Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
15 december, 2012 kl. 13:38 #157190PipsDeltagare
Finns en privat modul som gör det busenkelt att exportera auktioner till Tradera med produkttexter och med layouttemplates samt att räkna ner lagersaldo. Fungerar till 1.5 och sedan använder man Prolister.
Tradera har släppt en ny integration där de automatiskt kan läsa in produkter och skicka ordrar. Det viktiga att tänka på är huruvida den nya Traderaintegrationen skulle fungera i samband med lagersaldon och med betalsätt. Det såg knepigt ut att få att fungera med alla butiker om man inte är sugen på att gå över till Payson.
28 april, 2012 kl. 02:11 #143915PipsDeltagareHåller med Parvelito om att det är för mycket text och att det var krångliga erbjudanden. Besöket på mässan hade jag utelämnat, jag som kund som redan har en kniv från dig vill kanske bara veta att ni nu säljer de bästa/billigaste/snyggaste knivarna från tillverkare a/b/c.
Segmentering är bra om du vill kunna höja ribban på dina nyhetsbrev, men det steget kommer nog i ett skede när du har en väl fungerande layout och strategi. Segmenterade kundgrupper på land, ålder eller vad de köpt för produkttyper tidigare.
– En lockade rubrik öppnar nyhetsbrev och ger dig en chans att sälja.
– Ett fåtal utvalda produkter till antingen rabatterade priser eller bra priser. Själv går jag aldrig över 9 stycken då det plötsligt känns som att jag precis fått besök av en dropshippingverksamhet om det är fler.
– Lite humor och/eller ton i texten som anspelar på den image ditt företag håller behåller folk i listan. Pedobear var olämpligt, Joel!Mitt absolut bästa tips jag kan ge dig är att kolla på mailchimps färdiga teman. Där finns ett eller två som jag vet fungerar med produkter och produktbilder. Slå till i helgen, få en skalkniv på köpet som stor bild, snygga produktbilder, lite kortfattad text om varje och priser.
27 april, 2012 kl. 11:50 #143760PipsDeltagareTyvärr så verkar det som att tjänsten SMS-avisering inte riktigt fungerar så bra som man hade hoppats.
Fördelen med SMS-avisering är ju att kunderna kan få ett sms redan samma dag som du lämnat in dem på postkontoret, i stil med ”Ett brev från Bubbleroom är inlämnat till Posten”. Dock har jag upptäckt att det i stort sett bara är CDON som får iväg de där redan samma dag.
Lensway och vårt testpaket fick aviseringarna utskickade dagen efter, det vill säga när breven i stort sett redan skall vara framme.
27 april, 2012 kl. 11:44 #143759PipsDeltagareVad hade du för rubrik? Det är ganska viktigt att köra en väl genomtänkt rubrik för att folk ens ska öppna nyhetsbrevet.
Tänk på att folk får utbetalningar lite när som helst och erbjuder du faktura så är det ännu krångligare att hitta ”rätt” dag att skicka ett nyhetsbrev. Det brukar vara en stor uppgång runt 10-14 dagar innan lön och sen strax innan och under löneperioden.
27 april, 2012 kl. 11:41 #143758PipsDeltagareAlla länkar är bra länkar… mer eller mindre.
Problemet med foruminlägg är väl snarare att du inte vill riskera att förstöra ditt varumärke genom uppenbart spam. Likväl bör du hålla ett öga på trådarna för att kunna bemöta kunder och kritik, du tar ju trots allt diskussionen till deras hemmaplan.
27 april, 2012 kl. 11:39 #143757PipsDeltagareMånga verkar glömma hur viktigt det är att ha extremt snabba laddningstider. Tipsar därför om Static Cache by eBuildy (ebsupercache). Sitter du på shared hosting så får du ett enormt övertag genom att visa statiska htmlfiler ur cachen.
Den har dock haft lite problem med produkter i varukorgen som ligger kvar på den cachade sidan. Hörde att det skulle vara löst.
Mailchimp exporter (vi skrev en egen variant) för att exportera kunder till Mailchimp för nyhetsbrev.
Twitter Updater för att uppdatera Twitter och Facebook vid nyskapade produkter – för ett par snabba och enkla inlänkningar som hjälper google indexera sidan snabbare.
CacheAPC är inte en modul utan en class som gör det möjligt att använda APC som cache i butiken. Om du har VPS eller dedikerad så ser jag ingen anledning till att inte använda den. Kör med stat = 1 bara!
I övrigt kan jag tipsa om att skaffa en bekant eller högskolestudent som har lust att programmera lite. Det behöver inte kosta mycket.
Vi sköter all programmering själva och som de säger i amerikatt, the sky’s the limit. Tradera (export & betalning i egen kassa), Bokföring (export av sie), Inventering (scanna EAN för att få rätt saldon), Prisjakt (hitta lägsta priser på dina produkter), Upsell (i kassan med egenutvalda produkter).
Prestashop är helt klart ett lätt system att utveckla och få att göra vad man vill.
27 april, 2012 kl. 11:28 #143755PipsDeltagareLedsen om jag gravediggar en gammal tråd!
Ledhandel: Vet du vad modulen heter? Finns det att köpa officiellt?
Personligen har jag kodat två olika lösningar för Pacsoft som används för Posten. En utnyttjar Unifauns Orderkoppling (som kostar en hel del) men där går det att boka olika frakttjänster direkt på ordern. Kollinummer läses sedan in från den lokala datorn till databasen. Utvecklingen tog väl 2-3 dagar.
Den andra lösningen är cheapskate lösningen (såna gillar jag!). Adressimport till Pacsoft och sen en enkel serieutskrift baserat på ordernummer. Ingen kollinummersinläsning, varubrev är helt värdelösa att spåra. Utvecklingen handlade om ett par timmar högst!
Jag kan inte dela med mig av någon utav modulerna, men det kanske kan ge lite inspiration. Om någon är tekniskt intresserad så borde det vara en puff i rätt riktning.
-
FörfattareInlägg