Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2012 kl. 18:36 #135094PalsvardsproffsenDeltagare
@GregerA 2623 wrote:
Emballage är dyrt, så det är ju tacksamt
Jo, vi har drygt 10% av omsättningen till Norge. Det är inte så jobbigt egentligen. Det som kommer till är att göra en tulldeklaration – och man måste då såklart ha fram de statistiska numren på sina produkter.
Det som är lite jobbigt är:
1. Det är högre frakter
2. Det blir svindyrt med returer om man gjort något felFör de Norska kunderna är det också ganska dyrt att handla från utlandet. Den Norska Posten tar ut 200 NOK i arvode för att tulla in ett paket, som mottagaren får betala tillsamman med moms och ev tull när han hämtar sitt paket.
Dock har norrmännen rätt att importera för under 200 NOK utan att betala tull eller moms. Vi ser att en del lägger flera småorder istället för en stor för att kunna utnyttja den möjligheten.
Jag håller på att titta på lösningar så att vi kan leverera fritt förtulllat och på så sätt slipper mottagaren betala förtullningen. PNL erbjuder t.ex bulk-split lösningar och Posten skall göra det i Mypack. Det fungerar då så att man buntar ihop alla paket man har till Norge och tullar in dem som en sändning. Efter förtullning delar transpotören upp sändningen och distribuerar dem som vanligt. Det blir då bara en förtullning.
För att detta skall fungera fullt ut måste man också hantera den norska momsen. Det kan göras genom att man engagerar ett momsombud i Norge, eller genom att man startar ett eget dotterbolag som momsregistreras.
Då kommer de norska kunderna att betala sin moms när de gör beställningen, och du redovisar den sedan till norska myndigheter.Exportrådets kontor i Oslo kan hjälpa till med allt som behövs kring detta, men det går naturligtvis också att göra själv om man vill spara några kronor.
Det hade varit mycket enklare om momsombudstjänsten hade varit inkluderad i frakttjänsten.
Bumpar tråden…
Hur gick det med ditt försök att förenkla Norge frakterna ?
Jag säljer mycket smått till Norge – allt som är under 2 kg går bra…. men större saker går inte pga kostnaderna – och Norge är en marknad där jag skulle kunna växa mkt….
Så är det är frustrerande att behöva neka kunder… -
FörfattareInlägg