Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2011 kl. 13:48 #127838OmoskarDeltagare
@lunarmys 25201 wrote:
Om detta hade varit fallet så hade ni kunnat köra annonsering för olika företag genom affiliateprogram och ändå tjänat pengar, utan att behöva lägga så mycket på marknadsföring.
Alla dealssiter lockar till sig otrogna rabattjägare.
Absolut, och det är påpekat i texten.
29 september, 2011 kl. 13:32 #127835OmoskarDeltagare@bloggus 25197 wrote:
Överlag tycker jag att dessa tjänster är bara ett skämt och nu 1-2 år efter USA kommer massor av lyckosökare i Sverige och försöker sälja in samma skräptjänster och ta massor betalt för det också. De som oftast köper tjänsterna är dåligt insatta eller erbjuder helt hopplösa tjänster för 50%!
O´learys, gymgrossisten, tele 2, heppo.se är bara några av många företag som har använt den sortens tjänst genom olika företag.
29 september, 2011 kl. 12:25 #127830OmoskarDeltagare@martinkiland 25192 wrote:
Jag tycker man får ta det för var det är – marknadsföring. Man får exponering till personer som aldrig skulle sett ens varumärke annars. Sen får man tänka på hur man lägger upp sin deal och begränsa den till exempelvis en specifik produkt.
Sen är jag som många andra skeptisk till hur länge konceptet kommer leva kvar.
Absolut!
Hoppas konceptet lever kvar ett tag till i alla fall haha. Jobbigt att vara arbetslös.
29 september, 2011 kl. 12:00 #127826OmoskarDeltagareHaha, har faktiskt inte kört så mycket säljsnack. Försker förmedla min syn på det hela genom att varva fakta med personliga åsikter. Det är intressant att veta vad företagare tycker om konceptet.
Som jag ser på det så skiljer sig eniro deals absolut från lets deal och groupon.
Stora delar av detas användarbas är rabattjägare, finns även hos oss fast inte i lika stor utsträckning.
I och med att Eniro.se är multifunktionssajt men framförallt ett köpmedium där köpare kan hitta säljare och säljare kan hitta köpare har vi en väldigt bred kundbas. Många av dem som klickar sig vidare via deals-annonserna bör således många av dessa vara genuint intresserade? Det är givetvis blandat med de som bara vill köpa ett billigt erbjudande. men inte alls i lika stor utsträckning som hos våra konkurrenter. Och det är för att de är profilerade som en sajt som förmedlar billiga erbjudanden. Det är inte vi.
29 september, 2011 kl. 11:42 #127823OmoskarDeltagare@friedrich 25184 wrote:
Bara för att det är en provisionsbaserad ersättning betyder det inte per automatik att det är en bra affär.
Kostnaden för att få en beställning (obs det kan vara från en befintlig kund) är sannolikt så stor att ordern går med förlust. Naturligtvis kan man ju hoppas på att det är en återkommande kund etc. För överprisade högmarginal produkter (billig skit från kina inköpt via alibabaexpress etc) kan säkert en del handlare klara av att ge stora rabatter, men det fungerar inte för alla.
Som jag ser det får man se kostnaden, (läs förlusten) som vilken marknadsföringsinsats som helst.
Företagen sätter sina egna villkor för dealen, t.ex. giltighetstid, max antal köp osv.
Så länge som det är rimligt kan företagen i och med det styra med hur mycket förlust exponeringen är värd.
29 september, 2011 kl. 11:39 #127822OmoskarDeltagare@friedrich 25182 wrote:
Jag håller med parvelito i det som sägs.
samtidigt är det naturligtvis intressant att:
1. exponera sitt varumärke för potentiella kunder
2. Konvertera besökare till kunderjag bryr mig inte ett dugg om hur många som besöker eniro, jag är intresserad av hur många som är inne och tittar på era deals i synnerhet över hela sverige och kostnaden för att få en kund dvs kostnaden i form av erbjuden rabatt (mkt kostsam sådan) samt ert arvode. Dessutom är det väldigt intressant att veta vad Eniro gör för att maximera 1 och 2 ovan.
