Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
1 juli, 2015 kl. 12:05 #178848PLandgrenDeltagare
Vi jämförde Zendesk med Desk.com och ett antal andra, men Zendesk föll på något som jag har för mig var att det strulade med svenska tecken… fast detta är något år sedan.
Vi kör därför Desk.com och är nöjda, även om vi gärna hittat en modul till Prestashop så att det blir bättre integrerat till alla beställningar osv…1 juli, 2015 kl. 11:58 #178847PLandgrenDeltagare@Joel B 67418 wrote:
Google Analytics med KCO är löst, det går bra att ta kontakt med oss för mer information.
Detta låter mycket lovande, men det stämmer tyvärr inte med den bild jag har. Vi kör KCO tillsammans med Prestashop, men får inte alls Google Analytics att visa något vettigt för e-handelsspårning… Hoppas därför på att höra om någon hittat lösningen?
16 juni, 2013 kl. 16:35 #165052PLandgrenDeltagareVi kör mest Mac, men just när det gäller ’packdator’ och reception så kör vi PC. På lagret har vi en billig ’all-in-one’ från HP med Windows 8. För oss är det en mycket bra lösning. Faktiskt bättre än laptop eftersom den ståendes tar väldigt lite plats OCH att det är en skärm på 20-21″. Den är inget fartmonster, men det gör sitt jobb bra ändå. Vi har installerat Unifaun Online Connect och jobbar i Specter när vi packar.
Det mesta annat gör vi på Mac.
20 maj, 2013 kl. 16:47 #164260PLandgrenDeltagareHej,
jag håller med om att de flesta plattformar stödjer i princip hela din lista med krav.
Dock är det två krav som jag tror det är lite svårare med:
6. Integrerat med dom stora fraktfunktionerna som tex Posten, DHL mfl.
13. Kunna skicka ut nyhetsbrev direkt från adminpanelen.Vi använder Prestashop (hos Prestaworks) och är mycket nöjda. De två ovan nämnda kraven stöds inte, men vi ser det inte som ett stort problem. Faktiskt skulle jag vilja påstå att det finns andra som är bättre på dessa två komponenter och då kanske en integration mot till exempel Unifaun eller Getanewsletter är viktigare än att ”shoppen” försökt bygga denna funktion själv.
En annan sak att fundera över är om du tänkt klara dig utan affärssystem eller inte. Väljer du att kliva in i den världen så kan det ju tänkas att affärsystemet löser ett eller flera av dina krav. När vi packar så jobbar vi i princip uteslutande i affärsystemet (Specter) som alltså tar hand om transportbokning (via Unifaun) och utskrift av etiketter.
Allt beror ju också på volymer och expansionsplaner. Har du ett fåtal beställningar per dag så kan du ju klara dig utan en del finesser till en början, eftersom en del av den innebär att du drar på dig fasta kostnader varje månad. Vi bokade transporter för hand i Pacsoft från början (mycket copy/paste blev det), men vid en viss volym inser man att det inte håller längre…
20 maj, 2013 kl. 14:50 #164253PLandgrenDeltagare@Rob 65019 wrote:
Är det mitt eller säljarens ansvar nu? Jag läste igenom köplagen och det verkar som om ansvaret är mitt så fort säljaren överlämnat det till transportören. Det skulle också förklara varför säljaren var väldigt ointresserad av att hjälpa till.
Om ett paket kommer bort eller är skadat så förväntar vi oss att det är våra leverantörer som tar hand om detta och agerar. Det fungerar i vårt fall.
På samma sätt agerar vi självklart om det är något av de paket vi skickat som kommer bort eller är skadat. Då är det ju vi som får ta ansvar för att reda ut problemet. Det känns mycket logiskt att det är den som anlitat transportören som tar hand om eventuellt strul.
19 februari, 2013 kl. 11:21 #159997PLandgrenDeltagareVi kör Specter i kombination med Prestashop sedan några månader tillbaka och tycker att vi fått många fördelar. Vi är inte ända framme ännu, men att hantera order, plocklistor och fraktbokning fungerar riktigt bra. Kanske att ni behöver köpa till någon modul för koppling mot Unifaun, men det är det ju värt med tanke på tiden man sparar!
Plocklistor skrivs ut 30 åt gången, sedan scannar vi plocklistan (när varorna är plockade) med vår handscanner och sedan trillar etiketten ut från etikettskrivaren. Mycket smidigt faktiskt!
17 oktober, 2012 kl. 17:11 #153972PLandgrenDeltagare@Philip.E 54052 wrote:
Vi åker dit helt på egen hand och hoppas det kommer räcka ganska långt med engelskan.
Min erfarenhet av Kina (Beijing) är att det INTE räcker speciellt långt med engelska. Man klarar sig skapligt ändå på något sätt, men jag slogs av hur svårt det var att kommunicera med taxichaufförer till exempel. Det ligger heller inte i deras natur att säga att de inte förstår så de kommer att köra i alla fall.
Mitt bästa tips är att skaffa er ett antal lappar med adresserna PÅ KINESISKA till ställena ni ska till. Sen funkar det bra att visa fram lapparna i taxin. Hittar ni bara till hotellet så kommer ni säkert att få bra hjälp där (på engelska!)
Annars är taxi väldigt billigt och jag upplevde inte heller att man blev lurad. Ser man bara till att de kör på taxametern så går det bra.
Lycka till!
4 september, 2012 kl. 07:25 #151404PLandgrenDeltagareVi kan absolut se fördelar med att skicka med faktura i paketet för att slippa att fakturan kommer före varorna (vilket så klart irriterar en del).
Vi är däremot lite rädda för det extraarbete som det innebär att skriva ut fakturorna via Sveas admingränssnitt. Finns det något smidigt sätt att göra detta (gärna i kombination med Prestashop…)?
Hur mycket pengar finns det att spara på att göra detta? Jag tänker på hur mycket lägre avgift det blir till Svea. Någon som vet?
3 juli, 2012 kl. 07:46 #148130PLandgrenDeltagareVi använder oss ännu så länge av kontantmetoden (även om det är dags att byta till fakturametoden). Då gäller väl att man bokför varje enskild händelse på kontoutdraget?
För oss innebär det att vi har två olika konton (ett bankkonto och ett hos Payson).
På bankkontot kommer det in pengar för kortbetalningar via Auriga i ”buntar”. Är det inte så att varje bunt skall bokföras separat då? Det blir då alltså flera buntar per dag… mycket papper.12 maj, 2012 kl. 05:54 #145074PLandgrenDeltagareInkluderar detta redovisning etc. av alla kostnader också?
Beror det inte alls på antalet verifikationer? -
FörfattareInlägg