Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #175642
    Moniq
    Deltagare

    @Croona 78508 wrote:

    Vad menar du här? :confused: Så om man väljer Svea som privatperson och inte betalar sin faktura så får man ingen påminnelse eller inkassobrev? Ska börja handla med butiker som har Svea då :)

    Du får visst påminnelse och även inkasso om du inte betalar fakturan hos Svea. Skillnaden är dock att först har du 20-30 dagar (beroende på avtal) på dig att betala den faktura du har fått. Sedan tar det ca 10-15 dagar efter förfallodatum tills du får påminnelse och sedan ytterligare 7-10 dagar tills du hamnar hos inkasso. Klarnas kunder ligger då redan hos Kronofogden med extra avgifter på ca 1000 kr på faktura som du kanske aldrig har fått.

    Och Tack Qarillion ! Kändes nästan så att jag är det enda som ser det positiva i konkurrens inom factoringföretag. Blev ”nästa uppäten”:) av de som verkar vara nöjda med Klarna:D

    #175635
    Moniq
    Deltagare

    @argit 78503 wrote:

    Tycker det är intressant hur du kan ha en uppfattning om något du aldrig har använt. Har du Svea och är nöjd, det är väl bra, men du vet inte hur de andra alternativen fungerar. Därav blir informationen för oss som läser detta helt irrelevant i jämförelse.

    Jag har aldrig skrivit att jag avråder andra att använda Klarna. Jag har dock svårt att förstå dem som gör det. Fick inget svar varför Klarna skulle vara så mycket bättre än Svea förutom det att de tydligen ha bättre interface och bra merchant support enligt danielandersson

    @argit 78503 wrote:

    Att ha kontakt med företag som konsument (som du har haft med Klarna) vs. som företager skiljer sig väldigt mycket åt. Jag har aldrig handlar med Svea och handlar sällan på ”kredit” eller faktura.

    Varför skulle företagare vara behandlade bättre än företagets kunder. För min del skulle det vara en argument för att inte använda Klarna. Det är just bra service mot våra kunder som vi är mest måna om. Att du själv sällan handlar på faktura innebär väl inte att dina kunder har samma köpmönster, eller? Är det kortbetalningar som den favorit betalningsalternativ hos dig ?

    @argit 78503 wrote:

    Vi är nöjda med Klarna men har inte använt oss av andra heller.

    I så fall ditt inlägg är lika irrelevant som mitt. Det är mitt personligt omdöme om ett företag vi använder oss av. Jag tvingar ingen att läsa det.

    @argit 78503 wrote:

    Drevet mot Klarna är egentligen helt ologiskt eftersom alla andra aktörer på deras marknad arbetar på samma sätt. Det enda som skiljer de åt är storleken
    Du kan förhandla om allt, större företag har större möjligheter förhandla. Svea är mindre än Klarna och därför är möjligheten större att förhandla priser. Detta är normalt och du kan se de på andra marknader också.

    Konstig att det är endast Klarna som officiellt säger att deras bästa kunder är just dem som inte betalar , det är just dem kunder som gjorde att Klarna har växt så snabbt. Och jag vill inte utsätta mina kunder för extra påminnelseavgifter och inkassoavgifter för då har dem mindre pengar för att handla för kanske just hos oss :)

    @argit 78503 wrote:

    Du måste sälja in din affärsidé för att få bättre priser, varför ska du få bättre priser om de inte ser någon möjlighet att ditt företag ska växa?

    Klarna är inget bedömningsföretag som kan avgöra om ditt företag kommer att växa eller inte. Eller det är kanske deras ny sälj strategi: använder du Klarna då kommer du växa som det knackar? :)

    #175632
    Moniq
    Deltagare

    @danielandersson 78500 wrote:

    Självklart är man i ett annat läge när man omsätter en del, men även som mindre går det att förhandla. Eller gick i alla fall tidigare (innan KCO).

    Beroende på hur man värdesätter sin tid, så kan ett bra och snabbt interface vara värt väldigt mycket. Även snabb merchant-support minskar tid man lägger på kundärenden och tid man lägger på att vara irriterade på att man inte får svar.

    Allt beror på vad man värdesätter och vad man upplevt.

    Jag håller med dig att tid är en bristvara som man skall absolut sätta värde på. Jag har dock aldrig upplevt de problem med Svea som du beskriver. Det mesta fixar vi själva via deras administration sidan och de gångerna vi hade behovet att kontakta dem gick det snabbt och smidig. Det är även ytterst sällan vi har några kundärende som är fakturarelaterade. Vi har kanske haft tur :):confused:
    Men Ni verkar vara nöjda med Klarna. Det hade varit intressant att veta vad som är så mycket bättre med dem?

    #175631
    Moniq
    Deltagare

    Tack så mycket för att du delar med sig! Det här få vi nog testa hos oss :)

    #175628
    Moniq
    Deltagare

    @danielandersson 78497 wrote:

    Och att anta att alla har de villkoren är också som att leva i en egen värld.