Tack! väldigt intressant feedback.
Vad vi gör att för att maximera 1an och 2an där är att en kampanj startas upp nu i oktober med bl.a. tv-reklam. Sedan gäller det att ha attraktiva erbjudanden ute på sajten. Att skapa ett tryck till sidan och svara med attraktiva erbjudanden är i mitt tycke A och O för att det ska bli affärsmässigt för alla 3 parter dvs eniro, annonsören och kunden. Det är också upp till annonsören att vara strategisk i sitt erbjudande, t.ex. ett presentkort med ett relativt lågt värde har större chans att öka merförsäljningen och minska den procentuella marginalförlusten i och med att erbjudandet ska vara rabatterat med 50% och sedan tar Eniro mellan 30-50% av det som säljs beroende på hur pass bra erbjudandet är. Det har definitivt hänt att säljare fått tacka nej till annonsören för att erbjudandet inte motsvarar hur stor andel de är villiga att släppa till eniro.
Någonting man kan peka på och inte undgå är att den här typen av marknadsföring medför en liten till ingen risk alls för företag. Eftersom att det inte är något fast pris för annonsplatsen.
29 september, 2011 kl. 11:25 #127820OmoskarDeltagare@Kocken 25181 wrote:
Nu tycker jag du kör standarsnacket som alla på detta forum hör varje dag, när någon telefonsäljare ringer. Antingen från Enirio eller Blocket eller Aftonbladet, ja massor av fler företag.
Ett tips är att inte blanda äpplen och päron när du/ni ska sälja till företag. Det är stor skillnad från att ha 500000 unika besökare till ”stora” Eniro, till hur många affärer jag som liten företagare får från er.
Ett litet räkneexempel.
500000 besökare max 0,2 % (skulle gissa 0,1 %) klickar sig vidare på en annons till någon butik.
500000*0,02= 10000 klick som ska fördelas på alla annonser per dag. Har ingen aning hur många annonser/bolag ni har hos er, men låt oss spekulera att det är 1000 olika annonser. Förmodligen betydligt fler.Om du då fördelar alla klick jämt på dessa 1000 annonsörer, blir det 10 i snitt per dag. Sedan kan ju alla lätt räkna ut hur många affärer 10 besökare ger i den egna butiken!
Det är lätt att slänga sig med fina ord 500000 besökare, mest besökta os.v, men att ni presterar något tillbaka till annonsörerna har jag svårt att tro.
Absolut.
Olika faktorer spelar ju in i den uträkningen också, men jag ser poängen.
Men om man ska jämföra den här typen av marknadsföring mot t.ex. annons i en dagstidning? Där har du ett fast pris på annonsen och det är minst lika svårt att mäta roi (return on investment).
Genom eniro deals, lets deal, groupon och liknande betalar företagen bara för dem kunderna som genereras dvs att en andel tas på varje sålt erbjudande.Visst kan man dra paralleller kring olika typer av internetannonsering där det är fastpris kontra provision.
Men i slutändan är det väl graden av exponering och vilka typer av målgrupper man når ut till som räknas?29 september, 2011 kl. 10:36 #127816OmoskarDeltagareJag följer ditt resonemang, absolut.
Det finns dock flera punkter jag inte kan hålla med dig om, men notera att detta är högst personliga åsikter. Vem som har rätt och vem som har fel får tiden utvisa.
Det finns i min mening en stor potential för e-handlare. Som jag skrev i mitt första inlägg går eniroanvändaren i huvudsak inte in på eniro för att köpa ett billigt erbjudande. Rätt mig om jag har fel när jag påstår att eniro deals är en tjänst för företag inom varumärket eniro och allt vad det innebär.
Faktum är att vi har 1 miljon sökningar och över 500 000 unika besökare per dag och med eniro deals får man en plats på förstasidan fr.o.m den 6 oktober.Men jag håller med om att det är många aktörer på marknaden som slåss om annonsörer och erbjudandena varierar absolut i kvalitet.
-
FörfattareInlägg