Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2013 kl. 13:38 #160525RobinDeltagare
Andreas: Förstår inte hur du menar att han rör ihop begreppen? Han vill ha tips om bra SEO-konsulter precis som många tipsat om AdWords-konsulter här på forumet…
20 februari, 2013 kl. 09:55 #160072RobinDeltagareOch vid en titt på det testet ska man nog ha i åtanke att Trustpilot är betydligt mycket mer vanligt förekommande hos danska än svenska e-handlare och att igenkänningsfaktorn vad gäller Trustpilot är högre hos danska konsumenter.
Jag är faktiskt inte så säker på att skillnaden i testets utfall skulle blivit lika stort om recensionerna varit white label eller via någon annan tjänst.
6 november, 2012 kl. 16:16 #155050RobinDeltagareDet där med hur stor andel direktbetalningar står för av alla betalningar kan också variera en hel del mellan olika butiker (kanske beroende på ftgsstorlek/kundförtroende?) och branscher. Jag vet e-handlare som har över 25% direktbetalningar och där det betalsättet dessutom har högre snittordervärde än övriga betalsätt. Andelen direktbetalningar kan nog också påverkas en del av om man har fakturaavgift eller inte och hur hög den isf är.
Visst, det är lite jobb vid uppstart att förhandla avtal med alla banker och skaffa konto där och sedan löpande hantera alla konton, men om man har en hyfsad omsättning och inte allt för lågt snittordervärde så är DB ”direkt” mot banken ofta det bästa betalsättet sett till avgifter och hur snabbt man får pengarna.
Sedan använder jag själv aldrig direktbetalning som konsument iom att chansen att få tillbaka pengarna minskar drastiskt jämfört med kort/faktura om handlaren gör KK eller helt enkelt inte skickar varan, men uppenbarligen är det många som inte resonerar så…
30 augusti, 2012 kl. 08:05 #151130RobinDeltagareTill viss del kan man väl påverka hur det ser ut, via Flexwin?
30 augusti, 2012 kl. 08:02 #151129RobinDeltagareJag har kört Svea i flera år och kan säga att det är precis samma problem där. Det var 5-10 kunder per månad som inte fick upp rätt adress, alternativt la order med gamla adressen och uppgav den nya i meddelandefältet. Var kanske extra mycket drabbad då det gällde försäljning av möbler vilket folk ofta köper i samband med flytt, men många kunder man pratade med hade registrerat adressändringen veckor/månader tidigare och fick ändå upp den gamla.
29 augusti, 2012 kl. 07:34 #151071RobinDeltagareDet korta svaret är ”ja” på samtliga dina frågor.
28 augusti, 2012 kl. 07:12 #151016RobinDeltagareDe fotar plagget som vanligt på docka. Sedan vänder de plagget ut och in och fotar insidan av ”ryggen” på det. Efter det frilägger man och lägger in insidebilden på den första bilden.
27 augusti, 2012 kl. 14:12 #150993RobinDeltagareMig veterligen så behövs fullmakt endast om det handlar om REK- eller Värde-försändelse och om det då är någon annan än firmatecknare som ska kvittera och hämta ut. Annars ska det räcka med ID (och mottagarens ID om det finns specificerad mottagare utöver företagsnamnet).
Vid några tillfällen har jag blivit nekad att hämta ut paket då personalen på utlämningsstället hävdat att jag måste ha fullmakt. Har stått på mig och vägrat ge mig, var på de ringt till Postens kundtjänst och fått bekräftat att det räcker med ID och sedan muttrat något om att ”ja, jo, hrm, men förut krävdes det minsann fullmakt…”.
Kan hända att jag läst fel och att Postens kundtjänst inte har koll men både jag och alla andra anställda som hämtat paket har iaf alltid fått ut dem utan fullmakt.
2 augusti, 2012 kl. 11:53 #149730RobinDeltagareHade helt missat det här: Ehandel.org granskar freslagna gemensamma europeiska momsregler fr vouchers – Ehandel.org
Man får väl se vad som händer, men det verkar ju inte helt osannolikt att det kanske blir förändring i momsreglerna för presentkort framöver.
2 augusti, 2012 kl. 09:32 #149723RobinDeltagareJo då, det gör dom. Däremot så har Posten under senaste åren gått från att hantera pallar och större gods med mycket manuell handpåläggning och flexibla villkor (vad gäller t ex mått och lastningsmetod) till att allt ska vara väldigt standardiserat och utan undantag vid leverans till privatperson. Det innebär i princip att om du ska skicka en 2,5 meter lång vara till en privatperson så måste den skickas med palltjänsten, ligga på pall och du får betala för hela pallutrymmet, om den inte är staplingsbar, även om det handlar om ett paket med mått 250X20X20 som väger 25 kg. Om varuvärdet inte är så stort så blir fraktkostnaden oproportionerligt hög eftersom du i detta fall får betala för mer än två pallplatser trots att paketet skulle ta upp väldigt lite plats om det hade skickats som styckegods utan pall och istället taxerats utifrån fraktdragande vikt/volym. Och eftersom maxhöjden skulle överskridas om man lastade det på höjden på en pall så går inte det heller. Och om paketet istället varit 2 m och kunnat lastas på höjden på en pall så blir det ändå till att betala för en hel pallplats eftersom maxhöjden för halv- och kvartspall ändå skulle överskridas.
Det här gör det väldigt svårt att t ex skicka längre gods med varuvärde runt 2.000-5.000, kunna ta ut en rimlig fraktkostnad mot kund och samtidigt få det lönsamt. Alternativen är då att: 1) Inte sälja de varor som skulle få orimligt hög fraktkostnad. 2) Ta smällen och acceptera att problemgodset kommer att dra ner den totala vinstmarginalen. 3) Välja något annat fraktbolag som är mer flexibla vad gäller prismodell samt villkor för mått och sändningsmetod.
Det här är iaf den info jag fick av Posten i våras. Möjligt att det går att förhandla sig till annat, men utifrån vad Postens säljare sa så beivras undantag och specialfall/specialavtal starkt från ledningen då man vill ha ett helt standardiserat flöde utan undantag. Det är möjligt att det finns någon annan lösning hos Posten, men beskedet jag fick efter flera långa diskussioner var att det i princip inte längre finns något bra alternativ för det gods som är lätt och smalt men långt (vilket utesluter Postpaket/MyPack) och har ett relativt lågt varuvärde.
Förtydligande: Tidigare kunde man alltså skicka styckegods till privatperson med Postens palltjänst och debiteras utifrån fraktdragande vikt/volym, vilket det nu är stopp för.
-
FörfattareInlägg