Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 84 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #156741
    Murmelin
    Deltagare

    Åh, tack så mycket för svar.

    Det är ett företag som beställt och det är varor som avses. Beställningen ligger på drygt 7000 inkl moms och frakt.

    #140738
    Murmelin
    Deltagare

    @Per Nilsson 39499 wrote:

    Det är bara designmänniskor som ser visuell design som något avgörande, vi vanliga dödliga Svenssons triggar på andra saker.

    Min visuella design är inte den bästa i världen, långt därifrån, men den fungerar och den genererar intäkter. Nu pratar jag om det övriga sortimentet och inte köksknivar.

    För köksknivar har jag skapat en ny butik som bara ska sälja köksknivar. Där ska designen inte vara så mycket annorlunda men det som kommer att skilja den från huvudbutiken är att folk inte kommer att vara förvirrade och tänkta ”Va moraknivar, svärd, brynen, multiverktyg OCH köksknivar?!?”.

    Jag kommer givetvis att (försöka) sälja köksknivar i huvudbutiken också.

    Tack igen för bra och frapperande input!

    Frapperande? Googla… :rolleyes:

    Jag tror att du missuppfattar mig. Jag menar inte att folk går in på en sida, rynkar på näsan och tänker ”usch, en sån ful design, näe här tänker jag inte handla”. Självklart är det inte så.

    Det jag pratar om är saker som sker utan reflektion eller medveten analys. Där människans djupgående visuella orientering, gör att hon fattar beslut utan att analysera innan. Och det är här design kommer in. Rörig och otydlig design tenderar att få folk att snabbt dra vidare. Inte för att dom får ont i ögonen eller hinner analysera vad dom ser, utan för att den helt enkelt inte känns lika förtroendeingivande som en väldesignad butik.

    Jag hyser inga som helt tvivel om att det finns människor som inte bryr sig det minsta om designen på en butik. Men jag är lika övertygad om att det finns en massa människor som väljer bort köp för att dom är rädda för att bli blåsta. Som (undermedvetet) gör snabbanalysen att ett företag som ser billigt och rörigt ut kanske upphör i morgon eller att ägaren försvann på semester för 2 veckor sedan och inte kommer tillbaka. Och därför går till nästa ställe som inger mer förtroende. OBS jag talar generellt nu och inte om din butik.

    Tänk på alla Apple-människor som älskar många, vassa köksknivar av femtioelva olika slag, i sina nyrenoverade kök. Tror du att designen är sekundär även för dom? Folk är helt enkelt olika och har olika förväntningar. Och jag skulle inte bli förvånad om just köksknivssektorn består till rätt stor del av Applemänniskor.

    #140723
    Murmelin
    Deltagare

    @Per Nilsson 39472 wrote:

    Vad har du för fördomar mot moraknivsköpare egentligen? 😮

    Ja, en separat butik för köksknivar är faktiskt på G.

    Min logotyp förmedlar det budskap som jag vill. Den kan inte gillas av alla men mina kunder och jag diggar den skarpt. Jag kommer inte göra någon övergripande översynd på hemsidan då både jag och forskningen anser att visuell design är sekundärt.

    Det finns skitfula butiker som omsätter mer än vad du och jag kan drömma om :)

    Klart du vill göra en analys om logotypen ;)

    Vilken forskning lutar du dig på då? För all forskning jag har läst visar på det motsatta…

    Den finns självklart företag som inte har mycket att hämta på att fixa designen eller skaffa en välgjord logotyp. Som har en jätteomsättning trots allt. Det beror ju på vilken målgrupp man har och vad man säljer. För Braillebokhandeln är designen säkert sekundärt ;-)

    Jag tror att en stor del av kunderna du vänder dig till, har höga krav på sin köpupplevelse och då blir det visuella allt annat än sekundärt.

    #140693
    Murmelin
    Deltagare

    @Per Nilsson 39403 wrote:

    Det kan det mycket väl vara. Dock så har jag bra CR på övrigt sortiment.

    Har du några konkreta punkter är du välkommen att dela med dig av dom.

    Det handlar nog mest om produktgrupp. Matlagning som livsstil attraherar en målgrupp som på det stora hela är väldigt visuellt kräsna. För dom handlar det inte enbart om själva produktupplevelsen, utan även om köpupplevelsen. Det här är en kundgrupp som väljer och väljer bort på bråkdelen av en sekund.

    För Moraknivsköparna är nog själva produktupplevelsen/användningen så total att köpupplevelsen nästan inte har någon större betydelse alls.

