Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2014 kl. 07:42 #172399shanazariDeltagare
@Caarl 74520 wrote:
Någon som kopplat detta till WooCommerce som kan berätta hur de gick till väga?
Vi har inte gjort kopplingen mot just WooCommerce men det ser ut som att det finns en extension som löser det: http://www.woothemes.com/products/google-product-feed/
Mvh
Daniel Shanazari
Keywordio – Automated Search Advertising27 januari, 2014 kl. 15:42 #172386shanazariDeltagareDu nämner Google själv och även om dom inte har det upplägget rakt av så finns det varianter på det som liknar det du eftersöker. Ett konkret exempel är marknadsföring via Google Adwords där du har lite olika alternativ:
1. Annonsera på egen hand och försök uppnå en önskad ”kostnad per omvandling” genom optimering av kontot.
2. Anlita en partner som kan administrera och optimera kontot utifrån önskad kostnad per omvandling” eller önskad ”intäkt per spenderad krona”. Det finns partners ute på marknaden (inklusive oss på Keywordio.com) som arbetar med prestandabaserade modeller som liknar det du efterfrågar.
Kom gärna med feedback på om jag misstolkat din förfrågan.
24 januari, 2014 kl. 06:55 #172285shanazariDeltagare@Caarl 74381 wrote:
Ni som kommit igång med detta, hur ser resultaten ut? Någon nämnvärd trafik?
I genomsnitt ser vi väldigt goda resultat rent avkastningsmässigt även om volymerna fortfarande är relativt små.
23 januari, 2014 kl. 08:54 #172241shanazariDeltagare@SWE52 74279 wrote:
Jag fick info av adwords/merchant att det krävs att man skapar en egen feed till google shopping om man vill ha med alla sina produkter i databasen och dessutom med aktuellt lagersaldo, om man inte vill skapa en XL/txt enligt tidigare svar. Vi provade att skapa ett eget script/funktion för det och det fungerar bra, så nu matar vi ut ca 1500 artiklar med automatik som uppdateras flera ggr/dag.
Kul! Precis som du säger så är det smidigast att ha en produktfeed, exempelvis i XML format som är kopplat till butikssortimentet. Många e-handelsplattformar har idag redan färdiga funktioner för att skapa produktfeeds för exempelvis prisjämförelsesajter och jag hoppas och tror att de flesta större aktörer inom kort kommer att ha funktioner för att skapa anpassade produktfeeds för även Google Shopping.
Ett tips är att försöka skapa en produktfeed med så mycket information som möjligt utifrån Googles krav för att säkerställa en hög visningsandel. Detta gäller exempelvis hur man kategoriserar sina produkter utifrån Googles kategorisystem.
Ytterligare så är det också en god idé att i sitt Adwordsgränssnitt dela upp sin PLA kampanj mer granulärt än att sätta ett och samma bud för hela produktsortimentet. Är det väldigt mycket produkter i sortimentet så kan detta självklart vara knepigt att göra manuellt vilket är anledningen till att vi på Keywordio och en del andra aktörer arbetar med egenutvecklade mjukvaror för att lösa detta på större skala.
Mvh
Daniel Shanazari
Keywordio – Automated Search Advertising21 januari, 2014 kl. 20:47 #172170shanazariDeltagareEtt tips kan vara att använda verktyg som WORDOID – Creative Naming Service eller Merge Words – Combine keywords tool for SEO, PPC and link building för att hitta ett namn eller en kombination av ett namn som är tillgängligt.
Mvh
Daniel Shanazari
Keywordio – Automated Search Advertising21 januari, 2014 kl. 20:42 #172169shanazariDeltagareSvaret på frågor beror till mycket stor del på hur ert nuvarande konto ser ut. Om det exempelvis finns mer trafik på exakt dom sökorden ni i dagsläget annonserar för så är svaret ja, då skulle det i teorin räcka med att justera budgeten för att få in mer ordrar. Du kan enkelt se detta genom att analysera rapporten för visningsandel och där titta på siffran för exakt matchnings visningsandel i kombination med förlorad visningsandel beroende på budget.
I praktiken ser det ofta inte riktigt ut så då man ofta behöver expandera sitt sökordsförråd för att få in mer trafik och den nya trafiken från dom nya sökorden kan ha helt annorlunda egenskaper vad gäller omvandlingsfrekvens, relevans, köpkraft m.m.
Mvh
Daniel Shanazari
http://www.keywordio.com21 januari, 2014 kl. 20:19 #172167shanazariDeltagareAtt lyckas med PLA i Google Adwords kräver en del arbete. Du kan dela upp din PLA-kampanj i annonsgrupper utifrån kategorier, produkter och därefter i praktiken arbeta med det på liknande sätt som du arbetar med vanliga annonsgrupper och sökord. På följande länk: https://support.google.com/adwords/answer/2456103?hl=en så är det ganska bra beskrivet hur du delar upp din kampanj efter egna önskemål oavsett om det är på produktnivå, varumärkesnivå eller liknande.
På Keywordio arbetar vi på produktnivå, dvs att vi skapar en separat grupp för varje unik produkt och utifrån det kan vi arbeta mycket mer granulärt vad gäller budoptimering exempelvis. Genom att arbeta på det sättet ser vi generellt sätt väldigt goda resultat om än volymerna fortfarande inte motsvaras av det vi ser på det traditionella söknätverket i dagsläget.
Hoppas svaret var till någon hjälp då det är mitt första inlägg på forumet
Mvh
Daniel Shanazari
http://www.keywordio.com -
FörfattareInlägg