Forumsvar skapade

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #140875
    Robert Nyman
    Deltagare

    Offerten som vi skickar är en blandning av rankingrapport och offert. Det är som sagt ett diskussionsunderlag för att bestämma vilka sökord som eventuellt är intressanta att positioneras på. Många kunder efterfrågar sökanalyser och hur de rankas. Offerten blir inte mindre relevant för att ett sökord som ligger 1:a finns med. Snarare klarnar bilden om hur nuläget ser ut.

    När en offert tas fram diskuterar man med kunden om vilka sökord som är relevanta. Vi matar in dessa sökord i vårt system och ut kommer en offert med sökstatistik och pris. Detta görs under samtalet med kund och där kan det slinka igenom ett eller annat ord som är mindre lämpligt. Detta är dock ej den slutgiltiga offerten. Den tas fram väl när säljaren och kund är överens om vilka sökord som ska positioneras.

    Det är en sökanalys över mer eller mindre bra sökord och sedan gallras det tills bra sökord har identifieras. Vi tar med sökord som har både bra och dåliga placeringar. Detta för att vi i offerten även visar en marknadsandelgraf över hur mycket söktrafik kunden tar åt sig gentemot konkurrenterna.
    Att inte ta med sökord som kunden syns bra på skulle visa en graf som inte stämmer med verkligheten. Ett diskussionsunderlag INFÖR beslut.

    /Robert

    Minst sagt… Något saknas i menyjämförelsen för att den ska funka . Eftersom man verkar medveten om att man ger offerter för 1 plats, så undrar jag om det finns någon annan förklaring än den uppenbara? Detta från någon som antagligen kommer handla lite SEO snart

    Är det inte bättre att ni skickar offerter som är relevanta? Det torde ju vara lättare för kunden att ta till sig ert budskap.

    //Per

    #140848
    Robert Nyman
    Deltagare

    Hej Henrik,

    Ett ord som ligger på första plats är givetvis inte ett ord som varken kunden eller vi skulle välja att jobba med. Däremot kan det finnas en poäng i att förbättra positioner runt placering 8 till 10.

    Det är kunden som väljer vilka sökord vi ska jobba med. Vi rekommenderar inte heller att jobba med ett ord som redan ligger på första plats, såklart.

    Om det finns ett ord i offerten som ligger på plats 1, välj bort det. Det är inte svårare än så.

    Man behöver inte köpa varenda maträtt som erbjuds i en meny bara för att den finns med där. Samma princip gäller här:)

    Vad finns det att förbättra när man har plats 1 som ni ville ha 29:- för att han skulle fortsätta ligga på. Innebär det att vissa sökord kan tappa placeringar när ni optimerar för andra och därmed måste man betala för att behålla platser på befintliga?

    #140834
    Robert Nyman
    Deltagare

    Hej,

    Jag svarar direkt efter varje citat.

    [HTML]Hej Robert, vad säger du om att ni ger offert på sökord som man redan ligger på top 10. Tror ni att ni får någon kund om ni vill ha betalt på ett sökord som man redan ligger i top 10 på?
    [/HTML]

    Offerten är ett sätt för oss att visa kunden hur de placerar sig på sina sökord just nu, och fungerar även som ett diskussionsunderlag. Det är helt upp till kunden att välja vilka sökord de vill positionera.
    I vissa lägen kan det vara en bra idé att förbättra sina positioner ytterligare, trots att man redan ligger på topp 10. Men som sagt: Det är helt valfritt att jobba med oss och vilka sökord vi ska optimera.

    [HTML]Har du några exempel på relevanta sidor som ni länkar ifrån? Ponera att jag som köksknivssäljare skulle vilja anlita er, vilken typ av sidor länkar ni ifrån då?
    [/HTML]

    Då detta är ett publikt forum vore det olämpligt av mig att publicera länkexempel här. Om du är intresserad av att jobba med oss så tar jag gärna en separat diskusison per telefon eller mail om detta där jag kan berätta mer om våra länkar.

