Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2021 kl. 09:39 #187096RappyDeltagare
Vi har fått betalt. Det var ett kreditkort/bankkort.
Vi kontaktade inlösaren och fick bekräftat att det är bedrägeri. Stulna kort är det.
De berättar även att det är vi som tar risken om något sånt händer.
Hur kan det vara möjligt? Hur ska vi veta att det var ett bedrägeri?
Vi hade starka aningar men vi har ju inte heller rätt att lägga oss i för mycket.25 februari, 2020 kl. 11:24 #186798RappyDeltagareDetta låter som en framtida affärsidé ?
Hyr lokal i Stan, låt E-handlare ställa ut. Ha en anställd som hänger i butiken och inte nödvändigtvis förstår produkterna. Perfekt jobb för studenter som kan plugga i fred!12 februari, 2020 kl. 12:45 #186778RappyDeltagare@Ekraft 93221 wrote:
Båtfrakter är krångliga, men vi kan väl försöka bena ut det en del.
Först och främst har du en kostnad för att frakta godset från din leverantör till hamnen. Är det inte en hel container, så kommer de vilja ha betalt för att lasta in det tillsammans med annat gods i en sådan också.
Därefter vill rederiet ha betalt för frakten från Kina till Sverige. Den inkluderar inget annat än själv transporten från kajen i avgående hamn till kajen i ankommande hamn.
Transportförsäkring ingår t.ex. inte.I Sverige tillkommer sedan ett antal avgifter.
Farledsavgift är något som rederierna måste betala, men som man helt fört över på fraktköparen.
Hamnen vill ha betalt för att lossa kontainern.
Om ditt gods inte är en hel kontainer så vill de ha betalt för att lasta ur godset och ställa det på pallar för din räkning. Kostnad för pallar kan tillkomma, liksom magasinshyra.
Sedan tillkommer en transport från hamnen till din lastbrygga. Den kan bli rätt så dyr om du inte bor nära en internationell styckegodshamn.
Om du inte kan ta emot och lossa containern inom en timme när de kommer, så tillkommer hyra för kontainern och/eller väntetid för lastbilen.Speditören vill ha ett arvode för att hålla i allt detta, samt ett arvode för att ordna förtullningen. Beroende på vad du tagit in kan tullavgifter och moms tillkomma.
En del av detta betalas i utländsk valuta, vanligen USD, en del betalas i SEK. Den utländska valutans värde kan ju ändras från offertskrivning till fakturering. De tjänster som utförs i Sverige är momsbelagda.
Det här är anledningarna till att det ofta ser lite rörigt ut på fraktofferter från Kina till Sverige.
Låt inte din leverantör i Kina ordna med frakten till din dörr. Då kommer avgifterna i Sverige troligen att bli abnorma.
Vi fick inte själva lossa containern och hämta godset i frihamnen där fartyget la.
Det blev därav dyrt att beställa transport från hamnen till en address ganska nära hamnen.
Har du tips på andra lösningar för framtiden?5 februari, 2020 kl. 15:03 #186770RappyDeltagareTack för svaret tomli
30 januari, 2020 kl. 07:43 #186433RappyDeltagareIngen % på debitkort hade suttit fint.
Fundrar på att starta en tråd och fråga alla vad de har för transaktionskostnader.
Det är väl det bästa sättet att skapa konkurrens och få ner kostnader -
FörfattareInlägg