@Stefan72 89463 wrote:
räkna hem? Ja du får ha marginaler som tillåter den kostnaden på produkterna istället. Kunden betalar ju då frakten ändå fast den inte debiteras separat. Det är ju smma psykologiska grej som att sälja för 129.90 istället för 130kr. Det tidigare attraherar fler köpare.
Visst är det så. Jag tror dock det beror på bransch, affärsmodell och huruvida det är B2B, B2C, etc.
Jag har varit med om framgångsrika implementationer av både frakt som marginalförstärkare / tjänst, och försäljning av frakt till självkostnadspris (schablon). Dock inte fått till det med frakten inbakad i produktpriserna, det borde gå att få till med B2C och viss finess. Dock har jag svårt att se det inom B2B, där man i så fall avtalar om en viss ordersumma (minimiorder, fri fraktgräns osv) och sen räknar frakten som en kostnad för affären (istället för att räkna upp priset per artikel med uppskattat fraktkostnad).
Intressant dock, tack för din input!