    [HTML]Robert Nyman;39407]Länkar från Ryssland är inte något vi jobbar med och jag vet inte vem som fått det. Att ge våra kunder ryska länkar ger noll värde för våra kunder. Det vore även väldigt dumt med tanke på att vi kör prestationsbaserade modeller med våra kunder.

    Kommentar på detta tack![/HTML]

    Som jag sa i mitt tidigare inlägg så jobbar vi inte med ryska länkar. Speciellt med tanke på att vi har en prestationsbaserad modell så vore det kontraproduktivt av oss att göra så. Ingen relevans = inga topplaceringar för kunden= inga pengar till oss.

    Fortsätt fråga!

    /Robert

    #140641
    Robert Nyman
    Deltagare

    Länkar från Ryssland är inte något vi jobbar med och jag vet inte vem som fått det. Att ge våra kunder ryska länkar ger noll värde för våra kunder. Det vore även väldigt dumt med tanke på att vi kör prestationsbaserade modeller med våra kunder.

    Vi är väldigt måna om att ge våra kunder så bra relevanta länkar som möjligt och satsar väldigt mycket resurser på att leverera detta. Det sätt man länkade på för bara några år sedan har ändrats enormt.
    Google blir bara bättre och bättre på att identifiera länkar och domäners värde. Ett par sedan kunde man dunka på alla möjliga ful-länkar och ända ha ett bra resultat som fanns kvar. Det är väldigt långt från hur det fungerar idag. Vi jobbar i kölvattnet på Google och vi försöker hela tiden förbättra oss och ligga före i tiden. Det är svårt. Men få aktörer satsar så mycket på att utveckla långsiktigt och bra leverans åt våra kunder.

    Du frågar vem som optimerat och vem som ska få ersättning gällande vår avslutsmodell. Det är väldigt individuellt per projekt vem som exakt gör vad. Optimeringen på sidan måste dock vara bra gjord, annars får de länkar vi jobbar med ingen större effekt. Vi har vissa kunder som gör mycket på sin sida som indirekt påverkar synligheten och även kunder där vi gör allt.
    Men låt oss ponera att kunden gjort en hel del och att vi sedan börjar länka mot hans sidor och sökord som vi ska jobba med. Bara för att kunden gjort ändringar på sin sida betyder det inte att han helt plötsligt syns på alla de sökningar som är relevanta. Det är ofta de som gjort sin hemläxa kring SEO (on-page) som sedan kontaktar oss då de märker att det inte räcker hela vägen. Det räcker en bit på vägen, men sedan måste länkningen ta vid för att ranka upp alla sökord mot toppen.
    Initialt i samarbetet gör vi en avräkning av befintlig orderingång på SEO-trafiken (exkl varumärkes sökningar). Vi räknar bort dessa order innan vi får ersättning. På detta sätt är vi och kund överens om att ökningen i antal order är pga Jajjas insatser och därmed får vi ersättning.
    Det är som sagt ett samarbete mellan oss och kunden där vi har ett gemensamt intresse att sälja mer via dennes sida. Så svaret blir ja, vi kan få ersättning på arbete som kunden gör, precis som kunden får ersättning för vårt arbete i form av försäljning.

    /Robert

    [HTML]Det där med irrelevanta länkar från typ Ryssland då, hur fungerar det?

    Vad är det som avgör om det är ni eller kunden själv som har SEO-optimerat, jag kan inte tänka mig att kunden slutar att bry sig om sin SEO bara för att ni tar över. Betalar kunden även då för avslut på kundens egna arbete eller hur fungerar det?

    Hur många sidor länkar ni ifrån till en kund och är det relevanta länkningar?

    //Per
    [/HTML]

    #140635
    Robert Nyman
    Deltagare

    Hej,

    Jag vill gärna bemöta lite av det som säga här gällande Jajja. Som jag tidigare sagt jobbar jag i Jajjas ehandelsgrupp och jag är självklart partisk:)

    [HTML]MonsterM Fick du tillbaka din förskottsinbetalning? Jajja kör också med förskottsinbetalning och sen har ni väl märkt också dem föreslår sökord som inte ens är relevanta till ens verksamhet eller sökord som inte har någon sökning som helst. Svårt att komma på första plats då.

