Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2011 kl. 03:35 #119592rulecomDeltagare
Jag jobbar med nyhetsbrev och vi på RuleMailer levererar en lösning till ganska många e-handlare, så jag tänkte svara lite allmänt på dina frågor utifrån vår samlade erfarenhet.
Till att börja med finns det inga universalsvar, alla är olika och du måste hela tiden testa och åter testa!
1. Hur ofta skickar ni nyhetsbrev?
Det beror på hur relevant du är. Men mellan 1 gång i månaden till 1 gång i veckan är de absolut vanligaste intervallen.2. Vilken dag och tid skickar ni nyhetsbrev?
Den större delen av våra kunder mailar på eftermiddagen och oftast i slutet av veckan. Men testa olika tider och kom fram till vad som passar just dina kunder.3. Hur tänker ni när ni sätter rubriken för att få folk att öppna brevet?
Var superkonkret, tänk kvällstidningarnas förstasida. Ha ett tydligt ”call to action”.4. Hur utformar ni ert utskick?
Ca 95 % av våra kunder har en skräddarsydd mall som speglar butikens profil.5. Hur planerar ni in ett nyhetsbrev?
Var kreativ och relevant, och skicka riktade mail. Jag själv tar emot ganska många nyhetsbrev, och blir faktiskt förvånad hur dåliga svenska e-handlare är på att skicka riktade nyhetsbrev. Ni sitter inne på hela min orderhistorik, vet precis vad jag har handlat och framför allt inte handlat. Ändå skickas det samma gamla massutskick. Se till att varje kund får ett relevant mail och erbjudande.6. Hur skickar ni ert nyhetsbrev?
Med RuleMailer7. Hur stor procent öppnar ert nyhetsbrev?
Någon stans mellan 25-50 % ligger större delen av våra kunder på.8. Hur stor procent avregistrerar sig vid varje utskick?
0,1-0,2 %9. Övrigt.
Det är jätteviktigt att hela tiden testa och analysera nyhetsbrevet. T ex en av våra kunder la till en spotify -lista över vad de spelade på kontoret. Den länken blev så pass populär att de numera alltid har det med.Kör hårt!
/Sam, RuleMailer -
FörfattareInlägg