Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
25 oktober, 2012 kl. 07:34 #154439patrikkjellinDeltagare
@ortax 54550 wrote:
Ja självklart ska man försöka identifiera och skapa viktiga sökord som reflekterar den nisch man är verksam inom. Det som är bra då med ”OnPage” optimeringen är ju att man har möjlighet att ”styra” vilka sökord som sidan ska ranka bättre på, därmed underlättar detta för sökordsoptimeringen då man lättare själv som ägare av sida hittar bra sökord.
Ett bra alternativ för detta är ju googles egna sökordsverktyg ”Google keyword tool” som då är kopplat till Adwords.
Mvh
Mikael JohanssonJag tolkar Carl Magnus lite annorlunda, jag tror att du menar det jag tidigare skrev om, eller hur Carl Magnus? En av de stora utmaningarna med SEO arbetet är själva underlaget för själva optimeringen. Som affärsutvecklare inom Online Business (på Projectplace) ser jag att den svenska marknaden domineras av ett tänk där vi optimerar utifrån sökvolymer och konverteringar MEN basen för sökordsoptimeringen blir endast effektiv om den sker med utgångspunkten i vilket värde den har för företaget, d v s relaterat till försäljningen. Det gäller således att betrakta både SEO och PPC som ett led i försäljningen, inte marknadsföringen. Google keyword tool är ett klockrent exempel på detta lite ”gamla tänk” (förlåt) eftersom det inte alls visar om orden du optimerar ger något värde för bolaget. Det är betydligt smartare, som jag ser det, att använda CPV (Cost Per Value) som utgångspunkt i ditt PPC arbete och sen använda samma ord som utgångspunkt i ditt SEO arbete. Jag vet att e-handlare som Greatdays använder detta arbetssätt. Och istället för Google keyword tool använder de Finch.com, vilket jag själv tycker att riktigt bra. Men som sagt, det kräver ett lite nytt tankesätt.
22 oktober, 2012 kl. 15:06 #154285patrikkjellinDeltagareJohan, det din bekant har blivit utsatt för är inte ovanligt . Som gammal marknadschef för Projectplace (dvs inte längre) har jag anlitat ett flertal etablerade företag för SEO arbetet. Jag har alltid blivit besviken. Och då är jag en tålmodig person . Hur som helst har jag lärt mig att ingå kontrakt som bygger uteslutande på rörligt resultat, med en mindre fast del. Det kan åtminstone vara en lärdom att ta med sig i det fortsatta arbetet, för nån form av stöd behövs ofta.
När jag ändå lägger in ett inlägg här så vill jag lyfta fram att vi marknadsförare ofta lägger för mycket tid och pengar på ord som vi inte vet genererar värde (försäljning) till bolaget. Det tycker jag är oerhört intressant, hur ”släpper” vi de ord som bara genererar trafik mot att istället fokusera online närvaron på det som genererar försäljning. Har haft många och långa diskussioner med kollegor …varför inte lite till…
-
FörfattareInlägg