Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2011 kl. 16:01 #126137PhilipDeltagare
Tack, utmärkt svar!
3 september, 2011 kl. 18:51 #126121PhilipDeltagare@nmn 23339 wrote:
I princip alla lokala kunder, nu säljer vi nästan uteslutande till företag och våra varor är ofta rätt stora och tunga, sedan så är det både billigare och snabbare än Posten så valet är inte så svårt.
Allright, så för rackskåp, servrar, chassin känner ni att det är 100% värt det?
Och vad betalarna ni max max max för en försändelse, tex. ett rackskåp (som jag gissar är det största ni säljer)?3 september, 2011 kl. 17:36 #126118PhilipDeltagare@nmn 23332 wrote:
Vi har möjlighet att få varor budade inom stan. Vi anlitar idrottsbudet, 85:- för dagbud och 105:- för tvåtimmarsbud, dyrare om det är över 10-kollin eller om något kolli väger över 35kg så de måste ta bil med baklyft.
Lite extra jobb för oss då de inte har Unifaunkoppling utan man måste boka budet själv på deras webb, men då de har ett bra adressregister så finns nästan alltid kunden redan upplagd där.
Och procentuellt hur många av era kunder väljer det fraktalternativet? Är det inom Uppsala då? Eller Stockholm? Och ett bra adressregister går ju att fixa direkt, finns ju att köpa sådanna tjänster för en relativt billig peng. Även Google Maps API är 99,9% heltäckande.
3 september, 2011 kl. 09:01 #126110PhilipDeltagare@GregerA 23326 wrote:
Jag vill minnas att Dustin erbjuder budleverans till företag inom Sthlm. Även andra B2B-företag gör det vet jag. Men jag förstår också att du i första hand tänker på leverans till privatpersoner.
Även de större aktörerna har hemleverans kvällstid, men det brukar kosta lite mer, bl.a beroende på att lönekostnaden skjuter i höjden då med OB-tillägg etc.
Men du kanske kan samordna det med att köra pizzor för någon lokal pizzeria? Där brukar ju hemkörning kosta ungefär vad du strävar efter.
Det öppnar ju upp för lite andra möjligheter; ”Köp två USB-minnen med hemkörning så bjuder vi på en Capriciosa”
HAHA! DHL: Köp en lite dyrare transport med oss så får du en kall och fuktig pizza nedtryckt i brevlådan på köpet.
Jag gillar idén men det blir krångligt att åka och köpa 50-100 pizzor varje kväll bara för att leverera till kunden som mervärde.
Men det gav mig defenitivt ett gott skratt!
3 september, 2011 kl. 08:42 #126105PhilipDeltagare@Parvelito 23322 wrote:
Visst finns det rent teoretiskt kunder som tycker det är bra att kunna beställa en TV av Dustin på förmiddagen och få den levererad hem till dörren på kvällen, och visst kan du då säkert vara med och konkurrera med alla andra företag som erbjuder den tjänsten.
Men anledningen till att det inte är så vanligt tror jag är att det finns en mycket liten efterfrågan från kunderna, det är få ehandlare som har lager i storstäderna och som har den volymen som krävs för att det skall vara meningsfullt att dra igång tjänsten och det är få transportbolag som i längden kan vara uthålliga med låga priser när det skall parkeras, knappas portkoder, upptäckas att folk inte är hemma etc. Har man kört ut till Dalarö med ett paket och ingen är hemma är det ju inte så roligt att behöva åka ut igen morgonen efter för 99kr (eller ens 199kr).
Jag tror inte du hittar så många av de tio största e-handlarna här på forumet, de har ju ofta en hel stab av människor att bolla idéer med inhouse, medan vi lite mindre aktörer får ha vårt bollplank här. Hälsa Ulla om du träffar henne igen.
Tack Parvelito! Du har verkligen kommit med många befogade synpunkter! Jag lovar att hälsa från Parvelito.se när/om jag ser henne nästa gång
3 september, 2011 kl. 08:05 #126103PhilipDeltagare@fotofyndet 23319 wrote:
När vi ändå är inne på Foderbilen så har vi ett annat problem du ställs inför: Hur säkerställer du att kunden är hemma vid leverans? Telefonsamtal? Chansa? Posten lämnar Foderbilens paket vid dörren om man inte öppnar, och då står Foderbilen för hela risken om grannen skulle se ett plötsligt behov av ett paket gratis kattsand.
Absolut, men det är ju ett problem man ställs inför oavsett. Och idén jag har är att köra upphämtning mellan 16-17, avlämning mellan 17 och 22, trafiken svalnar vid 17:30-18:00 plus att majoriteten då är hemma – Är dem inte hemma levereras det på morgonen följande dygn, är dom inte hemma då levereras det på kvällen.
