Hej!
Det är lätt att glömma att budgetera med sjukskrivningar och frånvaro. Gör det, eftersom det är en dyr historia (80% lön första två veckorna)
Generellt sätt är anställda alltid dyrare än man tror. Det innebär också sociala utmaningar man ska lösa, främst när det blir en grupp som ska samarbeta. Mitt tips är att skapa en nära (men professionell) relation med den anställde och få den att TYCKA OM dig, bli ”på din sida”. Annars är det lätt att klagandet sätter igång och det är svårt att bli av med när du får ett gäng anställda framöver.
Först och främst skall du registrera bolaget för anställda hos skatteverket, om det är ett AB.
Du behöver ordna ett anställningsavtal (Finns att ladda ner mallar, bara att googla)
Anställningsbevis har aldrig jag gjort, eftersom anställningsavtalet känns som bevis nog. Men det finns mallar för det om någon efterfrågar det. Däremot krävs det ett arbetsgivarintyg om anställningen avslutas, men det är inget du behöver tänka på nu.
Försäkring är bra men beror på arbetets karaktär. Tala med ett försäkringsbolag om detta, men låt dem inte sälja på dig något.
Vi hade inget kollektivavtal och det hade inneburit mindre flexibilitet i löner mellan anställda och mer administration. Jag tror du har fördelar av kollektivavtal först som stort bolag. Du kan be ditt försäkringsbolag matcha kollektivavtalets försäkringar, så visar du på god vilja.