Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2019 kl. 11:48 #186458RaulsvardDeltagare
Slitslådor som transportemballage företag emellan har funnits länge och kan produceras billigt.
Det gäller dock inte de E-lådor som vänder sig direkt till konsument med litet annat utseende; de som ska gå snabbt att resa och packa manuellt, de ska kunna öppnas utan verktyg samt i vissa fall enkelt gå att returnera. Detta i kombination med kundspecifikt tryck, dvs kundens eget varumärke. Där är teknikens framkant just nu. Kanske inte billigt, men grundfrågan kvarstår, vad är det värt att visa upp sig?
Om vi följer trenden i USA så är det just det- profilering.6 juni, 2019 kl. 18:48 #186447RaulsvardDeltagareVarumärkesbyggande är en hel vetenskap – av en anledning.
Man kan tycka vad man vill, men vi omges av reklam för att det har en effekt. E-handelslådor är en rätt så ny företeelse både för konsumenter/köpare och producenter av lådorna. Det gör att alla tekniska komponenter kanske inte är på plats och priset blir högre speciellt för mindre serier. Men, det ändras snabbt.25 maj, 2019 kl. 15:41 #186421RaulsvardDeltagarePriset på E-handelsförpackningarna avgörs av teknikutvecklingen, förpackningsvalet och kostnadsnivån hos tryckeriet/wellpappfabriken.
Det ska ju både tryckas, stansas, tejpas och limmas.
Maskinerna producerar tusentals förpackningar/timme och för korta serier med eget tryck blir inställningskostnaderna förhållandevis stora. Här kommer det tekniska lösningar som får ner priset, men lokalproducerat har alltid ett högre pris än importerat.
Klart är väl, att de som är tidigt ute syns bra bland ”alla bruna lådor”.10 maj, 2019 kl. 03:16 #186381RaulsvardDeltagareDe riktigt stora har förstås juridiska experter som jobbar med detta. De mindre E-handlarna utsätts ibland för andra som vill åka snålskjuts på varumärket, men så har det alltid varit och kommer att förbli.
Som alltid gäller det att ligga före kopiorna och jobba med att stärka sin eget varumärke- sin logga- och E-handelsförpackningens utseende är en del av detta.10 maj, 2019 kl. 03:08 #186380RaulsvardDeltagareVi säljer inte förpackningarna utan maskinerna som gör dessa och ser därför vad som är på gång. Digitaltrycket kommer mer och mer för de allra minsta serierna men det ska ju till fler maskiner än så och de finns redan. De stora grossisterna vill fortsätta att sälja sina importerade lådor och har kanske inte intresse av att kunderna hoppar över ett led och går direkt på de lokala tryckerier och wellpapproducenter som jobbar med detta.
En positiv upplevelse vid ”unboxing” är en del av produkten och ger återkommande kunder som rekommenderar dig.
14 april, 2019 kl. 08:14 #186298RaulsvardDeltagare@Jimmy Öström 93606 wrote:
Och ändå gör väldigt få detta, så om detta skulle vara ett säljargument för dig att sälja är det inte så bra sådant anser jag.
Men så här kan man ju inte skriva (fast du vill sälja så jag förstår varför du vill starta denna tråd). Har du en produkt som är snygg, kräver massa social media reklam etc så kräver kanske denna produkten en snygg förpackning pga unboxing video etc som man vill att kunderna ska göra.
Men säljer du en totalt osexig produkt som du får tillverkad från tex Kina, varför skulle du då vilja ha en snygg 4-färg kartong som kostar 40-50% mer? Sen kanske du vill att kartongen ska innehålla xx antal produkter och då väljer man att få detta gjort direkt hos tillverkaren och därmed köper man kartongen genom dessa (som brukar vara 2-12 gånger billigare beroende på hur många lager well du vill ha i kartongen, uppmärkning etc).
Enligt mig är det helt galet svårt att få en kartong med specifika mått tillverkad i Sverige, inte lätt för fem öre. Sen fattar jag att priset blir högre att få denna tillverkad än Kina, men det är galet sjukt mycket högre pris. Jag är glad att jag inte behöver köpa dessa specifika kartongerna i Sverige utan kan få dom tillverkade exakt som jag vill från annat land i mindre antal, betydligt snabbare service och till bättre pris.
Varför ska man lägga mer pengar än nödvändigt på en förpackning om man kan lägga dom på att tillverka en bättre produkt? Så länge förpackningen lever upp till det som den ska göra (oavsett om den är snygg eller inte) så ser jag ingen mening att lägga mer pengar än nödvändigt på detta.
Mina 5 cent.
Varumärket är viktig del av det du säljer.
För några år sedan försökte Konsum sälja standardprodukter i Blåvita förpackningar. Inget fel på innehållet, men förpackningen väckte ingen köpimpuls.
I detta fall köper konsumenten den opackade produkten via nätet och bryr sig i detta skede inte om förpackningen. Det är i nästa steg det blir intressant.
Lådan hanteras i många steg och bärs kanske hem från affären eller från postlådan. Den ska packas upp och sedan till återvinning eller användas igen.
Varför har vi inte bara bruna lådor under granen?
Förväntningar på det man köpt, men ännu inte packat upp.
Allt är billigare i Kina, men det är mervärde det handlar om.14 april, 2019 kl. 08:00 #186297RaulsvardDeltagare@mailingbags.nu 93605 wrote:
Och om du ska satsa på att synas på den korta och ganska osynliga resan som frakten faktiskt är då tar du tejp med tryck, för tejpa måste du oavsett:)
En E-handelslåda ska gå snabbt och enkelt att förslutas när den packas och kunna öppnas utan verktyg.
Förpackningen ska skydda, sälja och informera.14 april, 2019 kl. 07:58 #186296RaulsvardDeltagare@mailingbags.nu 93604 wrote:
Ja exakt, ju tråkigare avsändare/låda/emballage ju mindre bekymmer.
Det handlar om att exponera sitt varumärke. Om detta inte är värt så mycket, så är förstås en neutral förpackning OK.
14 april, 2019 kl. 07:57 #186295RaulsvardDeltagare@mjo 93603 wrote:
Då stjäls bara lådorna.
Snattare finns i butik också. Det är upp till logistikleverantören att skydda från detta. Men, det är rätt såtillvida
att transportförsäkringen måste beakta detta.22 maj, 2018 kl. 05:53 #185255RaulsvardDeltagareDin förpackning och ditt varumärke är nästan lika viktiga som innehållet, dvs din produkt och det som skiljer dig från mängden.
En jultomte med bara bruna lådor eller… Kontakta ett förpackningstryckeri som har just detta som dagligt arbete. Startkostnaden kanske är hög, men du säljer mer.
-
FörfattareInlägg