3 september, 2011 kl. 08:03 #126102PhilipDeltagareGreger:
Absolut har dom det, men har aldrig sett varken Jetpak eller bring som alternativ hos någon ebutik. Sedan så vet jag att om man inte är avtalskund hos både Jetpak och Bring kostar det inte från 50:- utan hos Bring från 295 upp till 495 (för samma dag) och JetPak, 800-1,300kr (inom stockholm) (om du ska ha det samma dag).
3 september, 2011 kl. 07:21 #126097PhilipDeltagareKodmyran: Jo, men nu är ju inte foderbilen en konkurrent, och frakten är ju givetvis inte gratis för dom. Men på er ”hem till dörr för 169,” vad är det för tidsram? samma dag? En dag? Och hur lång tid uppskattar du att det tar i verkligheten?
Faktum är att jag har aldrig någonsin varit med om att få något ens dagen efter när jag handlat online – har alltid tagit minst 48h oavsett löften från åkeri / e-handlare :rolleyes:
Vi skulle i princip kunna erbjuda en flatrate á 99kr oavsett storlek men då blir ju marginalerna lite mindre. Men vill folk betala för det så bör vi ju ta 399 för något som en möbel eller en stor tv.
3 september, 2011 kl. 07:00 #126095PhilipDeltagareBer om ursäkt, menar postkoderna 12-24, vilket även inkluderar södertälje.
Jag har under 90% av mitt liv bott i centrala stockholm, nu bor jag i Bromma, och har under 6-7 års tid gjort 95% av mina inköp på internet, och jag har i viss mån alltid irreterats över att jag måste gå och hämta mina beställningar
– Poängen med att handla på internet enligt mig är att slippa nummerlappar och köer.
Jag har tom. innan Schenker etablerade ombud i bromma fått åka in till stan för att hämta upp försändelser, och ändå när både posten och schenker finns i bromma är det inte inom ett behagligt gångavstånd så måste ändå ta bilen.Givetvis ska jag inte någon under några omständigheter tro att alla sitter i samma sits som jag själv – Men jag kan nog till trots känna mig ganska säker på att många gärna hade sluppit gå och hämta ut varorna hos ett ombud. Speciellt om dom bor i städerna. Om dom nu har så nära till butikerna, varför handlar dom då på nätet kan man fråga sig? Utbud? Enkelt att hitta det man söker? Absolut, Men även faktiskt att få det hemkört inom en rimlig tidsram och för en rimlig peng, som på senare år nästan är en raritét. Det kostar det 10-faldiga att få det kört direkt hem till dörren.
Fullvärdig poäng?
Jag har vissa kontakter med lite större e-handlare, såsom Dustin, råkade sitta vid samma bord som Fru Dustin vid en middag. Vad tror ni större e-handlare skulle tycka? Kanske finns någon från Dustin eller liknande här? Vore intressant att veta.
3 september, 2011 kl. 06:11 #126093PhilipDeltagareVad man är villig att betala för frakt tror jag är ganska så beroende av vad det är man köper? Köper man ett USB minne tycker TILL OCH MED jag att det skulle kännas ganska osunt att betala lika mycket som usb-minnet.
Skulle jag köpa en tv eller möbler hade jag nog inte haft något emot att betala lite mer plus att verkligen få det hemkört till dörren.
(Priset jag angav är minst 99kr, högst 399kr per order, för större objekt det vill säga.)
Till fotofyndet: Ja – Inom samma storstad som lagret.
Med Stockholm menas de adresser som i postnummret börjar på 11.
Och jag har full förståelse för det Parvelito säger, det värsta med att driva e-handel ÄR allt administrativt, men anledningen till att jag skriver här är ju för att kunna klura ut hur man löser det på absolut bästa sätt. 😎
Såhär har jag tänkt det rent praktiskt hittils:
Vid utcheckning görs en förfrågan mot servern om postnummret börjar på 11. Börjar postnummret på 11 visas FraktX (inget namn bestämmt) som fraktalternativ. Väljer kunden de fraktalternativet skickas ordern till de packsedelprogram vederbörande använder, (vet inte om det går att koppla upp sig på pacsoft, men med andra vet jag att det går. I annat fall kommer dom ordrarna in på FraktX’s kontrollpanel redo för utsrkift)
FraktX kommer på avtalad tid för pålastning, skulle ju kunna synkas med den avtalade tid e-handlaren har med andra speditörer, och körs obrutet ut till slutkunden.
Fakturorna samlas på hög och betalas som en stor faktura i slutet av månaden.Jag har absolut inget emot att ni klankar ner eller ger kritik, det spar mig bara tid.
-
FörfattareInlägg