Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2013 kl. 11:26 #170236rougtubeDeltagare
Micke, mycket intressant. Ni gör det typ som en loggbok? Använder ni mall för avvikelserapport? Vad är de vanligaste orsakerna till att det blir en avvikelserapport?
1 juli, 2013 kl. 23:42 #165442rougtubeDeltagareOm Payson brustit i att uppfylla sina egna avtalsvillkor, t. ex genom 14 dagars tiden för ändring, tycker jag att ni som är drabbade ska gå ihop, anlita en jurist och kräva ersättning för avtalsbrott.
7 november, 2012 kl. 23:06 #155163rougtubeDeltagare@henrik 55375 wrote:
Hur har kunden bestridit? Att den inte fått varorna eller? Har du redan skickat till KFM så har du också betalt avgiften antar jag. Då kan du lika bra dra bestridandet till TR.
Beroende på hur insatt kunden är och vilken vana den har så har du trots allt väldigt stor chans att få till en tredskodom. Jag har själv varit i TR om detta och nämndemannen sa att de flesta fall så dyker aldrig svaranden upp och då faller automatiskt domen till din fördel, sk tredskodom. Dock måste du infinna dig personligen eller med ombud och i regel så är det i en TR i anslutning till Kundens ort. Det kan bli dyrt att skicka ombud men om du har möjlighet så kan du själv ta dig dit och föra din talan. Jag har för mig att om båda uteblir så faller ändå domen till din fördel men jag är inte helt säker.Njae, man kan normalt få deltaga genom telefon alt genom videokonferens.
7 november, 2012 kl. 23:01 #155162rougtubeDeltagare@ogge_112 55323 wrote:
Stort tack för ett bra svar.
Man är ju väldigt sugen på att försöka sätta dit den här bedragaren. Frågan är ju hur mycket tid och pengar man får lägga ut för att gå vidare till tingsrätten. Den här personen bor väldigt långt ifrån mig, måste man köra upp till denna personens närmaste tingsrätt isåfall?
Stog förövrigt inga argument i papperna som hon har skrivit i.
Några direkta kostnader, förutom din tid, handlar det inte om. Om du väljer att lämna över ärendet till TR via kfm ”ingår” det i priset för betalningsföreläggandet. Du behöver alltså inte betala någon särskild avgift för stämning.
Om kunden inte har angett några argument vid sitt bestridande tyder det på att hon faktiskt heller inte har några sakliga argument. 99,9% av de tvister jag arbetat med som rör bestridande hos kfm saknar saklig grund, en del gör det för att köpa tid och andra chansar på att man inte går vidare till TR. Har man argument för sitt bestridande anger man dem just som grund för sitt bestridande.
Väljer du att gå vidare till TR ska du inleda med att hemställa hos TR att de ska förelägga svaranden att utveckla sin talan med angivande av sakomständigheter och grunder i anledning av att du som bestridandet nu är utformat har svårigheter att bemöta detsamma då några skäl inte angivits.
Du å din sida ska bara tydligt beskriva de verkliga omständigheterna. Dvs svaranden har lagt en order (ange datum etc, vilken produkt, pris) och att du skickade ordern (ange datum, lev sätt) och kunden därefter inte betalat. Exempel: Grund: Mellan Bolaget och Namnnamn har träffats avtal. Namnnamn beställde 2012-01-01 produkt A till priset av 500 kr inkl moms och frakt (59 kr inkl moms). Vid ordertillfället godkände namnnamn Bolagets köpvillkor (bilaga 1). Bolaget bekräftade ordern genom orderbekräftelse 2012-01-01. Bolaget levererade den beställda ordern 2012-01-02 genom leverans utförd av Posten Sverige AB till, av namnnamn, uppgiven postadress (ange adress). I paketet bifogades faktura (bilaga 2). Betalning skulle varit Bolaget tillhanda 2012-01-30. Någon betalning inkom inte. Bolaget har sedan sänt ut påminnelse den 2012-02-28 och därefter inkassokrav den 2012-03-30. Namnnamn har vare sig betalat eller på annat sätt hörts av.
I din skrivelse om du begär att målet ska överlämnas till TR anger du kort också din inställning, dvs att du vidhåller de yrkanden som du hade i betalningsföreläggandet.
Vidare ska du yrka kostnad för påminnelseavgift, inkassokostnad samt avgiften för betalningsföreläggandet. Vidare ska du yrka rättegångskostnad á 1250 kr samt i händelse av tredskodom ersättning för rättegångsskrift.
Ange också preliminär bevisuppgift (och vad du vill bevisa med uppgiften), ex. förhör under sanningsförsäkran med Ditt Namn såsom ställföreträdare för Bolaget angående omständigheterna blablablabla
Skriftlig bevisning i form av orderbekräftelse i syfte att bevisa att avtal mellan parterna träffats etc etc
När (om) TR sätter ut målet till muntlig förberedelse kan du begära att få deltaga via telefon med hänvisning till avståndet och den ringa summan ni tvistar om.
OM det mot all förmodan visar sig att svaranden skulle vara en toppjurist och sitter på motargument och ”bevisning” som du känner att du inte klarar av att argumentera kring så kan du alltid återkalla ditt mål.
