Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
20 oktober, 2014 kl. 21:21 #176579retroaktivDeltagare
Pengar är inte det viktigaste. Tänkte mest bara för att ha något slags budgetunderlag. Vad tror ni om namn då? Många bra är ju redan upptagna… Bolikasaker? Känns inte hundra, men ett förslag. Alla andra jag ”hittat på” har någon annan kommit på innan mig 😁
12 oktober, 2014 kl. 17:47 #176470retroaktivDeltagareTack för många bra tips! Förstår att det är svårt att ta sig in på marknaden och tänkte därför försöka sälja produkter som inte alla andra liknande nätbutiker har. Ang. lön så är jag inte beroende av att ta ut någon egentligen, men tanken är ju att nätbutiken så småningom ska gå med vinst, annars känns det ju ganska meningslöst att driva den 😄 Vad tror du är rimligt att förvänta sig att sälja per månad under det första året?
@anton 79548 wrote:
1. köp inte in produkter innan du faktiskt sålt dem, ha hellre lång leveranstid isåfall. På så sätt slipper du lagerbinda massa kapital. Det är därför t.ex. posters är ganska bra, eftersom det ofta går att sälja posters innan du faktiskt trycker upp dem.
2. sälj via nordic design collective, cdon marketplace, blocket, tradera, fyndiq. Att få upp försäljningen på egna butiken är svårt, särskilt utan förkunskap, men via marknadsplatser kan det gå snabbare.
3. fokusera på sortiment. Desto djupare sortiment inom din nisch, samt desto mer attraktiva saker du säljer, desto mer kommer du sälja. I kombination med bra service, erbjudande, pris etc.
4. håll nere de fasta kostnaderna. Använd Tictail, Textalk eller andra billiga plattformar, gör så mycket gratismarknadsföring som möjligt (PR, sökmotoroptimering, skriva på forum som familjeliv och prata med föräldrabloggar t.ex.) och gör bara väldigt ”billiga” försök med annan marknadsföring (framförallt Adwords). Det är lätt att pengarna flyger iväg utan att resultatet hinner komma.
5. gör en riktig kalkyl. Kika på din marginal, dina fasta kostnader, dina rörliga kostnader, kundanskaffningskostnad (gissa om du inte vet den) och räkna på hur många saker du måste sälja varje dag för att få ihop till alla kostnader OCH någon form av lön… du kommer inse rätt snabbt att du behöver sälja rätt mycket för att kunna ta ut lön. ”Ett par månader” är alltså troligtvis lite väl kort tid och det är ej troligt att du kan ta ut någon lön så snabbt utan att det blir en glädjekalkyl. Låt det ta tid och lär dig under resans gång! Jag tycker 50k absolut är rimligt att starta och komma igång butiken med, men lägg förväntningarna lagom.
6. Starta med enskild firma om du har så lite startkapital, så du kan använda allt till att bygga upp businessen med istället för att använda det till aktiekapital. Och så kan du byta sen om det går bra, istället.
7. gör en enklare plan och skriv ned dina förväntningar. Ha inte för stora förväntningar på att försäljningen tar fart snabbt (det gör den sällan) utan ha uthållighet, fortsätt kämpa och fokusera på rätt saker så kommer det nog gå bra!
Önskar dig lycka till!
12 oktober, 2014 kl. 17:41 #176469retroaktivDeltagareTack för input. Finns det gratis plattformar som man sedan kan uppgradera om man vill utöka webbutiken, eller måste man byta helt då?
@sanmic 79545 wrote:
Gör saker och ting så enkla som möjligt i början.
När det gäller plattform så tycker jag du ska försöka tänka ett steg längre än vad du behöver till uppstarten.
Kommer du tex vilja utöka sortimentet framöver?
Multishop?
Avancerade funktioner på sikt?
Vill du kunna pilla med utseendet själv eller köpa in allt sånt?Jag gillar opensource, det blir i regel lite dyrare i uppstart (beroende på hur mkt man kan göra själv) mot en hyrshop, men sen är dem löpande kostnaderna mkt lägre när man väl är igpng.
Håll nere de löpande kostnaderna så mkt som det bara går.
Leta efter grossister som kan tänka sig att ”splitta” på kartongerna. Dvs ofta måste man beställa 12st eller 24st eller 100st av en viss vara, men en del grossister är snälla och låter små handlare ta bara 1 eller 2 av varje produkt.
Dumt å stå med ett jättelager om man inte får det sålt.Payson funkar nog bra att börja med som betalalternativ.
Börja med Posten som fraktbolag tycker jag.
12 oktober, 2014 kl. 17:39 #176468retroaktivDeltagareTack för tips! Skriver ner allt och funderar vidare. Mycket att tänka på känner jag, så alla tips är välkomna 👍
@blazern 79543 wrote:
Se till att hitta en butikslösning som passar ditt ändamål bra, om möjligt, använd gärna en gratis lösning t.ex. Prestashop för att spara pengar.
Hur snabb är din leverantör på att skicka med dropshipping? Hur snabb kan du vara på att skicka från eget lager? Tänk på att du har full kontroll med eget lager. Stor del i detta är givetvis kostnadsfrågan.
Google Adwords fungerar bra som marknadsföring, försök satsa på något som inte alla andra säljer då det blir dyrt att synas.
Det billigaste betalningsalternativet är egen faktura, litar du inte på kunderna så bör du låta t.ex. Klarna, Svea eller någon annan sköta fakturahanteringen, dessa har även alternativ för kortbetalning, delbetalning m.m. Givetvis kostar detta en slant.
Posten Varubrev fungerar bra som fraktalternativ för paket mellan 150 gram – 2000 gram. Detta är inte spårbart, Posten har andra alternativ för spårbara paket (dyrare), tyngre paket skickar du förmodligen billigast med DHL genom Pluskontot.
Hoppas du fick svar på några frågor…
-
FörfattareInlägg