    Dessa SEO företag som vill ha förskottsinbetalning och lovar er första sidan är inget mer än bondfångeri!!!! [/HTML]

    Att använda oss av förskottsinbetalning gällande vår topp-10 deal är för vi inte ska råka ut för skojare och företag som vill ha gratis optimering. Från att en kund accepterar börjar vårt arbete omgående med lbland annat länkning. Vi ligger ute med kostander och risk med den modell vi kör. Om vi inte skulle köra förskottsinbetalning skulle det krasst betyda att vi kan få jobba gratis. Någon balans ska det ändå vara.

    Att vi sedan skulle lova förstasideplaceringar är att ta i. Vi har en affärsmodell där du som kund betalar oss när vi lyckats (förutom startavgiften). Att även kalla det bondfångeri anser jag är lite magstarkt. Det finns alltid mer eller mindre bra säljare på alla bolag och om någon här råkat ut för löften som inte infriats är det bara att beklaga. Men vi lurar inte våra kunder.

    [HTML]Jajja är säker skitbra men när jag var kontakt med dom för ca 1,5 år sedan var det SJUKA summor vi skulle betala. Så det var ganska enkelt att lägga ner tanken.[/HTML]

    Sjuka summor…nja…. :)

    Sanningen är att vår tjänst där man betalar för avslut/nya kunder inte lämpar sig för alla. Det är mycket som ska stämma för att modellen ska spela bra. Det ska finnas bra sökvolymer inom segmentet, hemsidan ska ha bra förusättningar för att konvertera och marginalerna ska ligga på rätt sida om plus-strecket. Ibland motiverar våra kostander för arbetet en ersättning per avslut som inte kunden kan acceptera. Detta pga konkurrens på sökord, länkkostnader och arbetstimmar för oss. Då går det inte att hitta ett samarbete som är lönsamt för båda parter och modellen fallerar, eller i detta fall, priset blir orimligt för kund.

    Som alltid när man köper en tjänst ska man se över vad man får betala, vad som lovats och koppling till resultat. Vi har försökt hitta affärsmodeller som fungerar för olika webbentreprenörer men ingen modell är perfekt. Den feedback ni ger här är mycket bra. Fortsätt prata och tycka till om oss:)

    Vänligen/ Robert

    #135090
    Robert Nyman
    Deltagare

    Ok då är jag med:)

    När jag skrev att vi inte fokuserar på länkar handlar det om kommunikationen med kunderna. Eftersom vi har en prestationsbaserad tjänst så vill vi fokusera på vilket resultat de fått, inte vilka länkar de fått.

    Hade kunderna köpt länkpaket eller länkbygge av oss så hade det självklart varit ett annat fokus kring rapportering av länkar.

    #135065
    Robert Nyman
    Deltagare

    Och skulle ni nu inte fokusera på länkningen utan bara resultat så ser jag inget mer än att den sistnämnda citeringen inte stämmer.

    Hur menar du att det sistnämnda inte stämmer?

    Jo visst tar det ett tag innan man sjunker i serpen. Låt oss säga att en mindre kunnig kund (som jag antar ni har ett par stycken av) bestämmer sig för att inte ha ett samarbete längre och som då sjunker i serpen hela tiden.
    Hur kan denna f.d. kund repa sig om ni inte informerar om riskerna innan eller under samarbetet utan bara gör detta vid förfrågan som du själv säger?Jag tycker att är man osäker borde man i alla fall bli informerad om riskerna vid ev avhopp, Speciellt från experter som jobbar med SEO på heltid som då bl.a. ni på jajja, bebetteronline etc etc.

