Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #137824
    molkom
    Deltagare

    Intresserad av resultatet =) Som jag förstår det tar både Payer och PayEx numera hand om bankinlösen åt dig och du betalar cirka 4-5SEK per transaktion men då inklusive kortinlösenavgift. Känns som en bra deal om man bara vill åt direktbetalning!

    #136524
    molkom
    Deltagare

    Tack för era bra svar, mkt skönt att kunna ta bort det från listan med ’möjliga problem’ :)

    #136426
    molkom
    Deltagare

    @GregerA 33866 wrote:

    Man kan lösa in maximalt det reserverade beloppet, men om den verkliga fakturan av någon anledning är på ett lägre belopp så blir det det lägre beloppet som vi löser in. Då slipper man en del återbetalningar. Man kan dock bara gör en inlösen per transaktion, så restorder får hanteras genom att hela beloppet dras vid första leveransen. Vi håller sedan reda på dessa bokföringsmässigt som förskott från kunder.
    Exakt hur det går till att lösa in ett lägre belopp kan skilja mellan olika PSP:er. Hos Auriga måste man först göra en ReverseAuthorization med det nya beloppet, och sedan en Capture.

    Ett problem som jag har stött på är att man inte kan hålla belopp reserverade i särskilt många dagar då det styrs av kundens/kreditkortutgivarens bank(?). Jag har fått höra 3-5 dagar, men jag skulle behöva reservera belopp i åtminstone 6 dagar… går det att komma runt på något sätt eller blir jag tvungen att dra hela beloppet först och sedan återbetala vid avbokning? (blir dubbel transaktionskostnad eller mer…)

    #135880
    molkom
    Deltagare

    Riktigt bra svar Greger, tack!

    Får man fråga vad du använder för affärssystem? Jag funderar på om system som Specter/Fortnox går att integrera på något smart sätt…

    #135878
    molkom
    Deltagare

    @skinza.se 34049 wrote:

    Vi är nöjda med dem! Inget att anmärka än så länge! Betalningen sker på ett smidigt sätt och deras kundtjänst svarar snabbt! Skulle jag önska något skulle jag vilja ha en bättre admin-del. Men utåt fungerar de mycket bra!

    Får jag fråga vad du saknar i admin-delen?

    #135877
    molkom
    Deltagare

    Du säljer inte in Auriga jättehårt ;) Du vet ingen som har erfarenhet av NetsAxept och vad folk tycker om dem?

    (För mina belopp är Payson inget alternativ så just i denna tråd vinner Auriga per default Payson Vs. Auriga-matchen ;))

    #135602
    molkom
    Deltagare

    Tack för förtydligande av bokföring etc; borde inte bli något problem för mig med ordernr och så vad det ser ut!

    @GregerA 33840 wrote:

    Jag kan ju tillägga att vi använder manuell capture, dvs vi begär inlösen på en transaktion efter att vi har fakturerat ordern. Jag har förstått att många kör med automatisk (instant) capture och då löses transaktionen in redan när betalningen i weshopen görs.

    Du är ju kunnig så undrar om du skulle kunna hjälpa mig förklara möjligheterna här då support verkade ha svårt när jag ringde… Först, för att kolla att jag förstår dig rätt:

    1) När kunden registrerar köp så reserveras hela beloppet (?) men ni drar det ej.
    2) När ni har fakturerat ordern så går ni själva in i systemet och klickar på ”begär inlösen” eller liknande? (eller har ni automatiserat detta – går det?)
    3) Det belopp som begärs inlösen på är det reserverade beloppet.

    Detta liknar vad jag behöver uppnå men jag har vissa försvårande modifikationer:

    Jag vill trigga inlösen automatiskt vid ett av tre tillfällen så måste gå att automatisera via API – vet du om det stöds av någon? Exempel: trigga inlösen när kunden trycker på en ”ångra”-knapp på sina sidor (ej så det är exakt men likvärdigt) och då enbart på reservationsavgiften, eller trigga när en viss tidsgräns har passerat och beroende på tidsgräns dra halva eller hela beloppet från kund.

    Vad jag undrar är m a o om man kan koppla inlösen till händelser i min webbportal, till egna tidskopplade triggers (vi kan skicka en ”signal” till växel om att vi vill inlösa ett visst belopp vid ett visst tillfälle), och om man kan välja att dra ett mindre belopp än vad som har reserverats. Kanske finns annat sätt att lösa på? Om någon som jobbar hos betalväxel läser detta ser jag fram emot svar även från er =)

    #135594
    molkom
    Deltagare

    @skinza.se 33825 wrote:

    Vi kör med Klarna, PayPal och Auriga. :)
    Direktbetalning har vi avaktat med då det är rätt dyrt!

    Du kör en smiley efter Auriga, antar då att ni är nöjda med dem? Läst en del oroväckande så funderar på att avtala med Payer, Paynova, Nets Axept (samma ftg visserligen) eller annan aktör ist även om det blir lite dyrare per transaktion.

    Jag har höga volymer och låg kostnad per köp så behöver marginalen…

    Vad gäller Paypal så går allt med en %-sats bort för mig då det blir tokdyrt med min affärsmodell. Och oavsett skulle jag inte enbart förlita mig på Paypal då många inte har ett konto där och inte heller orkar skaffa (de mindre datakunniga motsätter sig oftast i min erfarenhet).

    #135593
    molkom
    Deltagare

    Intressant, betalar du något extra för att ’köra kundnummer via svea’? Jag skulle också kunna tänka mig annat gränssnitt men vill inte ligga på fler fasta månadskostnader. Du sa tidigare ’aldrig några problem längre’ men antar det inte gäller nu. Hmm, känns inte helt bra med feedback jag läst här om dem…

    #135583
    molkom
    Deltagare

    @Jimmy Öström 26148 wrote:

    Jag har kvar Auriga fast nu genom Svea web pay.

    Aldrig några problem längre då jag tar allt genom Svea + att deras gränssnitt gör att det är typ 1000 gånger enklare att utföra återköp osv än hos Aurigas piss gränssnitt.

    Hur går detta till? Betalar du då både Svea och Auriga? Antar inte, men hur är det löst rent praktiskt (om du orkar förklara :))?

    Sedan är jag mycket intresserad av Nets axept advanced med 1:-/transaktion och inga ’dolda’ avgifter. Men, Nets och Auriga är ju nu ett och samma bolag om jag har förstått rätt, dock med två separata betallösningar?

    Jag har fått ett riktigt bra pris av Auriga som slår Nets dock, men hur många misslyckade transaktioner kan man räkna med? 25% ser jag några i tråden närmat sig, men det brukar kanske inte vara högre i a f?

    Viktigast för mig är ett API där jag kan ställa in att återbetalningar sker automatiskt om kunden klickar ”ångra köp” på sajten inom ångerperioden. Kommer ha högvis med transaktioner så kan inte sitta manuellt med dessa!

    Sedan är jag orolig att någon nämnde att Auriga visar alla transaktioner, även misslyckade, som transaktioner. Jag måste ju kunna skilja på vilka som gått igenom och ej för att summera antalet sålda tjänster på riktigt… detta måste väl gå??

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)