Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
12 juli, 2012 kl. 11:09 #148674MortfilesDeltagare
Kul namn (pricks – definition of pricks by the Free Online Dictionary, Thesaurus and Encyclopedia.), men loggan kan nog putsas lite till
Vad ska sidan ha för inriktning, dvs vad ska loggan förmedla?12 juli, 2012 kl. 11:02 #148673MortfilesDeltagareEn ganska trevlig design även om den har lite väl många färger för min smak
Parvelito har helt rätt gällande de grå fälten med vit text där kontrasten är väldigt låg och jag var lite förvånad över hur få element som faktiskt har någon form av feedback! Flera kombinationer av bakgrundfärg och vit text har ruskigt låg kontrast, speciellt på ljusa skärmar. Det finns fler element som inte har högsta synbarhet, men jag tror att det är en ganska låg inlärningströskel så det påverkar förmodligen inte jättemycket.
Inte så imponerad över kassan dock. Varukorg och checkout i samma steg gör att uppsell blir omöjlig och jag har sett flera som tycks tro att en trekolumns checkout är ett bra system, trots att forskning visar att det inte fungerar särskilt bra användbarhetsmässigt. Det är en kakofoni av färger vilket gör att alla försök att skapa en fokalpunkt på sluföra köp knappen inte räcker hela vägen.
Produkterna ligger väldigt tätt så de inte får ordentligt med utrymme, speciellt i över och underkant. Några av sidorna verkar ha problem med sorteringsfunktionen som hamnat lite galet (Birkmann produkter – lyckasmedmat.se). Paginering bara i nederkant gör att jag får skrolla en hel del för att navigera mellan olika sidor och jag får ingen indikation på hur många produkter som listas innan jag kommer längs ner på sidan vilket är lite tokigt.
Lite spännande också att nyheter och populära produkter på första sidan varken har pris eller köpknapp
…så en bra design, men den kan göras bättre
21 juni, 2012 kl. 11:57 #147581MortfilesDeltagare@Jonny Elofsson 46824 wrote:
Jag kommer och åker tom bil från Örebro om någon vill åka med eller hoppa på efter vägen. Gör eventuellt kaffestopp hos släkten efter E4:an men det är ofta fritt inträde även för främlingar lite längre norrut.
Passerar du Falun måntro?
13 juni, 2012 kl. 13:49 #147308MortfilesDeltagare@Joel 46644 wrote:
Vi visar endast I lager / Ej i lager. Som kund kan man dock se exakt hur många vi har genom att klicka på köp-knappen tills att den säger ifrån. Det går alltså inte att lägga in fler i antal i kundvagnen än vad vi har i lager (på så sätt slipper vi besvikna kunder som går till kassan med fler prylar än vad vi kan sälja – vilket är ett vanligt förehavande bland många e-handelsplattformar).
Personligen tycker jag att man kan visa antal 1-20 och sedan 20+. Det är något vi funderar på att införa också.
Appropå Jimmys inlägg om att trigga kunden vid få exemplar kvar så tycker jag att den här amerikanska webbshoppen har gjort det på ett smart om än drygt sätt (behöver jag säga att den röda köpknappen blinkar också):
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=665&stc=1&d=1339540384[/IMG]
Finns flera sätt och nej, nej, nej till blinkande knappar!!
Skapa skyndsamhet (urgency) i din webbshop med favoriter eller önskelistor12 juni, 2012 kl. 09:42 #147205MortfilesDeltagare@equipit 46543 wrote:
I vår butik visar vi lagersaldot då vi tänkt att full transparens borde konvertera bäst. Men vanligast verkar vara att antingen inte visa saldot ”I lager/Ej i lager” eller så cappar man saldot vid en låg nivå, typ ”10st+ i lager”. Hur tänker ni?
Full transparens konverterar inte bäst när det gäller lagersaldo. Vill du ha bra effekt med lagersaldo får du prova att väcka känslan av att det finns ett begränsat antal kvar. Det triggar vår hjärna till aktivitet då vi annars riskerar att förlora något (någon annan hinner köpa före oss).
Att någonting är begränsat i antal får oss också att vilja ha produkten mer och produkten upplevs som mer värdefull.
Det fungerar också bra i kombination med tidsaspekter för att riktigt få kunden att vilja handla
16 maj, 2012 kl. 17:21 #145565MortfilesDeltagare@bloggus 44128 wrote:
ALLA positiva till kassan säger just det: ”konverteringen går upp”, men ingen här kan exakt säga varför? Snälla förklara det för oss som inte förstår, som om vi var 7 år ….