    Vi brukar informera kunden att de eventuellt kommer att sjunka i ranking om de säger upp. Det ger kunden en stund att fortsätta arbetet så deras tapp blir minimalt. Sedan är det inte alltid så att kunden tappar. Beroende på bransch och sökord så kan de ligga kvar på sina placeringar.

    Att sedan påtala att kunden tappar om de säger upp kan missbrukas eller missförstås. Vissa kan känna att de måste vara kvar hos oss för annars tappar de allt samtidigt som säljare kan trycka för hårt på detta för att behålla kunder. Om kunskapen om hur SEO fungerar är bristande kan det bli missförstånd kring detta. Varje ny kund hos oss får kontakt med en SEO-specialist för att öka förståelsen kring sökmarknadsföring och optimering.

    Som både Magnus och du påpekar Micke är det viktigt att förstå vad man köper och hur det fungerar.

    #134845
    Robert Nyman
    Deltagare

    Jo vi brukar redovisa våra länkar till kunderna där de efterfrågar det. Det är inte länkarna vi vill fokusera på i ett samarbete, utan resultatet. Ofta kan det bli långa diskusisoner kring enskilda länkar och hur bra dessa är. Eftersom vi kör prestationsbaserade modeller är det inte länkarna de köper, utan resultatet.
    Sedan att man tappar placeringar när vi inte längre har ett samarbete är ganska naturligt med tanke på tjänstens utformning. Inget resultat är permanent. Det är en ständig konkurrens på Google och om en kund inte vill jobba med oss så kommer vi sluta länka och kunden slutligen tappa.
    Dock så sjunker man inte som en sten när man säger upp. Vi bygger successivt upp värde mot domänen och precis som det tar en stund innan sökoptimering ger effekt så tar det en stund innan man börjar tappa placeringar.

    #134563
    Robert Nyman
    Deltagare

    En väldigt nyttig och intressant tråd. Det är bra att det förs diskusison kring sökoptimering, prismodeller och länkar.
    Jag jobbar i Jajjas ehandelsgrupp och vi jobbar just med den modell som nämndes av ChrisC.

    Men vi på Jajja har två olika affärsmodeller för våra kunder. En där du betalar för topp-10 placeringar på utvalda sökord. Denna modell har vi kört sedan 2007. Den minimerar affärsrisken för dig som kund eftersom du som kund betalar oss när vi åstadkommer resultat och du börjar tjäna pengar, med rätt kunskap om sin målgrupp är det en ren investering med mer eller mindre direkt avkastning.

    Den andra modellen vi har är utformad med ehandlare i åtanke, d.v.s. den modell som ChrisC nämnde. Den innebär att vi sökoptimerar kunden för alla de sökord som är relevanta ur en försäljningssynpunkt och får en provison för varje ny försäljning, kund eller annat mätbart avslut.

    Visst är det bra med en massa topplaceringar på Google men om dessa placeringar inte leder till försäljning kommer vi inte hitta ett långsiktigt samarbete med någon ehandlare.

    Oavsett modell så är det ett prestationsbaserat upplägg vilket vi tycker är rättvisst för våra kunder. I slutändan är det ändå resultatet som kommer att avgöra om vår kund är nöjd eller inte.

    Jag skulle även vilja bemöta mickevvs som skriver:

    @mickevvs 32583 wrote:

    Medans Jajja har ett program som lägger upp länkar efter hur mycket man betalar för position och ord, Alltså ingen som helst tanke på nisch, kund eller relevans. Och många gånger blir det ”no-follow” länkar.

    Vi jobbar inte med automatiserade program utan har skribenter som skriver riktiga inlägg på relevanta bloggar. Precis som det har nämnts i tråden så är relevans viktigt och det vore dumt av oss att slösa länkresurser och blint skjuta länkar mot våra kunder. Med det sagt så är det väldigt onaturligt att enbart få superrelevanta länkar med exakt rätt länktext och ”dofollow”. Med tanke på att vi jobbar prestationsbaserat med våra kunder så måste vi se till att det vi gör faktiskt fungerar.

    Med vänlig hälsning/ Robert

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)