6 november, 2012 kl. 21:58 #155075rougtubeDeltagare@Prix 55283 wrote:
Har en kund som jag skickat både påminnelse och inkasso till men jag får tillbaka breven från Posten med anledning ”Kunden finns inte på adressen”. Detta är en kund som troligtvis är inneboende hos någon, då personen är och har förblivit folkbokförd på adressen.
Det finns ett par handläggande mot kunden sa kronofogden i telefon när jag frågade sist. Så detta är nog ett system och kunden trodde sig kunna slippa undan eftersom denne inte får påminnelserna eller inkassokravet.
Försändelsen var så pass tung och dyr att den skickades med REK och löstes ut i sista sekunden av kunden. Trodde faktiskt det skulle gå tillbaka. Det roliga är att då verka posten ha hittat rätt eftersom att en Post-avi gick ut och därefter så blev försändelsen hämtad.
Av ren princip vill jag lägga skulden hos kronofogden. Men kan jag då göra detta trots att påminnelserna och inkasso gått tillbaka? Hur får kronofogden sen kontakt med kund för indrivning? De hela verkar väldigt komplicerat kan jag tycka!
Precis som Parvelito skriver så har KFM delgivningsmän som försöker få kontakt med svaranden om svaranden inte skickar in delgivningskvittot som bifogas föreläggandet. KFMs delgivningsmän brukar normalt göra 3 försök att finna svaranden. Min erfarenhet är dock att det är ganska simpelt att ”hålla qsig undan” KFMs delgivningsmän, då staten har en väldigt snäll policy för hur man får söka och leta efter svaranden. Privata delgivningsmän som t. ex inkassobolag anlitar är betydligt effektivare och når högre resultat, men å andra sidan kan man ifrågasätta deras synnerligen aggressiva metoder.
6 november, 2012 kl. 19:00 #155062rougtubeDeltagareJag skulle säga att du har goda möjligheter att få bifall i TR. Finns ett antal rättsfall där domstol går på kärandens yrkande utan att det finns spårbarhet. Spårbarhet har egentligen bara en liten del i hela sammanhanget att göra. Vet exempel på tidningsförlag som skickade ut serietidningar och där kunder bestred godtyckligt. I samtliga dessa fall har domstol gått på förlagets yrkanden.
Om din kund beställt av dig är det ju märkligt att hon inte hört av sig förens ärendet gått till kf? Om kunden inte fått vad hon beställt hade hon antagligen hört av sig mycket tidigare.
Om det handlar om 1000 kr är det ett FT-mål, alltså ett sk småmål. Du kan alltså inte bli skyldig några rättegångskostnader om du skulle förlora målet, förutom möjligen ca 1500 kr som motparten kan yrka. På samma sätt kan inte du få rättegångskostnader ersatta av motparten. Vad du får överväga är om det är värt att lägga ned den tid som kommer att krävas för att tvista om dessa pengar.
I många fall, med kunder som bestrider, förväntar de sig inte att man går vidare. Effekten om du väljer att lämna ärendet vidare till TR kan vara att kunden kommer att betala för att slippa processen alt att de inte alls engagerar sig och tredskodom meddelas.
En annan viktig sak att komma ihåg är att sådana här mål normalt aldrig går till huvudförhandling, utan det brukar stanna vid muntlig förberedelse och där försöker även rättens ordförande få parterna att förlikas vilket i ditt fall innebär att du kanske åtminstone får hälften av det som du yrkar.
Har kunden angett några sakliga argument till sitt bestridande?
6 november, 2012 kl. 15:07 #155034rougtubeDeltagareNej, men däremot undrar jag hur du håller reda på alla? Har du något system i excel? eller finns det något bra program du kan rekommendera för att hålla kolla sina domännamn?
22 februari, 2012 kl. 15:16 #137197rougtubeDeltagareNaturligtvis kan du välja att ”hänga ut” dina kunder, även om de är dåliga betalare, på nätet (under förutsättning att det inte rör sig om privatpersoner eller ef) men jag tippar på att det är du som kommer att förlora mest på det. Inte särskilt seriöst att hänga ut kunder och framförallt riskerar du att förlora potentiella kunder då du kommer att uppfattas som bråkmakare etc.
Precis som andra skrivit, använd de verktyg som är praxis. Nämligen att ansöka om bf. Du kan också skicka en konkursanmaning – men svårt att få bolaget i kk utan att först ha fått skulden fastställd.
22 februari, 2012 kl. 12:46 #137160rougtubeDeltagareHar du tagit reda på grunden till varför din kund inte vill betala?
21 juni, 2011 kl. 22:35 #124007rougtubeDeltagareJag har haft Klarna i ca 3 år och väldigt många företag som handlar av oss blir nekade, t o m ett stort börsnoterat företag blev nekad på en ordersumma om 189 kr. Jag talade då med Klarna som fortsätter att hävda att dem släpper igenom flest. För 2 månader sedan bytte jag, i min b2b butik, till Svea och dem släpper helt klart igenom fler företag än vad Klarna gör. Ett antal företag som inte har och aldrig har haft betanmärkningar eller skuldsaldo nekas av Klarna men inte av Svea. Hur det ser ut på privatsidan vet jag inte då jag inte har använt mig av Svea där.
-
FörfattareInlägg