Dessutom har inget redovisats att det är så … och kommer väl aldrig göras, likväl påståendet att Klarna släpper igenom fler än Svea …
–
Jag ska bara gå igenom kassans funktioner så ska jag ge en förklaring sedan
Klarnas kassa har bra potential att bli en riktigt bra lösning när det gäller att konvertera, speciellt för mindre e-handlare som inte har möjlighet att konverteringsanpassa sin utcheckningsprocess.
Jag måste bryta ner den funktionsmässigt så jag kan analysera den i mer detalj innan jag kan ge en uppskattning på hur bra den kommer att fungera, men det kommer
13 maj, 2012 kl. 20:15 #145220MortfilesDeltagareDet är ganska ovanligt med en trekolumn kassa och det beror på att flödet riktas i sidled istället för ett nedåtgående flöde. Tvådelade formulär upplevs ofta som svårare/jobbigare att fylla i än ett längre formulär med bara en kolumn och med en tredje kolumn så får du både en långsammare rytm och informationen blir mindre tydlig.
I första avdelningen så ligger summeringen i tredjekolumnen, ovanför summeringslinjen, vilket gör att den syns sämre och upplevs malplacerad visuellt. Rabattkoden som bör ha låg synbarhet för att inte uppmana till rabattjägare eller stoppa upp köpflödet när kunden blir tveksam om man har en kupong eller inte. Ändra din beställning ligger med grå knapp i höger kolumn där den uppmärksammas minst. Ett förslag är att byta plats på rabattkoden och ändra din beställning och byta knappfärger samtidigt.
I steg två kommer de flesta troligen att välja Payson om man har det eftersom det ligger först i valen och har en utmärkande färg. Plusgiro kommer troligen väldigt få att välja eftersom det ligger sist i uppmärksamhetszonen. En uppställning med ett val per rad hade gett större spridning och hade upplevts som tydligare.
Mina uppgifter på två kolumner kommer att öka errorfrekvensen då det blir fler som glömmer/missar att fylla i email och mobil. Inloggningen är näst intill osynlig och många kommer att fylla i större delen av sina uppgifter innan man uppmärksammar login, vilket kan leda till irritation.
Att lägga en förifylld checkruta för nyhetsbrev är för många någonting negativt (många tror fortfarande e-handlare ska spamma dem) och det är färre som frivilligt väljer ett nyhetsbrev i kassan i jämförelse med bekräftelsesidan efter checkout.
Information om olika saker är otydliga, tex så syns knappt länken om Klarnas delbetalning mm då den inte är utmärkt som länk och den ligger inte ens i närheten av det val man gör. Stegen är utmärkta med en ljusblå tonad knapp med vit text, vilket inte är en optimal kombination då det är alldeles för dålig kontrast. De är dessutom väldigt lika informationsikonerna och funktionsknapparna (som absolut bör ha en tydligare utmärkning, speciellt genomför köp knappen).
Hoppas de synpunkterna hjälper
7 februari, 2012 kl. 11:34 #135860MortfilesDeltagareKommer nog att dyka förbi jag också om chefen kastar en biljett på mig
20 november, 2011 kl. 12:57 #130600MortfilesDeltagare@Gun 27645 wrote:
Någon som har något bra tips på vart man kan vända sig för att få hjälp med att göra en logga? Vill inte lägga ut en massa pengar på detta men har svårt att ”få till” en bra själv. Några prisvärda tips?
KaksmulanJag skulle också rekommendera att kolla med dom olika designskolorna. Där finns alltid en hel del riktigt duktiga designstudenter som behöver fylla upp sina portfolios och gör det billigt och bra.
Annars är ett tips att skissa fram ungeför vad du vill ha och be någon som är duktig på Illustrator att putsa till en vektorfil från det. Brukar inte ta mer än en timme eller två och du kan komma undan med en tusenlapp eller två.
20 november, 2011 kl. 12:49 #130598MortfilesDeltagare@bloggus 27764 wrote:
..
Har sett Mortfiles många år och han kanske är bra på att koda ihop projekt, men hans design ser alltid ut amatörmässiga, lika många år som jag har varit webmaster, närmare 7-8 år. Visst de går, men i dagens läge när konkurrenter är många, så måste man också ha lite snyggare sidor.
http://99designs.com/logo-design/storeSmaken är som alltid som baken och jag misstänker att som Webmaster är du säkert bekant med termen ”designen förändras med kundens användning”
Du får gärna ge exempel på de av mina designs du ser som amatörmässiga och ge tips på förbättringar, jag är alltid redo att ta emot kritik så jag kan förbättra mina kreativa kunskaper.
-
FörfattareInlägg