    Jag kan tänka mig att du skulle vinna mycket på att göra två shoppar med tanke på att du riktar dig till två olika kundgrupper med väldigt skilda fokus.

    För att ge några konkreta exempel krävs en hel del jobb med analyser och kreativt arbete och det är lite för komplext för att ta i tråden. Vore jag du skulle jag satsa på en ny logotyp och en övergripande översyn av hemsidan.

    #140629
    Murmelin
    Deltagare

    Mitt område (och käpphäst) är det visuella. Många företagare är oerhört måna om vad som står i deras broschyrer, presentationer och på deras hemsidor. Och det med rätta.

    Men väldigt många glömmer det visuella. Eller tror att ”det är väl inte så himla viktigt”, ”det kan jag ta senare”, och sen undrar de varför folk inte handlar. För det visuella är otroligt viktigt. Folk bildar sig en uppfattning på bråkdelen av en sekund. Och hur mycket man än skriver ”Vi är ärliga, seriösa och långsiktiga”, så spelar det ingen som helst roll om det visuella säger att ”jag har gjort detta själv och jag lär mig medan jag prövar mig fram.

    Jag har inte hunnit läsa igenom tråden, men jag tror att din dåliga konvertering beror mycket på den visuella aspekten av din butik.

    #139736
    Murmelin
    Deltagare

    Som jag sa tidigare så tycker jag att epostmarknadsföring är helt okej, betydligt bättre än telefonförsäljning (som gör mig galen).

    Vad gäller nyhetsbrev är jag mer tveksam. Men ett enstaka mejl där man informerar om sina tjänster är helt okej. Nyhetsbrev ser jag mer som något man skickar till företag som visat intresse (kontaktat en angående ens tjänster)/man har en relation till.

    #138894
    Murmelin
    Deltagare

    @pyhobby 37495 wrote:

    Till företag får du skicka men inte till privatpersoner, det är säkert någon här som kan de exakta reglerna bättre.

    Dock skulle jag verkligen avråda er från att skicka oanmäld reklam även till företagare. I min bok hamnar spammande företag på svarta listan direkt.

    Jag hade en väldigt positiv upplevelse för ett tag sedan då en tjej som precis startat sitt företag ringde upp oss och undrade om hon kunde skicka över lite information till oss via mejl vilket vi tackade ja till.
    Nu jämför säkert en del med telefonförsäljare, men detta var från min synvinkel en positiv upplevelse. Hade hon valt att bara skicka informationen till oss direkt utan den tidigare kontakten hade det blivit ”svarta listan” (som är fiktiv, så ingen får för sig att jag för register) direkt.

    Fast själv föredrar jag absolut att få epost än telefonsamtal. Epost kan jag ta emot när det passar mig, telefon stör på ett helt annat sätt.

    Jag trodde spam var viagraerbjudanden, penisförlängningar och liknande, och främst riktat till privatpersoner. Eller är spam all epost som man inte bett om att få?

    #133169
    Murmelin
    Deltagare

    Just det. Problemet är ju också att dom som myseldar (och därför är totalt prisokänsliga) lika gärna kan plocka med sig en kartong med ved på den dygnet-runt-öppna bensinmacken. Eller från mataffären.

    #133168
    Murmelin
    Deltagare

    Jag är definitivt i er målgrupp. Bor i radhus i en välbärgad närförort till Stockholm. Vi eldar mycket i vår kakelugn. Men era priser är verkligen tokhöga. Ni utklassar ju till och med svindyra Stockholms Vedlager. 20 st 40 l säckar hos er är drygt 400:- dyrare än hos dom.

    Och din beskrivning av att köpa ved på Blocket har ju väldigt lite med verkligheten att göra. Själv ringde jag ett telefonsamtal, bestämde en dag för leverans och vips så kom en lastbil körande med drygt 30 säckar till ett pris ungefär 30% lägre än erat.

    #132054
    Murmelin
    Deltagare

    @Parvelito 29894 wrote:

    Payson tar 3kr + 3%, vilket på ett köp om 3000kr blir hiskeliga 93kr. Å andra sidan så är betalväxel + inlösare inte heller gratis, och de vill gärna ha startavgift, 24-måndersavtal samt månadsavgift.

    Kanske kan faktura i egen regi vara något för er? Man gör sitt köp, får en faktura som PDF med OCR, betalar till bankgiro.

    Aha, det var ju inte blodigt alls. Då kanske WP e-commerce och Payson är ett bra alternativ iallafall. Måste kolla om den har kommit någon betalmodul för Wp än. Tack för påminnelsen!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 84 totalt)