Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2017 kl. 13:25 #183216shakh2Deltagare
Hej Stefan72,
Jovisst har du rätt i att priserna inte skiljer sig väldigt mycket åt eller betyder massor om man har liten volym. Däremot om man tar priserna från Ehandels Edge erbjudande så kostar ett 1kg paket 48,33 kr inklusive drivmedelstillägg med DHL. Postnords ospårbara är om man kan lämna in 100 per sändning och använder sig av varubrev ekonomi 31,47 kr. Det finns ju även MTD med sitt spårbara som dock ”känns” som ospårbart för lägre kostnad.
Sedan handlar det förutom om volym även om vad man sänder som Dan påtalar. Är värdet högt vill man ju både ha skärp och hängslen.
Det vore intressant om man kunde finna Ehandelsstatistik över genomsnittsvikten på ett ehandelspaket. Visst är det är ett stort spann från Ehandlare till Ehandlare. Emellertid är det en bra väg att gå för att förstå flöde och hur leverantörer tänker. Jag har hört att genomsnittsvikten för varubrev ligger straxt under 500g, vet dock inte motsvarande för DHL.
Om man tror på genomsnittsvikten 500 gram för varubrev kan detta tyda på att många sänder ospårbart varubrev när de vet att det går in i en brevlåda och man sparar en dag i distribution då kunden inte behöver besöka ett utlämningsställe? Eller tänker jag fel där?
Berätta hur ni andra tänker så kanske vi kan få till lite diskussion, fläkt och kunskap.
3 februari, 2017 kl. 07:54 #183211shakh2DeltagareTack Dan!
Väldigt seriöst svar. Tror att denna frågeställning har många privata ehandlare ställt sig, kanske gnuggat sig i skallen lite för mycket och bränt onödig tid. Nu har vi en modell att utgå ifrån.
Mvh:Samir2 februari, 2017 kl. 19:53 #183205shakh2DeltagareHej Nicklas
Jag skall starta upp en ehandel både för utrikes och inrikes försäljning. Då jag tidigare arbetat med logistik är jag insatt i den delen. Jag fick information från Dhandel logistik dagen senast att eftersom det är tuffare att konkurrera med produkt endast, så har ehandlare de senaste åren haft som stor prioritet att sänka sina leveranskostnader. Fraktbolagen blir med och mer pressade och snart kan de inte gå lägre om de inte får till fler budbils delningar med ”konkurrerande” fraktbolag.
Då återstår att vad kan man göra själv för att påverka kostnaden. Det är mycket tal om snabbare leveranser med spårning som man kan följa i mobil. (budbee.se som exempel.) Det låter ju bra men om man inte tycker att spårbart är det viktigaste utan istället att hålla kostnaderna nere då är ospårbart ett alternativ.
Eftersom detta är ett forum för ehandel och denna del av forumet logistik, så tänkte jag att här finns kunskap. Det är dock inte säkert att den vill delas då de som kör ospårbart kanske är nöjda med vad de tycker är en konkurrensfördel?
Berätta gärna hur du ser på det.
-
FörfattareInlägg