    Villkor går alltid att förhandla, likaså priser.

    Jag har faktiskt haft en dialog med Klarna även som e-handlare (några år sedan). Tydligen har vi haft för liten omsättning för Klarna för att vi kunde överhuvudtaget förhandla villkor eller priser. Det var dock inget problem med Svea, där vi även ha genomgång för både villkor och priser en gång om året, eller oftare om så önskas.
    Det är nog många små företagare som få leva ”i min egen värld” :)
    Tydligen är det ”en annan värld” för dem som omsätter över 10.000.000 😎

    #175626
    Moniq
    Deltagare

    @danielandersson 78494 wrote:

    Sveas webbinterface är dåligt. Deras merchant-support är slö (flera veckor ibland). Deras API var väldigt dåligt (dom har något nytt nu som jag inte testat).

    Så ja, det märks att du inte testat någon annat alternativ. Ibland måste man göra det för att inse att det finns bättre sätt att göra saker å ting på.

    Det räcker att jag gör en sammanställning av både Sveas och Klarnas villkor.
    Att jag skulle betala minst dubbelt för att få lite bättre interface (inte säkert att jag tycker att den är bättre) och vänta på mina pengar i en månad existerar inte i min värld . Men det är fritt fram för alla som vill testa :)

    #175625
    Moniq
    Deltagare

    @pyhobby 74059 wrote:

    När man uttrycker sig så här blir jag mycket misstänksam. Du har aldrig använt Klarnas tjänster men du tycker ”de har egentligen ingenting som lockar oss”.

    Du kanske har skrivit detta inlägget i all välmening, men jag får känslan att det dyker upp av helt andra orsaker.

    När det kommer hallelujainlägg från nya skribenter som skriver i en tråd där det inte skrivits på en vecka får jag en känsla av att det nog finns mer än en persons åsikt bakom inläggen.

    Jag vet att jag kan vara ute på tunn is nu, men så här fantastiska är inte Svea jämfört med Klarna. Jag tänker inte hacka ner på Svea på något vis, jag har inte använt deras tjänster. Har haft någon kontakt med deras kundtjänst genom åren och det har varit ok.

    Som alla vet har Klarna en grym position på marknaden och den har absolut inte blivit sämre efter KCO.

    Som sagt. Jag tror inte att det aktuella inlägget dök upp helt utan ”anledning”.

    Jag tror att jag vet vad du insinuerar, men tyvärr måste jag göra dig besviken. Jag är en ”vanlig e-handlare” :) som driver en webbutik sedan 2007 och har just råkat vara nöjd med Svea och mycket missnöjd med Klarna (dock som privat kund). Oavsett om man vill eller inte, ta man in en del av de personliga erfarenheter i verksamheten. På både gott och ont. Jag är även en av dem som inte gillar monopol som sällan leder till något gott. Inget som hitintills har övertygat mig att Klarna skulle vara bättre på något sett. Vi har t.o.m gjort ett utskick till en del av våra kunder med frågan vilken betalningsalternativ hade passat de bäst och efter utvärdering kan vi konstatera att när det gäller faktura få kunder som bryr sig vilket bolag den kommer ifrån bara man ha lång tid på sig att betala och slipper fakturaavgifter. :)

    #175623
    Moniq
    Deltagare

    @danielandersson 74058 wrote:

    Uppenbarligen har du inte haft något alternativ. Vi har kört båda och Klarna har trevliga kundtjänst, SNABBARE kundtjänst (både för kunder och säljare/merchants) och Sveas adminpanel är något som ingen människa bör utsättas för.

    Det stämmer att från fakturering i egen regi har vi gått över direkt till Svea , så jag har aldrig testat varken Klarna, Gothia eller Bilmate. Men varför skulle jag göra det när både jag om mina kunder är nöjda med det lösning vi har i dags läge. Att den är minst 50% billigare än Klarnas gör inte saken värre. Sedan får jag mina pengar 1 dag efter att kunden har lagt beställning hos oss. Det ger dig bättre likviditet än att vänta på sina pengar i en månad. Jag har verkligen svårt att förstå varför skall man betala så mycket till Klarna för en tjänst som kan blir betydligt bättre hos andra företag som Svea, Bilmate eller Gothia. För mig Klarna har blivit lite som Posten – de tror att de är enda och bästa alternativ. Så är det inte.:)

    #174560
    Moniq
    Deltagare

    Vi köper hos HT Emballage
    Prata med dem så kommer Ni säkert fram till något bra och prisvärd lösning. Det är inget problem med måttbeställda och specialtillverkade lådor.

    #174532
    Moniq
    Deltagare

    DHL skickar större gods även på pall. Det är dock dyrare än stycke. Ska godset skicks till privat person kan det vara lite problematisk med pall försändelser.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)