto hos Showmybuy, för butikerna att göra snygga kampanjer allt efter säsong och belöningstyp, och givetvis så att erbjudandet till kunden stämmer perfekt in med butikens grafiska profil med färger, bilder, typsnitt etc.

    Jag hoppas att vi inte gått över någon gräns för forumet med det här inlägget. Vi vill inte marknadsföra Showmybuy i det här inlägget, utan bara försöka svara på de många frågorna som har dykt upp i tråden om oss. Vi tycker att det är superkul att många är nyfikna på oss och på andra möjligheter att marknadsföra sig på nya sätt i sociala medier. Kontakta oss mer än gärna om ni vill veta mer eller fortsätta diskussionen privat. Vi hörs!

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)