Forumsvar skapade

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #130043
    PeterH
    Deltagare

    Två stora leverantörer i Finland

    http://www.verkkomaksut.fi/
    http://www.maksuturva.fi/

    Bägge kallar det för ”Verkkomaksupainikkeet”

    #122174
    PeterH
    Deltagare

    En till åsikt angående navigationen. När jag går in på alla annonser kan jag välja kategori i en dropdown, sedan underkategori i nästa dropdown osv. detta är väl OK. MEN jag måste välja en kategori över den underkategori jag vill in till igen innan jag kan byta underkategori. Alltså om jag plötsligt vill titta på bostäder istället för elektronik kan jag inte bara hoovra över kategorier utan jag måste gå tillbaka till alla annonser och sedan välja kategori igen. Det kan tyckas som en småsak, men det känns osmidigt för mig, och man vill ju göra det så enkelt och bekvämt samt med en så låg barriär som möjligt för att göra köp.

    #122104
    PeterH
    Deltagare

    Ja jag har läst de länkarna du postade, men det var fortfarande oklart.

    Är det en typ av e-wallet alltså. Behöver en köpare inte använda sig av plånboken utan sätter direkt in pengar på säljarens ”plånbok”?

    #122099
    PeterH
    Deltagare

    Jag är inte helt klar över hur och vad tjänsten innebär. Men jag tolkar det som:

    Det är i princip en escrow-tjänst fast med lite twist, ni ser till att säljaren får en fraktsedel samt spårar försändningen, samt att pengarna betalas ut till en Bloppit-e-plånbok varifrån det sedan kostar ytterligare att ta ut sina pengar till sitt konto, har jag förstått det rätt?

    Hur gör ni i de fall det blir en tvist, dvs vad tar ni för position i tvisten? Exempelvis om köparen påstår att varan är felaktig, alt. försändelsen innehöll tegelstenar och inte en dator?

    Vilka betalningslösningar/metoder erbjuder ni? Ni tar kostnaden för transaktionerna, exempelvis kort (antar jag eftersom ni tar emot pengarna) och tar betalt av säljaren genom att ta en trans-avgift och sedan en avgift för att ta ut från sin e-plånbok?

    Sen är jag inte jätteinförstådd med logistik. Ni skickar en fraktsedel till säljaren av varan, innebär det att det bara är att klistra den på varan och skicka, alltså frakten klar, eller är det bara en adresslapp och säljaren betalar frakt?

    Det är lite av sakerna jag skulle fundera på som e-handlare. Ska titta vidare nu, kanske blir ett köp till och med, om jag hittar något intressant ;)

    #121456
    PeterH
    Deltagare

    @DORIS 18104 wrote:

    Kommer att sälja exklusivare barnkläder och förhoppningsvis nå ut globalt. Kollade igår in Paypal och läste detta idag..hmm vad är spårbar väg..är det med UPS/DHL eller vad. Jag tar gärna emot tips på betallösningar med deras fördelar och ev nackdelar.

    Klurigt..

    Hur globalt? Betalningsmetoder och preferenser skiljer sig väldigt mycket mellan olika länder, som du säkert vet. Om du inte vill använda PayPal är det bra att kolla upp lite vad det finns för preferenser när det gäller betalningsmetoder för de länderna du vill rikta dig emot.

    I Finland t.ex. föredrar väldigt många att göra direktbanksbetalningar, i Danmark med Dankort och i Spanien, där infrastrukturen för betalningar är väldigt ”sparsam” är det kort eller PayPal som gäller.

    Själv skulle jag nog inte sälja varor med PayPal till okända kunder, speciellt i södra/östra Europa. Kan vara läge att kolla upp vad det är för betalningskulturer för olika länder med. Vill minnas att jag läste en undersökning om att danskar inte betalar sina krediter, vilket resulterar i att det finns väldigt lite sådant i Danmark. Kanske inte för att de är oärliga, men på grund av betalningskulturen.

    #121455
    PeterH
    Deltagare

    @Richie72 18073 wrote:

    Om du driver en e-handelsbutik finns det ”scammers” som du kallar dem. Sån är verkligheten och det är inte PayPal eller någon annans fel.

    Nej, det är inte PayPals eller någon annan fel att det finns folk som fuskar och stjäl. Däremot finns det tjänster som gör det mer eller mindre enkelt för folk att fuska samt tjänster som drar till sig fler eller färre fuskare, så det är i ens eget intresse att minimera sin exponering mot fuskare, genom att exempelvis inte använda sig av betalningsmetoder som är enkla att exploatera för en fuskare.

    Det är som att säga att det är bra att betala med Western Union eftersom det inte är WUs fel att folk fuskar,. ”Alla” vet att man inte skickar betalningar med WU eftersom det i regel är någon som luras. Nu är det inte lika extremt med PayPal (ännu?). Det jag menar är som sagt att man ska undvika tjänster som gör det enkelt för folk att luras, detta gäller både säljare och köpare.

    #121413
    PeterH
    Deltagare

    Över lag verkar det vara många som fördrar fakturabetalningar i alla fall. Enligt DIBS undersökning för 2010 så föredrog 28% av svenskarna att betala genom faktura. I Postens distansförsäljningsundersökning för 2010 var det så mycket som 41% av svenskarna som fördrog faktura. Vad som verkligen används är inte riktigt samma däremot.

    Enligt Eurostat (SCB) använde 40 % av svenskarna kort som betalningsmedel för sina onlineköp. 19% använde sig av direktbanksbetalning, men 30% föredrar direktbanksbetalning.

    Man kan därför dra slutsatsen att det inte erbjuds direktbanksbetalningar i den utsträckningen som det efterfrågas. Jag har till exempel aldrig använt mig av en direktbanksbetalning när jag shoppat online på grund av just den anledningen att det inte finns som val i de butikerna jag nyttjat.

    #121412
    PeterH
    Deltagare

    Jag håller med om uttalandet att PayPal enbart är ett skydd för köparen, detta känns även som något ganska allmänt känt.

    Ett exempel är Spanien där vissa e-handelsplattformar inte tillåter PayPal som betalningsalternativ på grund av för mycket scammers. Personerna beställer varor som betalas med PayPal. När varan sedan anlänt meddelas det till PayPal att man inte fått sin vara och kunde får sina pengar tillbaka av PayPal som i sin tur kräver in dessa av handlaren. Det spelar ganska liten roll vad handlaren säger eller har för bevis. Som köpare kan man påstå att paketet som hämtats ut (om det går att bevisa att paketet hämtats ut) inte innehöll det den skulle utan tidningspapper/tegelstenar/vad-som-helst.

    Verkar dock inte vara så vanligt i Sverige…..ännu

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)